Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Columns

Column: Formule E in de lift en leadership ontbreekt in Indycar

Met één Formule 1-auto bracht Max Verstappen afgelopen weekend op Circuit Park Zandvoort 30.000 fans in euforie. 60.000 mensen genoten van de allereerste Eprix in Londen met Nelson Piquet Jr. als de eerste kampioen. Misschien wel wereldkampioen, maar officieel bestaat die titel nog niet. En op Fontana waren er slechts 3.000 toeschouwers van een bloedstollende wedstrijd, die voorlopig alle mondiale eenzitterwedstrijden uit 2015 deed verbleken maar de nodige kritiek opwierp.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar/Formule E

Fontana
De fans vonden het prachtig. Een groot aantal rijders had niets met de wedstrijd op Fontana.

Meningen verdeeld in Indycar
Afgelopen zaterdag vond op Fontana een race plaats met een record van meer dan 83 positiewisselingen. Twee zware crashes en veel kritiek richting de Indycar-organisatie. Een deel van de kritiek uitte zich op de slecht geplande datum. Liever zou men vanwege de hoge temperaturen op een later tijdstip in Californië willen racen. Maar het overgrote deel van de kritiek had betrekking op het zogenaamde 'pack racing', waarbij de auto's vier à vijf rijen breed in groepjes rijden. Een fantastisch gezicht om te zien. Behalve wanneer het fout gaat. Tussen Will Power en Takuma Sato ging het dus fout. Power, die in 2011 ook bij het fatale ongeluk van Dan Wheldon betrokken was, haalde fel uit.

"Voor deze dag moet iemand de verantwoording dragen. Hoe spannend het ook is, het is gewoon krankzinnig. Om een plaatsje te winnen moet je enorme risico's nemen. Ik noem dit crazy racing. Aan een ongeluk zoals in Las Vegas hebben we geen behoefte. En het is een kwestie van tijd voordat er weer slachtoffers gaan vallen", verklaarde Power. Power kreeg na afloop steun van zijn teamgenoot Juan Pablo Montoya, Tony Kanaan en Team Penske President Tim Cindric. Ook kreeg Power via Twitter de steun van Dan Wheldon's zus Holly.

Will Power
Felle kritiek van Will Power na afloop op Fontana. Hij had zijn emoties nauwelijks onder controle. Wel kreeg hij steun van Dan Wheldon's zusje Holly m.b.t. zijn uitspraken.

Juan Pablo Montoya had de Indycar-organisatie al bij voorbaat duidelijk gemaakt dat hij niet op dit soort racen zat te wachten. "Vandaag of morgen gaat het fout. Hier hebben wij geen behoefte aan." Tony Kanaan wilde nog net niet de beschuldigende vinger uitsteken, maar wees wel in de richting van de aerokits. "Ik weet niet of we de juiste aerokit gekozen hebben, want dit is nieuw. In Texas was het OK maar daar beleefden de fans een saaie wedstrijd", aldus Kanaan.

Fam Rahal
Winnaar Graham Rahal, met zijn ouders Bobby en Debbie en verloofde Courtney Force, dacht positief over Fontana.

Racewinnaar Graham Rahal vond het uiteraard goed voor het kampioenschap. "Wij hadden op sommige plaatsen de downforce zo ver gereduceerd dat we amper konden racen. Het was al een tijdje geleden dat we zo close geracet hebben. Maar het verschilt totaal met de oude vorm van 'pack racen', waar je vol gas ging en moest blijven waar je was." CFH-team mede-eigenaar Ed Carpenter, die er door zijn teammaat Josef Newgarden afgereden werd, had een duidelijke mening. "Je houdt ervan of anders blijf je maar thuis. Wil je racen, prima en als je het er niet mee eens bent dan stop je er maar mee."

De meest verrassende verklaring kwam van Ryan Briscoe, die zijn angstaanjagende crash geen 'big deal' vond. "Het was toch prachtig vandaag. Een aantal collega's mag wat meer respect tonen, maar het racen was spannend en opwindend." Ook Indycar CEO Mark Miles moest het vanwege de slecht gekozen datum, de lege tribunes en het slechte prijzengeld behoorlijk ontgelden. Een actie die werd aangezwengeld door de gerespecteerde Indycar-journalist Robin Miller. Ook noemde Miller het prijzengeld voor het risico dat de coureurs lopen een lachertje. Rahal kreeg ongeveer 35.000 U$ voor zijn overwinning. In vergelijking met het enorme risico en de Formule 1-grootverdieners een lachertje.

Rahal Kanaan Andretti
Rahal, Kanaan en Marco Andretti vechten om posities.

De auteur van dit artikel deelt de mening van Team Penske. Pack racen hoort met alle respect niet bij Indycar. Het risico is gewoon onaanvaardbaar. In 2003 werd de Zweed Kenny Brack het slachtoffer van een angstaanjagende crash in Texas en ook Ryan Briscoe kon er jaren geleden op Chicagoland over mee spreken. Beiden moesten maanden revalideren. Persoonlijk kan ik de uitspraak van Ryan Briscoe, die als vervanger van James Hinchcliffe bij Schmidt Peterson Motorsports fungeert, niet echt begrijpen.

Overigens had de geblesseerde James Hinchcliffe van thuis uit ook weinig moeite met de crashes. Waarschijnlijk zullen hun directe verwanten er toch wel iets anders over denken. Pack racing, met vier à vijf rijen dik vechten om posities, kan in NASCAR omdat de snelheden op de meeste ovals aanmerkelijk lager liggen en de kans op ernstige verwondingen bij een serieuze crash minder is. Met formuleauto's is dit minder geoorloofd. Het zijn geen Formule Fords maar ongeleide projectielen als het fout dreigt te gaan. Jammer genoeg is Indycar op vele fronten nog steeds zoekende.

Briscoe Crash
Ryan Briscoe vond zijn eigen crash 'no big deal'

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet