BRC

Rally - BRC: Regen beslist TAC Rally

Loix

Tijdens de persconferentie voor de start van de TAC Rally, de derde ronde van het Belgian Rally Championship, was Freddy Loix terughoudend over zijn kansen: "Ik heb de afgelopen week in Zuid-Frankrijk testwerk gedaan voor Michelin, dus met het ritme zit het wel goed. Dat was echter met een R5 en een WRC op onverhard, de knop zal dus wel om moeten. Daarbij komt dat we het hier lastig zullen krijgen tegen de R5's die meer koppel hebben, dat is een voordeel bij het uitkomen van de vele haakse bochten." De winnaar van de vorige wedstrijd in Spa kijkt reikhalzend uit naar de komst van de nieuwe Skoda Fabia R5, die inmiddels gehomologeerd is en dus wellicht al bij de volgende wedstrijd , de Rally de Wallonie, aan de start kan verschijnen.

Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: PR

Becx

Onze landgenoot Michiel Becx switchte van navigator en wordt rondom Tielt bijgestaan door Sander van Barschot. "Sander heeft voldoende ervaring om de valstrikken hier aan te geven, maar het asfalt is bijzonder glad, zelfs als het droog is, dus je kunt niet van ons verwachten dat we hier om de overwinning zullen strijden."

's-Morgens voor de start hangen er donkere wolken in de lucht en wordt er veel gediscussieerd over het te voeren rubber. Kris Princen verwacht dat de wind de wolken weg zal voeren voor er te veel regen uit valt en kiest voor harde slicks. Loix vertrouwt het niet en gaat de voor de zekerheid voor de zachte variant van de slicks. Een wijs besluit, zo zal al snel blijken. De regen valt namelijk toch en Loix slaat direct een gat. Na de eerste boucle van vier proeven ligt hij al 52 seconden voor op naaste concurrent Kris Princen. De eerste favoriet is dan al kansloos voor een goede eindklassering, Vincent Verschueren gaat namelijk al in de tweede bocht van de weg met zijn DS3 R5. Hoewel het publiek te hulp schoot, duurde het drie minuten voor hij zijn weg kon vervolgen. Om het drama compleet te maken brak hij ook nog eens een aandrijfas en stond zodoende na vier proeven al op zes minuten achterstand.

Princen

Na de tweede boucle is de achterstand van Princen gekrompen tot 36 seconden, maar veel dichterbij komt hij niet. Loix beseft zich maar al te goed dat hij het niet rustig aan kan doen "we zijn een hoog tempo blijven rijden, want de wedstrijd was nog lang niet afgelopen."

Lefevere

Dat doet hij en zodoende houdt hij voldoende marge over om na 16 proeven voor de tweede keer dit seizoen de champagne te mogen ontkurken. Princen wordt tweede voor Andy Lefevere die zijn Mitsubishi Lancer zeer knap naar het podium stuurt. Bert Cornelis troefde Michiel Becx uiteindelijk af voor de vierde plek. Met zijn tweede top vijf notering in evenzoveel wedstrijden doet Becx echter wel uitstekende zaken voor het kampioenschap.

Loix 2

Uitslag na 16 proeven:
1. Loix – Gitsels Skoda Fabia S2000 1:43.13,1
2. Princen – Kaspers Peugeot 208 T16 +25,9
3. Lefevere – Vangheluwe Mitsubishi Evo X +1.40,4
4. Cornelis – Debaeke Ford Fiesta R5 +2.15,7
5. Becx – van Barschot Ford Fiesta R5 +3.35,3

Van Parijs

6. Van Parijs – Heyndrickx Porsche 997 GT3 +5.08,6
7. Vandenberghe – Maes BMW 130 +6.26,8
8. Demaerschalk – Eelbode Citroën DS3 R3T +6.44,4
9. Stouf – Erard Porsche 997 Carrera RS +7.09,7
10. Verschueren – Hostens Citroën DS3 R5 +7.50,2

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet