VLN

VLN: Schubert BMW Z4 GT 3 wint kwalificatiewedstrijd ADAC 24U Nürburgring. Pech voor Nederlanders

De combinatie Dominik Baumann, Claudia Hürtgen, Jens Klingmann, Martin Tomczyk heeft met een Schubert BMW Z4 GT3 de kwalificatiewedstrijd voorafgaande aan 24U Nürburgring gewonnen. Grote verliezer was de Haribo SLS AMG Mercedes GT3 van Maximilian Götz/Uwe Alzen/Marco Holzert/Mike Stursberg. De polesittende Mercedes viel een kwartier voor het einde uit.

Tekst Wilem J.Staat
Foto's BMW Motorsport

Winnaars
Het winnende Schubert-team met vlnr. Martin Tomczyk, Dominik Baumann, Claudia Hürtgen en Jens Klingmann


Schubert BMW Z4GT3 wint kwalificatiewedstrijd ADAC 24U Nürburgring
Ruim een kwartier voor het einde kreeg de Schubert BMW Z4 GT3 van de combinatie Baumann/Hürtgen/Klingmann/Tomczyk de zege in de kwalificatiewedstrijd voor 24U Nürburgring a.h.w. in de schoot geworpen. Vrijwel de gehele wedstrijd domineerde de Haribo Mercedes SLS AMG GT3 maar kort voor het einde kwam Maximilian Götz met vibraties aan de vooras naar binnen. Een bandenwissel mocht niet meer baten want in de Karussell moest Götz definitief zijn SLS AMG GT3 Mercedes aan de kant zetten. Voor Tom Coronel verliep het kwalificatieweekend nog slechter. De Zakspeed SLS AMG Mercedes GT3 van de combinatie Coronel/Christian Vietoris/Luca Ludwig/Sebastian Asch had zich als tweede gekwalificeerd maar werd vanwege problemen met het koelwatersysteem nog voor de wedstrijd teruggetrokken.

Martin Tomczyk: "Perfect en ik ben met de overwinning erg tevreden. Wij staan volledig achter de beslissing van de "Low Speed Zones" die duidelijk zijn aangeduid. Veiligheid voor alles. Dit weekend gaat het bij ons alleen maar om het fijnslijpen. Ik heb meermaals aan de 24U deelgenomen en over vier weken wil ik eindelijk eens een keer echt winnen." De overige twee podiumposities werden bekleed door de Manthey en Black Falcon Porsches. De MR Porsche 911 GT3 Cup van het trio Christoph Breuer / Matteo Cairoli / Sven Müller pakte de tweede plek terwijl het kwartet „Gerwin" / Manuel Metzger / Philipp Eng / Hannes Plesse de laatste podiumplek bezette. De vierde plek werd door de Falken Porsche GT3 R997 van Peter Dumbreck/Wolf Henzler bezet.

In de Top 10 bevonden zich maar liefst vier BMW Z4 GT3's. De tweede Schubert BMW Z4GT 3 van Dirk Müller/Alexander Sims/Dirk Werner/Marco Wittmann werd als vijfde geklasseerd. Daarachter volgden de twee Walkenghorst powered by Dunlop Z4 GT3's van Felipe Laser/Michaela Cerutti/John Edwards en Henry Walkenhorst/Werner Hamprecht/Christian Bollrath. De best geklasseerde Audi R8 LMS Ultra eindigde in handen van Cong Fu Cheng/Lee Marchy/Shaun Tong als achtste.

Pech voor Bentley
Ongelofelijk maar de Bentley GT3 van Lance David Arnold werd wegens teveel geluid naar binnengehaald. Het team had er zelf geen verklaring voor. Zeker omdat men volgens de specs. als tijdens de eerste VLN-wedstrijd reed. De tweede Bentley van Jeroen Bleekemolen/Christopher Brück viel na 2.5 uur definitief uit. Ook de Subaru WRX STI van Carlo van Dam/Kota Sasaki/Hideki Yamauchi behoorde tot de vroege uitvallers.

Snelheidsbeperkingen grotendeels goed ontvangen
De snelheidsbeperkingen die afgelopen week op de Nordschleife van kracht werden zijn volgens de ADAC goed ontvangen. Martin Tomczyk: "Deze zones worden goed gecommuniceerd en zijn goed aangeduid. Als rijder heb ik er niet zo'n probleem mee." Volgens wedstrijdleider Walter Hornung moet er in de komende dagen voorafgaande aan de 24U nog een beetje aan fijntuning gedaan worden. Daar wordt door de DMSB in de komende dagen aan gewerkt. Het Porsche Kremer Team kon echter niet met deze beperkingen leven en heeft zich voorlopig voor de 24U teruggetrokken. De door de DMSB uitgevaardigde maatregelen zijn echter niet door iedereen in dank ontvangen. Verschillende rijders overwegen definitief uit de VLN op te stappen. Anderzijds kondigde voormalig V8 STAR-organisator en DTM-coureur Altfrid Heger aan lobby te gaan voeren om in de toekomst alleen nog de GT4's op de Nordschleife toe te laten. "De GT3's kunnen beter aan de ADAC GT Masters deel gaan nemen zodat de basis ook daar gezond blijft" aldus Heger.

Schubert BMW
En er wordt nog steeds laag gevlogen op de Nordschleife.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet