GT

GT: Nick Catsburg na 22 uur racen op Spa: "Doe gewoon wat ik moet doen"

MTC 7791

De BMW Z4 GT3 van Nick Catsburg, Lucas Luhr en Markus Palttala ligt met nog twee uur te gaan aan de leiding van de 24 Uur van Spa. Na het uitvallen van de BMW van Dirk Werner, Augusto Farfus en Maxime Martin kwam Catsburg aan de leiding en wisten de Voorthuizenaar en zijn teamgenoten hun voorsprong op de Audi met nummer 2 en de ROWE Racing Mercedes SLS AMG GT3 van Stef Dusseldorp uit te breiden. 

Tekst en foto: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)

De top vijf bleef nadat Catsburg in ronde 406 de leiding pakte ongewijzigd, maar het verschil tussen de nummers 1 en 2 in de wedstrijd bedroeg na 22 uur racen al een minuut en 40 seconden, terwijl Dusseldorp op nog eens 17 seconden achterstand als derde in de rondte reed.

AUTOSPORT.nl sprak met een tot nu toe tevreden, maar zichtbaar vermoeide Nick Catsburg, die 's nachts ook nog de snelste rondetijd liet noteren. "We hadden de moed al een beetje opgegeven gisteren, nadat we een aantal strategische fouten maakten en ook pech hadden. We hebben echter niet opgegeven en zijn gewoon 's nachts doorgegaan met pushen. Dan is het een kwestie van kijken waar je uitkomt. Ik deed gewoon wat ik moest doen en dat ging goed," aldus Catsburg.

Over de inhaalmanoeuvre op de Audi van Ortelli had Catsburg niet veel te zeggen, over de vele straffen voor de track limits des te meer. "Ik wist al dat hij [Ortelli] tijd verloor ten opzichte van mij en anderen en hij liet me er, net als iedereen eigenlijk, redelijk snel langs. Nu moeten we gaan finishen. Het meest vervelende zijn de track limits. Begrijp me niet verkeerd, het is goed als er wordt opgetreden, maar 's nachts leken de officials wel in slaap te zijn gevallen en nu krijg je ze soms al als je van de baan moet om voor een langzamere achterblijver uit te wijken."

De vermoeidheid is overigens niet de enige tegenstander voor Catsburg in de resterende twee uur op Spa-Francorchamps. De Nederlander crashte twee weken geleden hard tijdens de twee FIA WTCC-race in het Portugese Vila Real en had nu nog last van zijn nek. Het zal hem er echter niet van weerhouden om voor het einde van de race nog weer achter het stuur van de BMW met startnummer 46 te kruipen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet