Formule 1

Max Verstappen denkt alleen als hij slaapt niet aan racen

max verstappen iaz

Op Circuit Park Zandvoort is vandaag tijdens een massaal door de pers bijgewoonde presentatie Max Verstappen aangekondigd als de onbetwiste publiekstrekker van Italia a Zandvoort. En als de aandacht van het publiek net zo groot is als die van de media, gaat het op zondag 28 juni een fantastische dag worden op Circuit Park Zandvoort. Max zal vier runs rijden in de Toro Rosso. Niet in zijn huidige bolide, maar waarschijnlijk in de auto van 2012. En dat is, ook al zou je het niet verwachten, goed nieuws voor de liefhebbers. Want die Toro Rosso maakte nog dat heerlijke rauwe geluid dat we zo graag door de duinen horen schallen. Mooi nieuws is ook dat Italia a Zandvoort, driven by Max Verstappen, een jaarlijks terugkerend evenement gaat worden. Zolang Verstappen in een Formule 1 met Italiaanse roots blijft rijden natuurlijk.

Tekst: Marco Antheunisse
Fotografie: Co van der Gragt

max pers


Natuurlijk stond de presentatie in het teken van Italia a Zandvoort, volgens Erik Weijers, C.E.O. van Circuit Park Zandvoort, het grootste ééndaagse event dat al sinds 1990 op de Zandvoortse kalender staat. Vorig seizoen reed Jos Verstappen, ook aanwezig tijdens de presentatie, nog enkele ronden in de Minardi van Frits van Eerd: "Prachtig om dat te mogen doen, al had ik dat weekend weinig tijd, omdat Max op de Norisring reed in de Formule 3. Italia a Zandvoort is een fantastisch evenement voor de liefhebbers van autosport en dat zal dit jaar alleen maar groter worden. Zeker als het mooi weer wordt, dan zullen de duinen vast en zeker vol zitten." Ook dit jaar zullen tijdens Italia a Zandvoort weer enkele Italiaanse Formule 1's in actie komen.

max iaz 5608
Presentator René de Boer introduceerde Erik Weijers, Jos en Max Verstappen aan de massaal aanwezige pers. 

Het moment waar iedereen wachtte was uiteraard om Max aan het woord te horen. Want of je nu kijkt op Facebook, op het NOS Journaal of andere nieuwsprogramma's - zelfs bij gekken die eigenlijk alleen iets over voetbal mogen zeggen-, Max is 'hot'.
En dat is nu het vreemde, want het eerste dat opvalt aan Max is dat hij ontzettend 'cool' is. Geduldig, geïnteresseerd, zeer volwassen en open staat hij alle pers te woord. Drie keer achter elkaar de zelfde vraag? Max antwoordt met een glimlach. Zelfs tijdens zijn lunch, normaal even een rustpunt, laat hij zijn pasta koud worden om maar de vragen van de pers te beantwoorden. De vraag, die niet beantwoord kan worden maar op ieders lippen ligt, is hoe ver deze nog zo jonge ster zal stralen.

max rene marco
Max in gesprek met presentator én Autosport.nl-redacteur René de Boer en Marco Antheunisse.

Ook Autosport.nlstelde Max enkele vragen:

15 jaar geleden, op 11 juni 2000, reed je vader in een Arrows A21 het ronderecord op Zandvoort. Zijn snelste ronde van 1:22.053 is een jaar later verbeterd door Luca Badoer in zijn Ferrari en staat nu op 1:19.880. Jouw snelste ronde op Zandvoort was de 1:32.628 tijdens de kwalificatie op de Masters 2014. Je gaf tijdens de presentatie aan dat je met je vader altijd competitie hebt, is de snelste raceronde op Zandvoort iets wat voor jou speelt op 28 juni?
"Natuurlijk zou ik dat wel willen, maar het is niet realistisch. Ik rijd namelijk op Pirelli demo-banden en daarmee kan ik niet op de limiet rijden. Maar dat neemt niet weg dat ik zal proberen alles uit de auto te halen dat erin zit, dus het zal zeker hard gaan."

Welke stap is voor jou groter geweest, die van karting naar Formule 3 of van F3 naar Formule 1?
"Dat is zeker van karting naar Formule 3 geweest. Op dat moment wordt alles anders, de positie waarin je zit, de snelheid, werkelijk alles is anders. De stap naar Formule 1 was ook groot, maar meer een overtreffende trap in alles, snelheid, aandacht van de media en ga zo maar door."

Wanneer je in een F1-auto het gas loslaat is de vertraging groter dan wanneer je in je personenauto vol op de rem gaat staan. Kun je vertellen wat jou het meest heeft verbaasd over jouw Toro Rosso?
"Dat is zeker de enorme acceleratie. Het is echt ongelofelijk wat je voelt als je vol gas wegrijdt. De vibratie in je lichaam, de adrenaline, echt een sensationeel gevoel dat je moet meemaken om het te kunnen begrijpen.

Hoe hebben de andere Formule 1-coureurs op jouw komst gereageerd?
"Eerst wat afwachtend, maar inmiddels heb ik met iedereen wel een goed relatie. Ook met mijn teamgenoot Carlos Sainz gaat het prima, we gunnen elkaar succes en de sfeer in het team is prima."

Je hebt ongetwijfeld vaak dat je lang moet wachten, bijvoorbeeld tijdens vliegreizen, in hotels etc. Hoe breng je die tijd graag door?
"Tijdens het vliegen ga ik meestal slapen, dat is ook eigenlijk het enige moment dat ik niet met autosport bezig ben. Natuurlijk werk ik erg veel aan mijn conditie en als het even kan stap ik in een kart."

max iaz 5700

Dankzij Max Verstappen leeft de autosport en met name Formule 1 weer in Nederland. Mensen staan in het weekend massaal vroeg op om Verstappen live te kunnen volgen. Voor Max zelf hopen we dat hij zo cool blijft als hij nu is, dan gaat hij erg ver komen!

Kaarten voor Italia a Zandvoort zijn te bestellen via www.verstappen.nl of via www.cpz.nl. Een kaartje voor de hooftribune, paddock 2 en duinen kost € 12,50, een paddockkaart is verkrijgbaar voor € 20,00. "We willen dit mooie evenement toegankelijk houden en hebben daarom de drempel zo laag mogelijk gehouden. We hopen op een ouderwets massale opkomst op 28 juni", vertelt Erik Weijers.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet