WRC

Mats van den Brand krijgt Nederlandse en Internationale concurrentie in WRC

Mats-Martijn

Niet één, maar vijf wedstrijden gaat Mats van den Brand in het Wereldkampioenschap rally's (WRC) rijden. In het kader van Drive DMack Fiesta Trophy mag de rijder uit Sint-Oedenrode rekenen op steun van een fabrieksteam én een bandenleverancier. "Het is een hoog niveau, ik ben heel erg benieuwd hoe we ons daarin gaan mixen", reageert een trotse Van den Brand.

Tekst en foto: Dré Galiart

Prijs
In december werd Van den Brand de verrassende winnaar van de 'shoot-out'; een wedstrijd voor talenten waarvoor hij zich wist te kwalificeren. De prijs? Eén wedstrijd deelname in een Ford Fiesta R5 van M-Sport. Al snel werden de plannen veranderd. 'M-Sport, het bedrijf achter het WK team van Ford, zag mij liever in hun team in een R2 in plaats van een R5 auto. Dat in het kader van een kampioenschap over vijf wedstrijden. Daar had ik wel oren naar. Hoe vaker, hoe beter!", legt Van den Brand uit. Zo zal hij alle manches van de Drive DMack Fiesta Trophy rijden.

Belg aan zijn zijde
Zoals veel Nederlandse rallyrijders kwam Van den Brand in België zijn navigator tegen, Martijn Wydaeghe. "Mijn vader heeft altijd genavigeerd en via oud WK-rijder Freddy Loix werd ons Martijn aangeraden. Het klikte meteen" vertelt hij. Wydaeghe reed al eerder WK Rally's aan de zijde van zowel vader als zoon Cracco. Onbekender zijn diverse testsessies die hij reed samen met Freddy Loix tijdens zijn werk als testrijder voor zowel Michelin als het fabrieksteam van Skoda.

Sterke concurrentie
Max Vatanen en Tom Cave, het zijn bekende namen met de nodige ervaring die Mats tegenkomt in de Trophy. "Bovendien zijn ze ook een stukje ouder dan ik", vult hij aan. Toch durft Van den Brand de concurrentie wel aan met de gevestigde orde. "Het zijn ervaren rijders, ze rijden veel. Ik ben benieuwd!", laat hij weten.

Veel gravel
Het kampioenschap van de DMack Trophy bestaat voor een groot deel uit gravelwedstrijden. Portugal, Polen en Finland zijn niet bepaald de makkelijkste wedstrijden uit het WK. Enkel Spanje en Duitsland bevatten de vertrouwde asfalt ondergrond. Opvallend genoeg; gevraagd naar het hoogtepunt van het kampioenschap komt hij niet uit bij zijn 'thuisrally' in Duitsland. "Rally is in mijn ogen op gravel rijden, maar ik heb nog nooit een wedstrijd op gravel gereden. Het zou leuk zijn als ik op die ondergrond hoge ogen kan gooien, omdat me dat als rijder beter kan maken", besluit hij. De eerste wedstrijd van de KNAF Talent First-rijder is tijdens het voorlaatste weekend van mei. Hij rijdt dan in Portugal de opener van het kampioenschap

Nederlandse concurrentie
Van den Brand is niet de enige Nederlandse deelnemer in de Trophy. Hij krijgt gezelschap van Kevin van Deijne. Van Deijne bemachtigde vorig jaar ook een ticket voor de shoot-out en mag zich regerend kampioen noemen in de Nederlandse Fiesta Trophy.

Alle deelnemers op een rijtje:
Marius Aasen (23) Norway
Nicolas Amiouni (26) Lebanon
Mats van den Brand (24) Netherlands
Edoardo Bresolin (24) Italy
Tom Cave (23) UK
Kevin van Deijne (25) Netherlands
Gus Greensmith (18) UK
Will Hudson (29) USA
Ghislain De Mevius (26) Belgium
Nils Solans (22) Spain
Max Vatanen (24) Finland

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet