WRC

Rally WRC Duitsland: Volkswagen domineert tweede dag in Duitsland


Vandaag kregen de deelnemers een zeer gevarieerd menu voorgeschoteld. Een proef tussen de wijnranken, een landelijke proef in het glooiende landschap van Saarland en twee proeven op en rond de beruchte Panzerplatte op het terrein van de Truppenübungsplatz Baumholder. Alle proeven moesten twee keer worden afgelegd, met uitzondering van de korte proef op de Panzerplatte die drie keer moest worden gereden.

 AS11493b
Sebastien Ogier was weer eens ongenaakbaar en verzekerde zich van een beslissende (?) voorsprong

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: Bas Romeny

Het spelletje begon vanmorgen op de ruim 18 kilometer lange Grafschaft proef. Ogier was wakker want hij reed meteen de snelste tijd. Elfyn Evans was de verrassende tweede man en Latvala reed een derde tijd. Mikkelsen reed een zevende tijd, maar dat was nog steeds snel genoeg om de voorlopige VW 1,2,3 te handhaven. Op de volgende proef (Bosenberg) reed Latvala de snelste tijd en haalde de verloren tijd van de eerste proef van vandaag weer terug. Mikkelsen was derde. De stand veranderde dus niet. Kevin Abbring klasseert zich nog steeds op de elfde plaats. Hij is redelijk tevreden over zijn auto en leert nog elke meter.

 AS11508b
Elfyn Evans begon de dag goed met een tweede plaats op proef één

Op de twee korte proeven in Baumholder verliest Latvala twee keer een aantal seconden. Bijzonderheidje is nog dat de Fransman Stéphane Lefebvre een tweede tijd rijdt op het korte proefje. Hij rijdt voor de eerste keer in een WRC en weet zich behoorlijk te handhaven mede dankzij zijn uitgebreide ervaring met andere Citroëns, zoals de R5 waarmee hij dit seizoen vaak aan de start staat. In Duitsland kreeg hij dus een echte WRC aangeboden van Citroën om te zien of de jonge Fransman al aan het grote werk toe is. 

 AS11484b
Kris Meeke had een goede dag en was regelmatig de snelste niet-VW, maar door zijn problemen van gisteren rijdt hij niet voor een topklassering

Beslissende slag?
Op de twee lange proeven van maar liefst 45 kilometer slaat Ogier twee keer toe. De eerste keer is hij een kleine 7 tellen sneller, de tweede keer zelfs 15. Aan het einde van de dag kijkt Latvala tegen een schier onoverbrugbare achterstand van ruim een halve minuut aan. "Het is niet alsof we in Finland zijn en er vol voor kunnen gaan. Om die 102% te kunnen geven moet je 102% goed voelen." Onder normale omstandigheden kan hij Ogier dus niet meer achterhalen, maar, en dat geldt zeker voor VW hier in Duitsland, je moet eerst finishen als je als eerste wil finishen...

 AS11877b Kevin Abbring kreeg extra fitness training door een kapotte stuurbekrachtiging

Kevin Abbring wordt op de eerste passage van de lange proef geplaagd door een stuurbekrachtiging die tien kilometer voor het einde dienst weigert. "Dat was wel even zwaar ja. Het is een ontzettend hobbelige proef dus mijn armen zijn nu wel goed los, ik heb ook het gevoel dat ze in 10 minuten drie jaar ouder zijn geworden!" Bij de tweede passage rijdt hij ruim een minuut sneller. Leuke bijkomstigheid voor hem is dat hij ruim acht seconden sneller is dan zijn teamgenoot Hayden Paddon. Op de laatste proef van de dag verliest hij 0,1 seconde op zijn teamgenoot. Het ritme begint dus te komen. In het voorlopige eindklassement van vandaag bekleedt hij nog steeds de elfde plaats.

Voorlopige tussenstand na dag 2.
1. Ogier Volkswagen Polo R WRC 2:55:42.5
2. Latvala Volkswagen Polo R WRC +33.8
3. Mikkelsen Volkswagen Polo R WRC +1:47.5
4. Sordo Hyundai I20 WRC +2:14.3
5. Neuville Hyundai I20 WRC +2:23.8
6. Evans Ford Fiesta RS WRC +2:53.5
7. Ostberg Citroën DS3 WRC +2:56.7
8. Tanak Ford Fiesta RS WRC +4:10.7
9. Paddon Hyundai I20 WRC +4:34.6
10. Lefebvre Citroën DS3 WRC +4:43.3
11. Abbring Hyundai I20 WRC +8:14.4

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet