VLN

VLN: 24h-kwalificatierace gaat door; betrokkenen bespreken volgende week maatregelen voor Nürburgring

150401 Nordschleife
Doel is om het racen op de Nordschleife ook op lange termijn veilig te stellen

De afgelopen dagen is er natuurlijk heel wat gezegd en geschreven over de situatie op de Nürburgring-Nordschleife, na het noodlottige ongeval tijdens de eerste VLN-race van het seizoen van afgelopen zaterdag. Vandaag kwam de ADAC Nordrhein, de organiserende instantie van de 24-uursrace op de Nürburgring (die niet meetelt voor het VLN-kampioenschap), met het bericht dat de geplande kwalificatierace voor de 24-uursrace, die voor 11 en 12 april op de kalender staat, gewoon doorgang vindt, zij het naar alle waarschijnlijkheid nog zonder de klassen waarvoor de goedkeuring tot nader order is ingetrokken. Overigens heeft de Duitse autosportfederatie DMSB inmiddels wel weer toestemming verleend voor het laten racen van GT4-auto's, de klasse SP10. Aanstaande dinsdag is er in Frankfurt overleg tussen alle betrokken partijen over eventueel te nemen maatregelen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: ADAC Nordrhein

De aankondiging dat de ADAC-kwalificatierace op 11 en 12 april gewoon doorgaat, haalt in ieder geval enigszins de kou uit de lucht. "We zagen het als een volledig verkeerd signaal, om op dit moment het hele evenement af te blazen, hoewel nu niet vaststaat, of alle auto's die zijn ingeschreven, ook voor de start op de Nordschleife worden toegelaten", zegt Walter Hornung, wedstrijdleider van de 24-uursrace en hoofd sport van ADAC Nordrhein. "Integendeel: we bieden met de kwalificatierace die rijders, die voorafgaand aan de 24-uursrace nog waardevolle ervaring op de Nordschleife willen opdoen, de kans om dat te doen, desnoods in een auto uit een van de kleinere klassen. Daarnaast hebben ook de teams in de grotere klassen in ieder geval de kans om deel te nemen aan de test- en afstel-sessies, die tijdens het weekeinde van de kwalificatierace op het Grand Prix-circuit plaatsvinden."

Het presidium, het hoogste bestuursorgaan van de Duitse auto-en motorsportfederatie DMSB, heeft tijdens een speciale vergadering het intrekken van de circuitlicentie van de Nürburgring-Nordschleife voor een aantal categorieën auto's bevestigd en daarnaast een aantal details verfijnd. Zo mogen auto's uit de volgende klassen tot nader order niet meer op de Nordschleife rijden:

SP7 (24H Specials 3500-4000 cc, vooral Porsche Cup-auto's)
SP8 (24H Specials 4000-6250 cc, bijv. Lexus LFA, Lexus IS-F, Hyundai Genesis V6, Aston Martin V8 Vantage)
SP8-T (24H Specials met turbomotoren 2500-4000 cc)
SP9 - FIA GT3
SP-X (Experimentele auto's, bijv. Glickenhaus)
SP-Pro (24H Specials met motor voorzien van restrictor voor de luchtinlaat, vorig jaar Manthey 911 GT3 RSR, Gazoo-Lexus LFA Code X)
Cup 2 (Porsche Carrera Cup)
De GT-klassen van de categorie H4 (uitgehomologeerde GT-auto's met motoren van 3000-6250 cc)
E1-XP1 (experimentele auto's tot 1750 cc)
E1-XP2 (experimentele auto's tot 6250 cc)
E1-XP Hybrid (experimentele auto's met hybride-technologie)

Zoals gemeld is de beperking weer opgeheven voor de klasse SP10 (FIA/SRO GT4).

De DMSB werkt op het moment aan het analyseren van het verloop van het ongeval. Daartoe worden de gegevens van alle auto's waarvan de karakteristiek overeenkomt met die van het voertuig dat bij het ongeval betrokken was, onderzocht. "Het doel daarbij is om te zoeken naar mogelijke oplossingen, waarmee veilige en faire autosport op de Nordschleife ook in de toekomst mogelijk is. Daarbij geldt geen enkel aspect als onbespreekbaar", zegt DMSB-voorzitter Hans-Joachim Stuck. "We komen volgende week al met alle betrokkenen bijeen om na te gaan welke voorwaarden nodig zijn voor race-activiteiten die voor alle betrokkenen veilig zijn. Het circuit, plaatsen voor toeschouwers, auto's, sportief reglement: alles wordt onderzicht, waarbij we oplossingen op korte termijn voor de komende weken net zozeer zullen bespreken als oplossingen op lange termijn, die de sport op dit wereldwijd unieke circuit ook over tien of twintig jaar nog mogelijk moeten maken." Aan dit 'ronde-tafelgesprek', dat voor aanstaande dinsdag 7 april gepland is, nemen naast experts voor veiligheid en techniek van de DMSB ook ervaren beroeps- en amateurcoureurs, vertegenwoordigers van de deelnemende autofabrikanten, de circuitdirectie en de organisatoren van de VLN en de 24-uursrace deel.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet