WRC

Rally WRC Duitsland: Eerste asfaltronde in WK

PRE Abbring-1
Kevin Abbring was dertiende op de shakedown in Duitsland

Voor rally minnend Nederland staat dit weekend in het teken van de ADAC Rallye Deutschland. Een lastige rally met verschillende karakters in de omgeving van Trier. Landgenoten kijken natuurlijk vooral uit naar Kevin Abbring. Voor het eerst kunnen de fans hem dicht bij huis aan het werk zien als officiële WRC rijder. Deutschland is ook een ronde in de Drive DMack Fiesta Trophy, dus ook Kevin van Deijne en Mats van den Brand gaan hier aan de slag. Last but not least komt de nestor van de Nederlandse rallysport Henk Vossen naar Deutschland. Zeventig jaren jong maar nog steeds even gemotiveerd, begint hij aan zijn 39e wedstrijd hier. Zijn doel? Volgend jaar de veertig vol maken! 

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: Steven van Veenendaal

PRE Latvala-1 Latvala was de snelste man op de shakedown

Ook de grote jongens uit het WRC zijn uiteraard aanwezig. Zij zijn vooral gespannen vanwege het feit dat hier de eerste echte asfalt rally van het seizoen wordt gereden. Hoewel, asfalt rally... volgens Jari Matti Latvala heeft hij in zijn notes zeven verschillende ondergronden: beton, asfalt, kinderkopjes en allerlei varianten van 'geen grip', tot 'schuurpapier'. De laatste categorie geeft heel veel grip, maar vreet banden dus vergt de nodige zelfbeheersing om niet alles wat de ondergrond kan ook te gebruiken, want aan het einde van de proef heeft de band geen enkele grip meer. Het is dus een rally van compromissen. Het komt bijvoorbeeld voor, zoals we van Kevin Abbring hoorden, dat de afstelling van de hoogte wordt aangepast tussen twee proeven. De rijders kunnen dat zelf op eenvoudige wijze doen. Meer dan de wisselende ondergronden vrezen de rijders nattigheid. Welke ondergrond prefereer je vroegen we Andreas Mikkelsen. "Nou dat maakt me niet zoveel uit als het maar droog is. Als het hier regent is het een ramp".

PRE Mikkselsen-1
Andreas Mikkelsen houdt niet van nattigheid maar klasseerde zich onder een vrolijk zonnetje als tweede

De Proeven
De meest gehoorde opmerking over de ADAC Rallye Deutschland is dat het eigenlijk drie rally's zijn. De kronkelende smalle proeven tussen de wijnranken langs de Moezel. "Erg smal en moeilijk om een ritme te vinden", vond Latvala. Kevin Abbring was het met hem eens. "Vorige jaren werden allerlei struiken in de bochten weg gehaald. Dit jaar niet. Je kan dus niet zien of je kan snijden. Onder dat struikgewas zit soms gewoon een zandberm maar ook af en toe een gemene stoeprand. Niet snijden dus, gewoon op de weg blijven rijden. De tweede rally is die in het gebied van Saarland, die dit jaar weer terug zijn in de rally. Veelal zijn de wegen hier iets breder en daardoor sneller. De derde rally speelt zich af op het militaire oefenterrein Baumholder. Met een variëteit aan ondergronden met vaak wat bredere wegen. Het gebied is berucht om de betonplaten die bij regen veranderen in ijsbanen en uiteraard de Hinkelsteinen. Stevige betonblokken die gemaakt zijn om tanks die hier veelvuldig oefenen in het gareel te houden. Een rally auto tegenhouden (of lanceren!) is voor deze betonblokken, die voor het grootste deel onder de grond zitten, geen enkel probleem.

PRE Meeke-1
Kris Meeke won vorig jaar bijna... maar viel uit. Dit jaar was hij tijdens de shakedown derde

Programma
Vandaag (donderdag) was de shakedown. Donderdagavond gaan de toprijders eerst naar Trier voor een handtekeningen sessie met daarna rond 20:00 uur de officiële start in het hartje van Trier onder de beroemde Porta Nigra. Vrijdag beginnen de rijders met twee keer vier proeven met daartussendoor de service in Trier. De meeste van deze proeven gaan tussen de wijngaarden door. Zaterdag is Baumholder dag. In totaal staan er acht proeven op de agenda waarvan er vijf op en om de Panzerplatte op Baumholder worden verreden. Twee keer moet de langste proef van de rally worden afgelegd over een afstand van meer dan 45 kilometer. Zondag staan er nog vier proeven op het programma. De laatste proef (Drohntal) wordt live uitgezonden via WRC+.PRE Kubica-1
Of Robert Kubica de Powerstage gaat halen is met zijn staat van dienst nog niet zeker, in de shakedown was hij de beste Ford op de vijfde plek
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet