Formula E

Formule E: Nieuw baanrecord voor Lucas di Grassi op Donington

Tijdens de vierde testdag voorafgaande aan het tweede Formule E-seizoen was de Braziliaan Lucas di Grassi de eerste coureur die onder de 1.30 geraakte en een tijd van 1.29.920 op de klokken bracht.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Formule E

Abt Racing
Het team van Abt heeft duidelijk al een waarschuwingsschot afgegeven
.

Nieuw baanrecord voor Lucas di Grassi op Donington
Evenals Daniel Abt gisteren gebruikte Lucas di Grassi eveneens de 200Kw kwalificatiemode om een snelle ronde op de klokken te brengen. E.dams Renault-coureur Sebastien Buemi liet de tweede tijd noteren.

Lucas di Grassi: "Gaan voor een snelle tijd is eigenlijk niet zo belangrijk als de betrouwbaarheid. Werken aan de performance is belangrijk maar hier weten we dat je dit niet altijd naar andere circuits kunt vertalen. De rondetijden beloven veel en het is goed om te weten dat ons pakket het met 200kw. goed doet.

Sebastian Buemi: "Om eerlijk te zijn hebben wij ons op wedstrijdsituaties en 150kw. stints gefocust en daarvan hebben wij veel geleerd. Wij zijn ervan overtuigd dat wij qua performance en betrouwbaarheid nog wat verbeteringen aan kunnen brengen. Wij hebben vertrouwen in ons systeem en onze mensen. En voor de rest van de tests proberen wij het beste eruit te halen. Wij willen niet alles laten zien maar je hebt wel ervaring nodig om te laten zien waartoe je in staat bent. Je speelt het spel en je ziet wat er gebeurt. Abt lijkt erg sterk en dat is goed maar ik heb er vertrouwen in dat onze mensen goed werk zullen verrichten."

2015 Buno Senna
Geen slechte dag voor Bruno Senna.

Voor het team van Mahindra Racing liet Bruno Senna de derde tijd noteren. Bruno Senna: "Het was geen slechte dag en we hebben een paar dingen uitgeprobeerd en wij zijn erg verheugd over hetgeen we geleerd hebben. Hoewel we niet de snelste zijn lijkt het nieuwe pakket snel en betrouwbaar te zijn. Volgende week willen wij onze efficiency maximaliseren en het zal interessant zijn om te zien waar iedereen bij de slotsessie staat."

GP2 winnaar Nathanael Berthon reed voor de allereerste maal voor het team van Aguri. Berthon legde 68 ronden af en werkte vooral aan de set-up van zijn auto.

Moeilijk begin voor Andretti en Trulli
Voor de tweede achtereenvolgende dag slaagde Simona de Silvestro er niet in om één volledige ronde af te leggen. Voorlopig heeft het team een achterstand voordat de auto's naar China verscheept worden. Ook het team van Jarno Trulli heeft dezelfde problemen. De allerlaatste tests vinden op 24 en 25 augustus plaats.

Tijden testdag 4
1. Lucas di Grassi, ABT Schaeffler Audi Sport, 1:29.920s
2. Sebastien Buemi, Renault e.dams, +0.462s
3. Bruno Senna, Mahindra Racing, +0.750s
4. Nick Heidfeld, Mahindra Racing, +0.754s
5. Nicolas Prost, Renault e.dams, +0.757s
6. Jean-Eric Vergne, DS Virgin Racing, +1.005s
7. Jerome D'Ambrosio, DRAGON RACING, +1.224s
8. Nathanael Berthon, Team Aguri, +1.265s
9. Stephane Sarrazin, Venturi, +1.321s
10. Jacques Villeneuve, Venturi, +1.569s
11. Nelson Piquet Jr, NEXTEV TCR, +4.213s
12. Oliver Turvey, NEXTEV TCR, +5.850s
13. Jarno Trulli, Trulli, geen tijd
14. Simona de Silvestro, Andretti, geen tijd

BMW Safetycar
Ook BMW is als safetycarleverancier weer van de partij.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet