Masters Historic Racing

Retro: Thornton en Deman openen Historic F1-seizoen met zeges in Barcelona

barcelona15-f1-7

Dit weekend gingen in Barcelona drie van de grootste historische series van start: Masters Historic Racing (met vier kampioenschappen: Historic F1, Historic Sportscars, Gentlemen Drivers en Historic Touring Cars) en daarnaast Group C en de Historic Grand Prix Car Association. In het zwaarbezette F1-veld van de jaren zeventig en tachtig gingen Greg Thornton (Lotus 91) en Loïc Deman (Tyrrell 010) er met de zeges vandoor.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Masters Historic Racing, Espíritu de Montjuïc

De Catalunya Classic Revival op het circuit van Barcelona staat ook wel bekend als de Espíritu de Montjuïc, al heeft het permanente circuit bij Montmeló weinig uit te staan met het vervaarlijke stratencircuit dat destijds door het stadspark van Montjuich liep. Het evenement is inmiddels alweer jarenlang de seizoensopener voor de Masters, Group C en de HGPCA. Niet voor niets dat er uiteindelijk 33.000 bezoekers op afkwamen, want in programma is Barcelona enigszins vergelijkbaar met de Historic GP van Zandvoort – hooguit net iets minder volgepakt.

830O0561

De hoofdact bestond natuurlijk uit de twee races voor het FIA Masters Historic Formula One Championship, na de fusie tussen de Grand Prix Masters en FIA Historic F1 beter bezet dan ooit. Maar liefst 29 auto's verschenen er in Barcelona aan de start. Greg Thornton ging in zijn Lotus 91 met race 1 aan de haal, vóor Loïc Deman (Tyrrell 010) en Martin Stretton (Tyrrell 012). De Belg bracht zijn Tyrrell vervolgens winnend over de streep in race 2, met in zijn sporen Thornton en de Belgische graaf Christophe d'Ansembourg (Williams FW07C). De tweede race werd ingekort nadat Mike Cantillon zijn Williams over een oliespoor de pitmuur in spinde.

830O1288

barcelona15-f1-4

barcelona15-f1-5

In de klasse voor auto's van vóór 1978 – ofwel de niet-vleugelauto's - versloeg Michael Lyons (Hesketh 308E) twee keer Katsu Kubota in zijn March 761. Overigens zijn de vleugelauto's van ná 1978 ontdaan van hun skirts, maar voor de vorm wordt het onderscheid wel gemaakt met auto's van voor het tijdperk van het ground effect.

830O1034

barcelona15-wsm2

In de Historic Sportscars gingen Leo Voyazides en Simon Hadfield er een keer niet met de overwinning vandoor. De Lola-Chevrolet T70 Mk3B van het tweetal werd verslagen door eenzelfde auto van Jason Wright. De Gentlemen Drivers (GT's tot 1963) en de Masters Touring Cars gingen op Barcelona samen in één afsluitende race van start, in een magerder veld dan gewoonlijk: bij elkaar slechts 22 auto's. Hier waren Voyazides en Hadfield wél victorieus in hun Cobra Daytona Coupé. Ze versloegen de Cobra's van Macedo Silva/Jorge en Monteverde/Pearson. Bij de toerwagens ging de zege naar Henry Mann in de Mustang van de familie Mann.

830O0795

In Group C verschenen 11 auto's aan de start. Christophe d'Ansembourg, jarenlang een bekend gezicht met zijn Jägermeister Brun Porsche 962, was overgestapt op de Jaguar XJR-14 waarmee Nicolas Minassian enkele jaren geleden het veld aanveegde. Iedereen was in de eerste race meteen kansloos tegen de IMSA-Jag, maar Katsu Kubota vocht in de tweede race terug in zijn al even fraaie 'Europese' Nissan R90CK. In de eerste race werd Steve Tandy tweede in zijn Spice SE90GTP en Gareth Evans – ooit successen vierend in een Mercedes C11 – derde in een 'Japanse' Nissan R90C. Die C11, nu in handen van Kriton Lendoulis, werd derde in de race van zondag.

Mann

De Historic Grand Prix Car Association bracht 26 GP-auto's van vóór 1966 op de baan. Jon Fairley's Brabham BT11 won de eerste race, met Peter Horsman (Lotus 18/21) en Chris Locke (Lotus 32B) in zijn kielzog. Nog 22 auto's waren er over voor de race van zondag. Die was opnieuw een prooi voor Fairley en Horsman, nu met Julian Bronson's zilveren Scarab op de derde plaats.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet