ERC

ERC Rally: Ierse titanenstrijd bij Circuit of Ireland

ERC003 Breen-2

De derde ronde van het European Rally Championship (ERC) vond tijdens het Paas weekend plaats in Noord-Ierland bij een van de oudste rallies ter wereld, the Circuit of Ireland.


Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: PR

De rally wordt al sinds 1931 verreden en voerde de deelnemers in voorbije jaren langs de volledige kust van het eiland, vandaar de naam Circuit of Ireland. Tegenwoordig is de wedstrijd aangepast naar de maatstaven van het ERC en dus een stuk compacter geworden, dat maakt hem echter niet minder uitdagend. De proeven in Ierland staan bekend als enkele van de moeilijkste asfaltproeven ter wereld door het hobbelige wegdek en de hoge snelheden die er gehaald worden. Craig Breen: "Je vliegt hier over het asfalt. Ok, in Finland vliegen we ook veel, maar dan is het op gravel, op asfalt... is het krankzinnig." Tel daarbij de wisselvallige weersomstandigheden op en je hebt een cocktail van uitdagingen die alleen de besten kunnen overwinnen.

ERC003 Breen-1

Grote favoriet voor de start is lokale held Craig Breen. Vorig jaar kon hij door technische problemen geen vuist maken tegen Esapekka Lappi maar de Peugeot 208 T16 is inmiddels een jaar verder ontwikkeld in beduidend betrouwbaarder geworden. Breen beleeft bovendien een sterk seizoen en is met Kajetan Kajetanowicz verwikkeld in een strijd om de ERC titel. De Pool Kajetanowicz is ook aanwezig in Ierland, maar het is pas de eerste keer dat hij hier deel neemt en gezien de aard van de proeven mogen er nog geen wonderen worden verwacht. Robert Consani heeft zijn Peugeot 207 S2000 ingeruild voor een modernere Citroën DS3 R5 en zal nog wat tijd nodig hebben om te wennen aan zijn nieuwe materiaal. Vrij spel voor Breen dus? Nou nee, de Ieren zelf hebben ook nog de nodige ijzers in het vuur in de vorm van de gebroeders Moffet en Robert Barrable.

ERC003 Barrable-1

Het is die Barrable die zich als eerste vooraan meldt. Breen heeft last van niet goed functionerende turbo en verliest direct zeven seconden op zijn rivaal. Op de tweede proef zijn de rollen echter omgedraaid en pakt Breen de verloren tijd direct terug. De omstandigheden zijn op de eerste dag buitengewoon last. Hoewel het bij de start droog lijkt te zijn, blijken er dikke mistwolken over de proeven te hangen die een soort mengsel van mist en regen creëren waardoor de proeven er zeer glad bij liggen. Dit resulteert niet direct in crashes van de mannen vooraan, maar maakt de verschillen wel direct aanzienlijk.

Alexey Lukyanuk vreest voor het einde van zijn rally als zijn aandrijfas op proef twee breekt, maar de getalenteerde Rus kan uiteindelijk toch zijn weg vervolgen en finisht nog keurig zesde. Vlak voor hem eindigt Charles Martin als vijfde. De Fransman maakt in Ierland zijn eerste opwachting in het ERC en is bij Peugeot de vervanger van Kevin Abbring sinds zijn vertrek naar het WRC team van Hyundai. Martin maakt nog geen verpletterende indruk, wat ook lastig is bij je eerste bezoek aan de Circuit of Ireland.

ERC003 Consani-1

Wie wil een goede indruk maakt is Robert Consani. De Fransman moet even wennen aan zijn nieuwe DS3 R5 maar begint al snel betere tijden neer te zetten en klimt weldra op naar de derde plaats. Dan begint zijn versnellingsbak echter tegen te sputteren en houdt hij alleen de eerste en tweede versnelling over, op de snelle Ierse proeven ben je daarmee kansloos en Consani houdt het dan ook voor gezien voor de eerste dag. Op dag twee komt hij opnieuw aan de start maar al snel begint de versnellingsbak opnieuw kuren te vertonen. Consani komt uiteindeijk niet aan de finish, maar heeft wel laten zien dat hij, met het juiste materiaal, wel degelijk een aan factor is om rekening mee te houden.

Vooraan ontwikkeld het gevecht tussen Breen en Barrable zich tot een waar titanengevecht. De twee ontlopen elkaar vrijwel niets en de leiding wissel maar liefst vijf keer tussen hen. De verschillende bedragen zelden meer dan een seconde en het is eigenlijk wachten tot een van de twee een fout maakt. Het duurt tot drie proeven voor het einde voordat dat het geval is. Barrable verslikt zich in een bocht, schuift over een heuveltje van de proef en kan zijn weg niet vervolgen. Dit lijkt de weg vrij te maken voor Breen, maar ondanks het geweldige gevecht met Barrable is ook Kajetanowicz nog niet uitgeschakeld. Hij ligt minder dan twintig seconden achter Breen met nog drie proeven te gaan, een foutje of lekke band kan genoeg zijn....

Op de voorlaatste proef maakt Breen dat foutje. In een haaks rechts schiet hij rechtdoor en ramt zijn Peugeot tegen een walletje. Hoewel hij zijn bumper verliest kan hij zijn weg vervolgen. Door deze excursie verliest hij wel vijftien seconden en zo is het gat slechts vijf seconden voor de laatste proef. "Mijn navigator hield me op dat moment in de race, ik dacht dat we alles kwijt raakten" gaf Breen na afloop toe.

ERC003 Kajetanowicz-1

Maar hij hield dus toch vol en bleef Kajetanowicz uiteindelijk ruim zes seconden voor. "Ik ben helemaal leeg. Dit is het mooiste moment uit mijn carrière om hier te winnen. Ik droom hier al van sinds ik een kleine jongen was," was het emotionele commentaar van de verdiende winnaar, Criag Breen.

ERC003 Breen-3

Eindstand na 18 proeven:
1. Breen – Martin Peugeot 208 T16
2. Kajetanowicz – Baran Ford Fiesta R5 +6,4
3. J. Moffet – Rowan Ford Fiesta RRC +1.42,3
4. S. Moffet – Atkinson Ford Fiesta RRC +2.24,1
5. Martin – Salva Peugeot 208 T16 +2.41,2
6. Lukyanuk – Chervonenko Ford Fiesta R5 +4.36,1
7. Doyle – Hayes Skoda Fabia S2000 +5.23,5
8. Tarabus – Trunkat Skoda Fabia S2000 +8.29,7
9. Jeets – Toom Ford Fiesta R5 +8.35,5
10. Bergkvist – Sjoberg Opel Adam R2 +8.38,3

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet