WRC

Rally: WRC debuut nieuwe Hyundai i20 in 2016

New-Generation-i20-WRC-test
De nieuwe generatie van de Hyundai i20 in de vijfdeursversie die voor het WRC wordt ingezet.

Tot nu toe werd gedacht dat de nieuwe versie van de Hyundai i20 nog dit jaar haar wedstrijddebuut zou maken. Dezer dagen werd bekend dat het debuut is uitgesteld naar de Rallye Monte Carlo van 2016.


Tekst: Harry van Veenendaal
Foto: PR

De afgelopen week hield het Koreaanse merk uitgebreide tests in de omgeving van Almería in Spanje. Daar werd de nieuwe auto in de handen van Thierry Neuville en onze landgenoot Kevin Abbring uitgebreid aan de tand gevoeld. Na afloop van die tests bracht teambaas Michel Nandan het nieuws de wereld in: "We hadden gehoopt de auto in de loop van dit seizoen te kunnen laten debuteren, maar een probleem bij de homologatie van onze nieuwe auto maakt dat niet meer mogelijk. Dit probleem wordt mede veroorzaakt door het productieschema van het drie deurs consumenten model van de i20. Zoals bekend gebruiken we in het WRC de vijfdeurs versie van de auto. Het is jammer dat we wat vertraging oplopen, maar het geeft ons meteen de mogelijkheid om ons nog meer te richten op de ontwikkeling van ons nieuwe rallywapen. Zodat we in Monte Carlo met de auto komen die we willen en die wat prestaties betreft de strijd aan kan met de concurrentie."

Tests
De Spaanse tests duurden vier dagen. De nadruk lag op de ontwikkeling van de motor en het chassis en ook werd op hoogte gereden om ook die omstandigheden te testen. "Deze tests gaan het hele seizoen door," voegt Nandan toe. "Ze lopen parallel aan de verdere ontwikkeling van het bestaande model. Zo zal in Argentinië de paddle shift beschikbaar zijn voor Thierry en Dani en in de loop van het seizoen zullen we nog diverse andere aanpassingen aan ons huidige model introduceren."

Abbring
Geen nieuwe Hyundai dus dit jaar, maar er is voorlopig nog voldoende werk voor onze landgenoot Kevin Abbring, die een sleutelrol speelt bij de ontwikkelingen zowel bij de ontwikkeling van de nieuwe auto als die van de huidige. Eén van de redenen dat Abbring na de verkenning in Mexico zo snel terug vloog naar Europa. Hij moest de paddle shift fine tunen. Dat zijn de 'flippers' aan het stuur die sneller schakelen mogelijk maken. Die komen dus nu in competitie verband beschikbaar.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet