Formula E

Formule E: Elektrische Indy 500 in 2030?

Ruim 20.000 bezoekers bezochten afgelopen weekend de eerste Historische Eprix in het Amerikaanse Long Beach. Het evenement was een groot succes. Maar er vielen ook enkele interessante opmerkingen te noteren uit de mond van Andretti Autosport teameigenaar Michael Andretti en Derrick Walker van Indycar. Een elektrische Indy 500 in 2030? De automobielindustrie staat in 2015 op een keerpunt. Minder brandstof of alternatieve technologieën zoals hybride of elektrisch. Ook de racerij ontkomt er niet aan.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Formule E/Indycar

2015 Piquet
Nelson Piquet Jr. winnaar van de eerste Eprix editie in Long Beach.

Elektrische Indy 500 in 2030?
Andretti Autosport teameigenaar Michael Andretti sluit een elektrische Indy 500 in de toekomst(2030) niet uit. Andretti: "Dit is absoluut mogelijk. Het is al fantastisch over welke technologieën wij nu al beschikken. Zonder op te laden kunnen auto's al bijna 1000 km. afleggen en er bestaat een auto die al over 1000 pk. beschikt. Eigenlijk is het ontzettend 'cool' dat het nu weer 1911 is toen Ray Harroun met de Marmon Wasp de eerste Indy 500 won en wat er in de daaropvolgende vijf jaar gebeurde. Dit hopen wij met de Formule E te bereiken. Competitie die de technologie accelereert . Dit hoop ik te zien. We gaan niet voor mensen zoals mijn vader maar voor een nieuwe generatie."

Geluid blijft bij de traditionalisten altijd een issue. Andretti had er afgelopen weekend een duidelijke mening over. "Dit blijft een probleem, want met de Formule E heb je dit niet. Maar het blijft vervuiling. Dit is een geheel groen kampioenschap en je moet er totaal anders dan een traditionalist naar kijken. Je moet er voor open staan. De meeste van de oudere fans staan er echter niet voor open, maar daar gaan we niet voor", aldus Andretti.

2015 Derrick Walker
Derrick Walker van Indycar staat open voor veranderingen

Ook Derrick Walker, President of Competition en Operations van Indycar, liet zich in Long Beach in bedekte termen uit over een elektrische Indy 500. Walker: "Willen de fans drie uur lang naar elektrische auto's op die baan kijken? Willen ze een 500 mijlswedstrijd met grote oplaadstations zien? In 2020 kan dit een feit zijn. Zeg nooit nooit. Wij willen aan de automotive industrie verbonden zijn en elektrische auto's hebben in ons tijdperk een enorme stap vooruit gemaakt. Indien onze fabrikanten naar ons toe zouden komen met de vraag of de mogelijkheid bestaat om een opening te creëren, dan zouden wij er zeker naar kijken. Maar als je naar de huidige accutechnologieën kijkt, dan zijn er toch behoorlijk wat beperkingen om het wedstrijdformaat te veranderen. Om een dramatische technische verandering in ons kampioenschap in te voeren moeten wij over een duidelijk mandaat van onze fabrikanten beschikken. Maar als zij het willen dan gaan wij er zeker naar kijken. De technologie gaat enorm snel vooruit en daarom nogmaals, zeg nooit nooit. Wij zijn niet tegen vooruitgang."

actress-mischa-barton-lady-victoria-hervey-and-athlete-louise-hazel Aan Mondiale Schoonheden geen gebrek vlnr. actrice Mischa Barton, Lady Victoria Hervey en de atlete Louise Hazel

Alleen teameigenaar en voormalig Indy 500-winnaar Bobby Rahal liet afgelopen weekend via de social media zijn 'ouderwetse' standpunt weten. "Geluid, stank, kleurrijk en een zekere gevarengrens", zo verklaarde Rahal op Twitter.

Degenen die afgelopen weekend de verwachting hadden dat de Eprix in Long Beach qua publieke belangstelling als de Titanic ten onder zou gaan zaten er volledig naast. En ook de aanwezigheid van supervrouwen Irana Shayk, Louise Hazel, Lady Victoria Hervey, Lara Lieto en Mischa Barton verhoogde het plezier voor de elektrische fans aanmerkelijk.

dicaprio2
Acteur Leonardo di Caprio is fel voorstander van de Formule E en is er nauw bij betrokken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet