Sportscars

Sportscars: Audi wint ALMS titel in Mosport

De R10 TDI heeft zijn eerste titel binnen. Op het Canadese Mosport behaalde de combinatie Allan McNish/Dindo Capello met de Audi R10 TDI de ALMS titel.

tekst Willem J. Staat

 ALMS  Kampioen

Allan McNish wint zijn tweede ALMS-titel op Mosport. Foto: Audi Sport

Historische titelzege McNish/Capello
Met een voorsprong van ruim 2.794 seconden versloeg de combinatie Allan McNish/Dindo Capello de Dyson Lola B06 van Chris Dyson en Guy Smith. Voor de Schot Allan McNish betekende het na 2000 zijn tweede sportscartitel, voor Dindo Capello zijn eerste. Audi sleepte de afgelopen jaren reeds zeven titels bij de sportscars in de wacht.

De uitlopers van de tropische storm "Ernesto" zorgden ervoor dat de kwalificatie in het Canadese Mosport 's zaterdags werden afgelast. De uitslag van de vrije training bepaalde de startopstelling van de wedstrijd. Dindo Capello en Butch Leitzinger vochten meer dan een uur lang een keihard duel om de eerste plek uit. Na ruim één uur en dertien minuten nam Allan McNish de R10 TDI van Capello over. De Schot nam uiteindelijk het heft definitief in handen en bezorgde Audi de eerste titel met een Diesel. Allan McNish: "De Dyson Lola's waren sneller, wij moesten het gewoon van onze strategie hebben. Ik ben ook blij voor Dindo, want in 2000 miste hij als mijn teamgenoot de titel nipt. De tweede Dyson Lola eindigde als derde. De combinatie Biela/Pirro werd als vierde afgevlagd. Frank Biela: "Ik ben niet tevreden, mijn auto had zowel last van over- als onderstuur. Ik weet niet wat ik fout gedaan heb, maar bij Emanuele Pirro ging het in ieder geval beter."

 Uitloper Ernesto

De uitlopers van de tropische storm "Ernesto" liet zijn sporen na op Mosport. Foto: Porsche

Porsche sterk in LMP2
De combinatie Lucas Luhr/Romain versloeg in de LMP2-categorie haar teamgenoten Maassen/Bernhard. Sascha Massen Maassen, die vanwege een neutralisatie reeds vroeg bijtankte kon zelfs enige tijd de derde plek vasthouden. Toch wilde men bij het Penske Porsche Team ditmaal geen duels met de LMP1-bolides aangaan. Lucas Luhr bevestigde dit ook na afloop: "Wij zijn bij deze wedstrijd voor het kampioenschap gegaan en wilden niets op het spel zetten. Inhalen op deze baan is niet zonder risico en het was hier moeilijk om de banden op temperatuur te houden." Het onderling omwisselen van de rijderscombinaties bij Penske enkele weken geleden heeft er toe geleid dat zowel Lucas Luhr als Sascha Maassen het rijdersklassement aanvoeren. Maassen reed aanvankelijk samen met Luhr, terwijl Romain Dumas oorspronkelijk met Timo Bernhard reed. Op deze manier kan Porsche de titels bij de rijders en de merken in de LMP2-categorie nauwelijks ontgaan. De Lola van Liz Halliday en Ted Field bood aanvankelijk nog wat tegenstand maar verloor door een pitbrandje veel tijd.

Aston Martin wint LMGT1
In de LMGT2 klasse ging de zege naar de Aston Martin DBR9 van Pedro Lamy/Stephane Sarrazin. Peter Kox/Tomas Enge eindigden als derde. In een spannend duel om de eerste plek in de LMGT1 klasse wist de Fransman Sarrazin pas tien minuten voor het einde van de wedstrijd de leiding in handen te nemen. "Op nieuwe banden kon ik de jacht op de Corvette openen. Ik pushte zoveel mogelijk, want ik wist dat het mogelijk was" aldus de Fransman. Bij Corvette daarentegen was men niet blij. De ALMS-organisatie had de Corvettes een aantal restricties opgelegd zoals een aanpassing van de inlaat lucht-restrictor, wat een verlies van ruim 35 pk. betekende. Ook kregen zij nog een gewichtshandicap opgelegd. Een aanrijding bij de start met één van de Aston Martins leverde de combinatie O'Connell/Fellows nog een extra stop/go penalty op. "Hij ging gewoon van zijn lijn af, toen we bocht 10 uitaccelereerden. "Hoe kan dat nu mijn fout zijn" mopperde Fellows die een thuiswedstrijd reed.

Ferrari sterk in LMGT2
In de LMGT2 categorie boekte Ferrari met de Risi F430's een dubbeloverwinning. De combinatie Johnny Mowlem/Stephane Ortelli eindigde met dertien voorsprong als eerste op de tweede Risi F430 van Maurizio Mediani/Tony Vilander. Johnny Mowlem: "Ik moet zeggen dat het wel een gemakkelijke overwinning was, want Ortelli reed een fantastische wedstrijd. Ortelli beleefde bij de start enkele benauwde momenten toen hij de spinnende Aston Martin van Peter Kox moest ontwijken.

UITSLAG
1. Allan McNish/Dindo Capello(GB/I) LMP1 Audi R10 TDI 133 ronden
2. Chris Dyson/Guy Smith(USA/GB)LMP1 Lola B06/10 AER 133 ronden
3. Butch Leitzinger/Rob Dyson(USA/USA)LMP1 Lola B06/10 AER 133 ronden
4. Emanuele Pirro/Frank Biela(I/D) LMP1 Audi R10 TDI 132 ronden
5. Lucas Luhr/Romain Dumas)D/F) LMP2 Penske Porsche RS 131 ronden
6.Sascha Maassen/Timo Bernhard(D/D) LMP2 Penske Porsche 131 ronden
7. Pedro Lamy/Stephane Sarrazin(P/F) LMGT1 Aston Martin DBR 9 123 ronden
8. Olivier Beretta/Olivier Gavin(GB/MC)LMGT1 Corvete C6R 9 123 ronden
9. Peter Kox/Tomas Enge(NL/CZ) LMGT1 Aston Martin DBR 123 ronden
10. Ron Fellows/Johnny O'Connell(CDN/USA) LMGT1 Corvette C6R 122 ronden


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet