Benelux Racing League

ELF BRL: Dubbelzege voor Niek Jansen en Sandor van Es (lang)

De elfde en twaalfde race van de ELF BRL, verreden tijdens de Truck Grand Prix op het circuit van Zolder, stonden met name in het teken van het zware ongeluk dat in de tweede race van het weekeinde plaatsvond.

 z ongevalnazorg

De betrokken rijders Marlène Broggi en Daniël Schryvers bleven gelukkig ongedeerd. Sandor van Es (ELF BRL-V6) en Niek Jansen (ELF BRL Light) boekten een dubbelzege.


Tekst: Roy van der Laan, fotografie: Boudewijn Pieters en Tim Böhme

Geruime tijd geleden meldde WWW.AUTOSPORT.NL al dat er gesprekken waren om een Belgische raceklasse, gebaseerd op de ELF BRL-V6, van de grond te tillen. Het idee was om een klasse te creëren binnen de BTCS, de Belgian Touring Car Series. Technisch zou de klasse identiek moeten zijn aan de ELF BRL-V6, de Belgen willen uitsluitend met andere (kunststof) body’s van onder meer Audi rijden. De eerste ‘Belgische BRL’ zou tijdens de Truck Grand Prix op Zolder gepresenteerd worden. De auto ontbrak echter, dit in tegenstelling tot de Belgische Audi BTCS-coureur Tim Verbergt die een dubbele gastrace reed in de ELF BRL-V6.

De gesprekken met de BTCS vinden nog altijd plaats, aldus ‘Mr BRL’ Harry Maessen. “We wachten nu nog op goedkeuring van Audi. Het hele project is vertraagd nadat de BTCS-Audi van onder meer Verbergt enige tijd geleden is uitgebrand.” De betreffende auto is (of eigenlijk: was) een peperdure silhouette-auto die helemaal los staat van het hier beschreven initiatief.

Als de nieuwe Belgisch/Franse Cup doorgaat, dan is het de bedoeling dat de deelnemers in de beginfase met de ELF BRL-V6 meerijden. Maessen: “Bij voldoende auto’s zullen ze vervolgens eventueel een eigen klasse vormen.” Voor de duidelijkheid: dit hele initiatief komt vanuit België, niet vanuit Nederland.

 r1_roadsters

Roadster Cup

De ELF BRL reed samen met de Roadster Cup. Deze Belgische klasse (welgeteld tien auto’s tijdens de Truck Grand Prix) rijdt met auto’s gebaseerd op een buizenchassis, dat is voorzien van een body die enigszins lijkt op de oude Porsche 356 Spyder. De achterwielaangedreven auto wordt aangedreven door een 170 pk sterke VW-motor met een inhoud van 1860 cc.
Waarom reed de ELF BRL, met een veld van 35 auto’s, samen met deze relatief langzame klasse? De rondetijden verschillen flink; de snelste BRL-V6 rijdt 1:39 op Zolder, de BRL Light realiseert 1:44 en de Roadsters komen niet verder dan 1:53.

 r1_roadster_zy

De Roadsters zien er snel uit, maar kunnen niet tippen aan de rondetijden van de BRL V6 en de BRL Light.

Het antwoord: de ELF BRL vulde de Roadster Cup aan, en niet andersom. De Belgen kampten met te weinig deelnemers voor een volwaardige race en losten dit op door tijdelijk met het BRL-geweld samen te werken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet