GT

Indy Dontje in 2015 actief in Blancpain Endurance Series

IF1-indydontje-ROWE1

Indy Dontje maakt dit seizoen de overstap van de formulewagens naar de GT's. Na drie succesvolle jaren in de eenzitters, zal de 22-jarige Noord-Hollander in 2015 zijn debuut maken in de Blancpain Endurance Series bij het team van ROWE RACING. Met support van AMG (de high-performance divisie van Mercedes-Benz) is Dontje bij het gerenommeerde team van Hans-Peter Naundorf aangesteld naast DTM-coureur en F1-testrijder Daniel Juncadella en de Deen Nicolas Sylvest.

Tekst en foto's: PR

De kalender van de Blancpain Endurance Series zal in 2015 vijf raceweekenden omvatten waarvan de 24-uurs race van Spa-Francorchamps het voornaamste uithangbord is. In deze vijf weekenden zal een vol startveld van aan elkaar gewaagde GT3 bolides van verschillende automerken het tegen elkaar opnemen in races van ieder drie uur, waarbij twee pitstops verplicht zijn. Het eerste raceweekend vindt aanstaand weekend (11-12 april) al plaats op het legendarische circuit van Monza.

Interview met Indy Dontje

Indy, je maakt in 2015 de overstap van de formulewagens naar de GT. Waarom deze keuze?
"Ik heb de afgelopen drie jaar bij het team van Lotus/Motopark in zowel de ADAC Formel Masters als ATS F3 Cup heel veel geleerd en waardevolle ervaringen opgedaan. Met zowel polepositions, podiumklasseringen als overwinningen achter mijn naam ben ik klaar voor de volgende stap in mijn carrière. Realistisch gezien is een toekomst in de singleseaters en dan met name richting GP2 en de Formule 1 niet haalbaar wanneer je als coureur niet beschikt over fabrieksondersteuning van een motorleverancier of wanneer je geen grote geldschieter achter je hebt staan. Samen met Renger van der Zande, die mij op de achtergrond helpt en adviseert waar nodig, hebben we onze juiste contacten aangesproken om een alternatief traject naar de top te kiezen. AMG biedt mij nu een mooie mogelijkheid om professioneel coureur te worden in de Blancpain Endurance Series. Met het oog op een langdurige loopbaan in de sportscars hebben we dus de bewuste keuze gemaakt om nu al naar de GT's over te stappen!"

Met AMG en ROWE RACING heb je direct twee goede partners gevonden!
"Jazeker, daar ben ik ook enorm trots op! Omdat ik de afgelopen drie jaar voornamelijk op Duitse bodem heb geracet, wilde AMG mij graag in hun programma opnemen en via hun nauwe samenwerking met ROWE Racing was de cirkel al snel rond. De afgelopen weken en maanden heb ik met teamchef Hans-Peter Naundorf veel gesprekken gevoerd, waarbij we samen dezelfde ambities en geestdrift koesterden. Met het vastleggen van Daniel Juncadella - DTM coureur voor Mercedes-Benz – en zijn sponsor Astana kwam ook het financiële plaatje recent rond. Met Nicolas Sylvest hebben we tevens een goede derde rijder. Hem ken ik al uit de ATS F3 Cup van afgelopen jaar en naast dat hij snel op de baan is, kan ik ook goed met hem opschieten buiten de auto."

Wat verwacht je van je debuutjaar in de Blancpain Endurance Series?
"Allereerst wil ik dit seizoen veel leren en ervaring opdoen, maar tegelijkertijd ook op de baan het door AMG en ROWE RACING in mij gestelde vertrouwen terugbetalen met klinkende prestaties. Afgelopen jaar won ik in mijn debuutjaar in de ATS F3 Cup direct het Rookie-kampioenschap, dus ik weet dat ik een snelle leerling ben. Door ijverig te werken ben ik ervan overtuigd dat ik ook in de GT3 succesvol kan en zal worden. Naast ruwe snelheid is ervaring allesbeslissend. Daarom wil ik dit jaar ook uitkomen in bijvoorbeeld de VLN. Hiervoor heb ik recent ook mijn licentie gehaald. Maar ook enduranceraces als de 12-uurs race van Zandvoort lijken me zeer interessant. Ik houd mijn oren en ogen dus goed open!"

Maar ook buiten de racewagen blijf je een druk bezet man, niet?
"Klopt. Samen met mijn broer Milan run ik het Kartcentrum Lelystad wat me extra scherp houdt. Ook blijf ik ambassadeur van stichting Against Cancer, welke hard werkt om wensen van zieke kinderen ten uitvoer te brengen. Van beide activiteiten krijg ik zoveel energie dat dit me nog krachtiger motiveert om op de circuits nog harder gas te geven!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet