Formula E

Formule E: Daniel Abt verpulvert baanrecord op Donington Park

Daniel Abt heeft vanmiddag in Donington Park het absolute baanrecord voor de Formule E verbeterd. Voor een ronde van 1.30.250 gebruikte Abt de volledige 200kw kwalificatiemodus.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Formule E

abt
De uitspraken van Buemi motiveerden Abt voor nog snellere tijden.


Daniel Abt verpulvert baanrecord op Donington Park
Daniel Abt heeft op Donington het baanrecord voor de Formule met bijna een volle seconde verbeterd. Daniel Abt: "Toen Buemi vorig week vertelde dat een 1.29 mogelijk was heeft mij dit ontzettend gemotiveerd. Het was een positieve dag zonder oponthoud. Qua performance kon ik er gewoon voor gaan en wij waren erg goed"Nicolas Prost liet voor het Renault e. dams team de tweede tijd noteren maar was op een winderige dag op Donington niet erg happy met de wegligging van zijn auto. Ook ditmaal was er weer ontzettend veel belangstelling.


Nicolas Prost: "Het was niet slecht vergeleken met de balans van vorige week ben ik er gewoon niet blij mee. De snelheid was niet slecht. Misschien dat wij morgen de auto kunnen verbeteren maar in zijn totaliteit was het geen slechte dag. Elke dag leren wij nog steeds en testen verschillende dingen. Speciaal aan de achterzijde van de auto. Qua set-up zijn er nogal wat dingen die we moeten begrijpen. Vandaag probeerden wij aan de achterzijde extreme dingen en ik was er niet gelukkig mee."

Villeneuve
Vijfde tijd voor Jacques Villeneuve.

Sam Bird liet de derde snelste tijd noteren en had beide DS Virgin auto's tot zijn beschikking. Sam Bird: "Vandaag hebben wij aan verscheidene dingen gewerkt zoals set-up en systeem checks. Alles werkte perfect. Het hielp wel om van de ene naar de andere auto over te stappen. Tot nu toe lijkt het een goed pakket, speciaal op het terrein van het draaimoment. Maar vergeleken met Beijing is dit circuit niet representatief en er is best nogal wat werk aan de winkel."

 L5R0703
Veel verkeer op Donington met Heidfeld voorop.

In vijf van de zes laatste tests was Buemi de snelste man. Ditmaal kwam hij door een kapotte versnellingsbak niet verder dan een tiende tijd.Een nieuw gezicht in de paddock was de Fransman Nicolas Lapierre, de allereerste A1 GP kampioen. Voor het team van Aguri werkte hij 80 ronden af.Het NEXTEV TCR Kampioensteam van Nelson Piquet Jr. maakte de nodige kilometers maar kende in de avonduren ook de nodige problemen. De Brit Oliver Turvey reed 32 ronden en was een fractie sneller dan zijn teamgenoot Piquet Jr.

 SBL0290
En weer enorm veel publieke belangstelling.

Tijden testdag 3
1. Daniel Abt, ABT Schaeffler Audi Sport, 1:30.250s
2. Nicolas Prost, Renault e.dams, +0.771s
3. Sam Bird, DS Virgin Racing, +0.773s
4. Loic Duval, DRAGON RACING, +0.894s
5. Jacques Villeneuve, Venturi, +0.943s
6. Stephane Sarrazin, Venturi, +1.430s
7. Bruno Senna, Mahindra Racing, +1.446s
8. Nick Heidfeld, Mahindra Racing, +1.555s
9. Nicolas Lapierre, Team Aguri, +2.444s
10. Sebastien Buemi, Renault e.dams, +5.068s
11. Oliver Turvey, NEXTEV TCR, +6.523s
12. Nelson Piquet Jr, NEXTEV TCR, +7.210s
13. Simona de Silvestro, Andretti, geen tijd
14. Jarno Trulli, Trulli geen tijd

Reacties

    • 0
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 17 augustus 2015 22:33

    Hoeveel seconden langzamer als andere raceklassen?

    • 2
    • 0
     
    Willem J. Staat 17 augustus 2015 22:40

    Je kunt dit niet met andere raceklasses vergelijken. Het is een nieuwe andere tak van autosport.

    • 1
    • 0
     
    Paul Smulders 18 augustus 2015 10:34

    Ben ik niet met je eens Willem, Formule E is wel degelijk een andere race klasse, maar met een nieuwe, alternatieve krachtbron, welke -mogelijkerwijs- een toekomst heeft. Aangezien Formule E met deze alternatieve krachtbron rijdt, kan men echter geen vergelijking trekken met 'normale' race klassen waar wij tot nog toe aan gewend waren.

    • 0
    • 2
     
    Niek80 18 augustus 2015 10:37

    Het zijn dezelfde tijden als de Britse formule 4 op het GP circuit.

    • 0
    • 0
     
    Niek80 19 augustus 2015 08:20

    Paul, Het is toch mooi om te kijken waar de FE nu staat t.o.v. de conventionele raceklassen? Op elk circuit vergelijk je juist tijden tussen voertuigen, ongeacht hoe ze worden aangedreven en hoeveel wielen ze hebben. Natuurlijk zijn ze nog niet op snelheid, maar wat wil je met z'n jonge techniek. Stom argument dat je ze niet mag vergelijken omdat ze een andere aandrijving hebben. Over twee jaar gaan we namelijk wel zeggen als ze net zo snel zijn als F1, dan is het wel belangrijk?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet