Sportscars

Sportscars: Controversiële overwinning voor Greaves Motorsport in ELMS

150411 ELMS Winner
De Gibson-Nissan van Greaves Motorsport won na een omstreden manoeuvre

Met pole-position en de overwinning in de race verliep de eerste wedstrijd van de European Le Mans Series op het circuit van Silverstone voor het team Greaves Motorsport nagenoeg perfect. Met de Gibson 015S-Nissan (voorheen bekend als Zytek Z11SN) legden coureurs Björn Wirdheim, Jon Lancaster en Gary Hirsch in de vier uur durende wedstrijd een totaal van 118 ronden af. De strijd om de overwinning verliep voor het Greaves-team echter niet zonder slag of stoot. In dit geval zelfs letterlijk, want met nog vijf minuten te gaan botste Lancaster, die in de kwalificatie de pole voor zich had opgeëist, met de leidende Oreca-Nissan van Thiriet by TDS Racing, die op dat moment door Tristan Gommendy werd bestuurd. Daarop kon Lancaster de eerste plaats overnemen en de overwinning naar huis rijden. Interessant genoeg besloten de sportcommissarissen geen verdere actie op het incident te ondernemen. Simon Dolan, Filipe Albuquerque en Harry Tincknell eindigden met de Gibson-Nissan van het team Jota Sport als tweede, terwijl Gommendy de schade nog beperkt wist te houden en samen met team-eigenaar Pierre Thiriet en Ludovic Badey nog als derde eindigde. Niettemin was bij het Thiriet-TDS-team, met de overwinning voor het grijpen, de teleurstelling bijzonder groot. Nick de Bruijn, de enige Nederlander die dit weekeinde op Silverstone in actie komt, eindigde samen met zijn Chinese teamgenoot Jun Jin in de Oreca-Nissan van Eurasia Motorsport als vijfde.

Tekst: René de Boer (vanuit Silverstone, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

In de LMGTE-klasse ging de overwinning naar het team Gulf Racing UK met de Porsche 911 RSR, bestuurd door Michael Wainwright, Adam Carroll en Phil Keen, voor de beide Ferrari 458 Italia's van JMW Motorsport met George Richardscon, Robert Smith en Samuel Tordoff en AF Corse met Duncan Cameron, Matt Griffin en Aaron Scott. Grappig genoeg stonden er daarmee met uitzondering van de Ier Griffin alleen maar Britse rijders op het GTE-podium. De Europese racepremière van de BMW Z4 GTE, ingezet door het Belgische team Marc VDS voor rijders Andy Priaulx, Henry Hassid en Jesse Krohn, verliep niet zonder incidenten. Uiteindelijk werd het trio vierde in de klasse, met een ronde achterstand op de winnaars.

150411 ELMS Hoy
Winst voor wielerkampioen Sir Chris Hoy op vier wielen

Alle auto's in de LMP3-klasse eindigden in de race achter de geklasseerde GTE-auto's. De overwinning in de divisie ging naar Olympisch wielerkampioen Sir Chris Hoy en Charlie Robertson met de Ginetta-Nissan van het Team LNT, terwijl de Brits-Franse combinatie van Michael Simpson en Gaetan Paletou met de tweede auto van Team LNT op één ronde van de winnaars het succes van het team completeerden.

150411 ELMS BMW GTC
De TDS Racing-BMW won de GTC-klasse

De zege in de GTC-klasse was voor het team TDS Racing met rijders Franck Perera, Dino Lunardi en Eric Dermont in de BMW Z4 GT3, met twee ronden voorsprong op Mads Rasmussen, Felipe Barreiros en Francisco Guedes in de AF Corse-Ferrari en 16 ronden voorsprong op Roald Goethe, Daniel Brown en Archie Hamilton in de Gulf Racing UK-Lamborghini Gallardo.

150411 ELMS Start
Seizoensstart in Silverstone

Uitslag:
1. Hirsch/Wirdheim/Lancaster, Gibson 015S-Nissan, 118 r. in 4.01:15,279
2. Dolan/Albuquerque/Tincknell, Gibson 015S-Nissan, op 0,370
3. Thiriet/Badey/Gommendy, Oreca 05-Nissan, op 20,063
4. Krohn/Jonsson/Negri, Ligier JS P2-Judd, op 1 ronde
5. Jun Jin/De Bruijn, Oreca 03R-Nissan, op 2 ronden
6. Perret/Bellarosa/Ibanez, Oreca 03R-Nissan op 4 ronden
7. Mediani/Markozov/Minassian, Oreca 03-Nissan, op 4 ronden
8. Wainwright/Carroll/Keen, Porsche 911 RSR, op 8 ronden (1e GTE)
14. Perera/Lunardi/Dermont, BMW Z4 GT3, op 10 ronden (1e GTC)
16. Hoy/Robertson, Ginetta-Nissan, op 11 ronden (1e LMP3)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet