Diversen

Wat wordt de toekomst van de nationale autosport?

MG5D0764

Tot voor kort waren de Paasraces op Circuit Park Zandvoort een vaste waarde en een grote publiekstrekker. Veel verschillende raceklassen met volle velden, van jong talent in een opstartklasse tot gelouterde coureurs in een mooie GT-klasse. Volop toeschouwers op de tribune en in de duinen en zelfs een eventsponsor. Wie die tijden heeft gekend en afgelopen weekend de moeite nam om de piste in de duinen te bezoeken moet zich wel even op zijn hoofd gekrabd hebben. Maar 4 raceklassen en 10 Clio's ... wat is hier aan de hand? Gelukkig waren er in de twee klassen van de Supercar Challenge wel voldoende deelnemers voor mooie races.


Tekst: Marco Antheunisse
Foto: Co van der Gragt

Hoe het zover heeft kunnen komen dat een instituut als de Paasraces gedegradeerd is tot een B-evenement zonder ook maar één Nederlands kampioenschap is niet in één zin samen te vatten. Natuurlijk speelt de economische situatie een belangrijke rol, maar het is te gemakkelijk om daar alles toe te herleiden. Terwijl Max Verstappen er in zijn eentje voor zorgt dat autosport weer het belangrijkste gesprek wordt op verjaardagen en partijen, lijkt de nationale autosport de plank finaal mis te slaan. Het zou voor het bedrijfsleven een mooie kans zijn om mee te liften op het succes, maar in welke klasse zouden zij dat moeten doen?

Dutch Power Pack
Negen jaar lang, tot en met 2014, had Circuit Park Zandvoort via het Dutch Power Pack een dubbelrol in de Nederlandse autosport. Naast het verzorgen van het circuit was CPZ tevens organisator en promotor van een aantal NK's. Met een mooie opstapklasse voor jong talent als bv. de Formido Swift Cup, de Formule Ford als goede leerschool voor formulewagens, de Clio Cup als vaste waarde, een toerwagenklasse als de BPO en ook een GT-klasse zoals de laatste jaren de Dutch GT4, hadden rijders een prachtig platform met naast altijd een mooi vol programma tevens prima promotie. Eén voor één vielen de klassen echter weg, Formule Ford, Swift Cup en BPO hielden allen op te bestaan. Clio Cup ging zelfstandig verder als Clio Cup Benelux en Dutch GT4 groeide door naar European GT4 en daarmee bleef er geen enkel Nederlands kampioenschap over.

Kwalificatieraces
Meest schrijnende afgelopen weekend was toch wel het veld in de Clio Cup Benelux. De Clio Cup begon in 1991 en had met Frans Verschuur meteen een kampioen van naam. De meeste Clio-kampioenen zijn nog altijd actief, Donald Molenaar, Phil Bastiaans, Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen, Sandra van der Sloot, Pim van Riet, de lijst met kampioenen is te lang om op te noemen. De Clio Cup maakte in 2014 haar 20ste seizoen mee en is daarmee de langst lopende merkencup in Nederland. Wie herinnert zich niet de tijd dat er kwalificatieraces gereden moesten worden, omdat er teveel inschrijvingen waren. De eerste 15 rijders uit de twee kwalificatiesessies kwalificeerden zich rechtstreeks voor deelname aan de hoofdrace. De overigen, dat waren er vaak nog eens 30, moesten aantreden in de kwalificatierace, waarvan de eerste 17 door mochten naar de hoofdwedstrijd. 47 Clio's aan de start, dat waren nog eens tijden!

10 Clio's
Met een startveld van 10 Clio's tijdens de Paasraces is echter voor deelnemers en toeschouwers een dieptepunt bereikt. Twee teams, Team Bleekemolen met zes (waarvan één niet het gehele kampioenschap rijdt) en Certainty Racing Team met vier rijders, beide met als thuisbasis Circuit Park Zandvoort, moeten vooralsnog met elkaar de strijd om het kampioenschap aangaan. Bijna was de tweede race van start gegaan met 9 Clio's, want Niels Langeveld moest zijn motor wisselen en ook dat is in de Clio Cup Benelux met de verzegelde motoren een flinke rib uit het lijf. De motoren moeten bij Renault Frankrijk gereviseerd worden en dat kost alleen al € 750,00. Een harde, maar terechte vraag is hoe het nu verder moet met de Clio Cup Benelux.

Belgen stappen niet in
De verwachting was dat een aantal coureurs uit de Belgian Clio Cup aan de races in Nederland zouden meedoen. Zij blijken echter alleen aan de drie races in België mee te willen doen, omdat daar een licentie voor de TCR 2016 en enkele andere prijzen te verdienen zijn. Toch is er goede hoop dat er nog een aantal Nederlandse coureurs bijkomt en voor de volgende races op Spa-Francorchamps worden minimaal 17 Clio's aan de start verwacht.

Baanhuur
De organisatie wil de Clio Cup Benelux een mooie kalender bieden en met tweemaal Spa-Francorchamps, tweemaal TT Circuit Assen, Zolder, Brands Hatch en Circuit Park Zandvoort is inderdaad een goed programma samengesteld. Volgens ingewijden is de baanhuur op een aantal circuits fors toegenomen, wat het erg moeilijk maakt om een goed programma samen te stellen. Doordat de Clio's een aantal evenementen samenwerken met de Supercar Challenge kunnen de kosten voor baanhuur en TV worden gedeeld. Ook de samenwerking met de World Series by Renault komend event op Spa-Francorchamps drukt de kosten.

Andere rol
Edwin Sibbel, financieel directeur van Circuit park Zandvoort, herkent zich niet in deze kostenverhoging: "Wij hebben onze tarieven de laatste drie jaar niet veranderd. Wel is onze rol nu anders. Waar we eerder ook optraden als organisator en promotor van enkele raceklassen, faciliteren wij nu alleen het circuit. Op onze rol als organisator hebben wij altijd veel commentaar gehad dat wij partijdig zouden zijn. Nu we alleen het circuit faciliteren is die kritiek er niet meer en doen wij waar we het beste in zijn. Dat blijkt ook in de praktijk, want we hebben vrijwel volledige bezetting van de baan en als één van de weinige circuits runnen wij ons bedrijf winstgevend.
Dat de Clio Cup dit seizoen maar één keer Zandvoort bezoekt verbaast Sibbel: "Omdat Team Bleekemolen en Certainty het meeste aantal deelnemers leveren aan de Clio Cup had ik verwacht dat zij meer races op Zandvoort zouden rijden. Dat is immers hun thuisbasis en voor hun sponsors ook interessant. Na de Paasraces komt de Clio Cup Benelux dit seizoen echter niet meer op CPZ in actie."

Harders Plaza Racing
Enkele deelnemers die jarenlang in de Clio Cup hebben gereden zijn overgestapt naar een andere klasse. Robert van den Berg, Clio Cup-kampioen van 2003, racet nu samen met Sandra van der Sloot voor Harders Plaza Racing in de Supersport-divisie van de Supercar Challenge in een BMW 132i. Zijn jonger broer Benjamin rijdt samen met John van der Voort. Robert van den Berg is blij met zijn overstap: "Ik rijd in de Supercar Challenge dezelfde tracktime, maar wel in een mooi veld en tegen veel lagere running costs. Vorig jaar ging de motor van mijn Clio kapot. Daar mag je zelf niet aan sleutelen, dus ik ging naar de organisatie om te vragen hoe ik dit kon oplossen. Een goede oplossing was er echter niet, niemand die mij wilde helpen en de enige optie die ik had was een nieuwe motor kopen van € 10.000. Hier in de Supercar Challenge helpt iedereen elkaar, ze willen graag dat je erbij bent en dat zie je ook aan het veld dat er staat. Is er iets met je motor? Dan haal je hem gewoon uit elkaar en je lost het zelf op. Ook het systeem met strafgewicht en strafseconden wanneer je wint spreekt mij enorm aan. Zo hou je de competitie open en is het niet telkens dezelfde die wint."

BS Racing
Peter Schreurs en Marcel van de Maat, vorig seizoen deelnemers in de Clio Challenge met de Clio 3, zijn eveneens overgestapt naar de Supersport-divisie van de Supercar Challenge. Veel coureurs moeten tegenwoordig hun passie geheel zelf bekostigen, maar de twee BS Racing-coureurs hebben hun hele auto vol staan met sponsorlogo's. "Dat klopt en dat is voor ons ook erg belangrijk, want zonder onze sponsors zouden we niet kunnen racen", vertelt Van de Maat. "Vandaar ook onze overstap, want in de Clio Cup was ons beloofd dat er tv-uitzendingen zouden zijn op RTL 7, maar die kwamen er niet. Onze sponsors vinden dit erg belangrijk en ook vonden zij het jammer dat je in een Clio 3 eigenlijk altijd in de achterhoede moet strijden, terwijl de kosten toch gelijk zijn aan die van de Clio 4. Dat konden we hen niet langer verkopen, zodat wij verder zijn gaan kijken. We hebben van JR Motorsport een BMW E46 GTR gekocht en dat vonden onze sponsors meteen al geweldig, die auto spreekt iedereen enorm aan. We hebben dezelfde tracktime, maar omdat ik samen met Peter rijdt hebben we maar de helft van de kosten. Een ideale situatie voor ons allemaal dus. We hebben enorm veel zin in deze nieuwe uitdaging."

Verschuiving
Vooralsnog lijkt er dus een gat te vallen in de nationale autosport. Voor karters en ander jong talent is er geen betaalbare opstapklasse meer, zoals enkele jaren geleden de Formido Swift Cup. Autosport is gewoon te duur geworden, banden, motoren, de prijzen zijn enorm gestegen en zonder ouders met voldoende financiën kun je nergens terecht. Wie het budget wel heeft slaat noodgedwongen een stap over en gaat direct naar grote internationale kampioenschappen. Dat het wel kan toont de Franse Twingo Cup aan, waar net als in de glorietijd van de Clio Cup kwalificatieraces gereden moeten worden om aan de races deel te nemen. Maar liefst 98 Twingo-rijders popelden afgelopen weekend op Circuit Paul Armagnac de Nogaro in Frankrijk om te mogen starten.

Vol veld op Spa
Voor de Clio Cup Benelux lijken de Paasraces net iets te vroeg te zijn gekomen. Het laatste weekend van mei op Spa-Francorchamps zullen er met de rijders uit de Belgian Clio Cup en waarschijnlijk ook enkele Franse deelnemers wel weer een mooi veld staan.

Nieuwe opstapklasse?
Gelukkig wordt er wel gewerkt aan verbetering van de situatie. Volgens de Telegraaf is de KNAF is nu bezig om in samenwerking met een importeur vanaf volgend seizoen een nieuwe opstapklasse te organiseren met auto's die ten hoogste € 10.000 gaan kosten en met running costs van maximaal € 25.000 per jaar. Dat zou weer kunnen leiden tot volle velden! Het zou ook de redding van de nationale autosport betekenen, want zonder opstapklasse is ook de aanvoer voor klassen als de Clio Cup en mogelijk ook de nieuwe TCR Benelux die in 2016 komt niet mogelijk.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet