GT

Persbericht: Sterk optreden Stef Dusseldorp en ROWE Racing in 24 Uur van Spa niet beloond

MTC 6798

De teleurstelling bij Stef Dusseldorp was groot direct na afloop van de 24 Uur van Spa. De 25-jarige coureur uit het Gelderse Lichtenvoorde reed een sterke wedstrijd in België. Zijn ROWE Racing Mercedes SLS AMG GT3 lag een groot deel van de race aan de leiding, maar juist toen een podiumfinish zeker leek te zijn, liet de techniek hem en zijn teamgenoten Daniel Juncadella en Nico Bastian in de steek en viel het team uit.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Marcel ten Caat

In de eerste vrije training op donderdagmiddag liet Dusseldorp direct al zien dat hij er klaar voor was door de zevende tijd te noteren. Met een vijftiende tijd na twee kwalificaties plaatsten Dusseldorp en zijn ROWE Racing-teamgenoten zich voor de Super Pole. Op vrijdag ging het in die kwalificatie voor de top 20 echter een stuk minder dan verwacht.

"Een zestiende tijd was wat teleurstellend, want we hadden gehoopt zo rond de tiende plek te zitten. De baan was net wat anders dan donderdag, maar we hadden de auto niet veranderd en daardoor waren er wat balansproblemen. Ik maakte nog een foutje in de laatste sector, waardoor ik tijd verloor en dat maakt in dit veld een hoop uit natuurlijk. Ik heb hem in ieder geval binnen de witte lijnen gehouden en om het cliché van de dag te gebruiken, de race is lang - dus er is van alles mogelijk."

MTC 7754

Dat er van alles mogelijk was tijdens de race bleek inderdaad te kloppen. Het slechte weer en een aantal incidenten zorgden voor de nodige safety car-procedures, maar wonder boven wonder bleef de Mercedes met nummer 99 uit de problemen. De teamgenoten van Stef Dusseldorp wisten steeds verder naar voren komen en kort voor het einde van het zesde uur, het moment waarop de eerste punten waren te verdienen, lag teamgenoot Juncadella al op de tweede plaats. Dusseldorp ging al uit van de punten voor die tweede plek, tot de leidende Audi van de baan ging en ROWE Racing de leiding zelfs over kon nemen. Vrijwel direct daarop kwam Juncadella voor de geplande rijderswissel de pits in en kon Dusseldorp achter het stuur van de Mercedes kruipen.

"De planning die we in gedachten hadden werd door de weersomstandigheden en de safety cars uiteindelijk anders. Hierdoor zat ik pas na bijna zes uur voor het eerst in de auto. Het was heel uitdagend om in het donker mijn eerste stint te doen op een opdrogende baan en op slicks. Uiteindelijk heb ik 's nachts ruim vier uur gereden en had ik de snelheid echt goed te pakken. De auto voelde 's nachts ook super aan – het beste van het hele weekeinde, zowel qua tijden als gevoel. Het was een genot om in te rijden."

Dusseldorp wist de voorsprong op zijn achtervolgers uit te bouwen en ook zijn teamgenoten wisten de concurrentie achter zich te houden. Hierdoor pakte ROWE Racing halverwege de race opnieuw het volle aantal punten. Zondagochtend verloor het team echter de leiding na twee langere pitstops, maar een top drie-klassering leek zonder meer mogelijk. Echter, met nog een uur te gaan, betekende een kapotte dynamo toch het voortijdige einde van de wedstrijd voor Dusseldorp.

MTC 7840

"Gezien de concurrentie was een top vijf-klassering vooraf gezien ambitieus. Zeker omdat er een groot aantal goede auto's mee deed. We reden echter een superrace en lagen bijna de helft van de wedstrijd aan de leiding. Het is jammer dat het dan op zo'n manier moet eindigen. Iedereen deed wat hij moest doen en direct nadat we uit waren gevallen was er natuurlijk de teleurstelling. We moeten echter verder kijken. Er gingen veel dingen echt goed en al met al was het dan ook een positief weekeinde waar alleen de kers op de taart miste."

Voor Stef Dusseldorp staat eind september de volgende race in de Blancpain Endurance Series op het programma: de afsluitende drie-uursrace op de Nürburgring. "Daar moet het dan maar gaan gebeuren. Mercedes is altijd goed op de Ring en we gaan er alles aan doen om een goed resultaat neer te zetten," aldus Dusseldorp.

Na vier wedstrijden staat Dusseldorp met 50 punten op de tweede plaats in de strijd om de titel in de Blancpain Endurance Series Pro Cup. Het verschil naar de leiders is negen punten en dus is er in de Eifel nog van alles mogelijk.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet