Formule Renault 3.5

FR3.5: Vaxivière dicteert tempo in test Motorland, Nederlanders presteren goed

vaxiviere

Lotus-coureur Matthieu Vaxivière had de afgelopen twee dagen een ijzeren greep op de snelste tijden tijdens de laatste Formule Renault 3.5-test voordat het seizoen begint. Op Motorland Aragon ging de Fransman in bijna alle sessies het hardst. Meindert van Buuren Jr, Beitske Visser en Nyck de Vries waren regelmatig diep in de toptien te vinden.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: World Series by Renault

21 auto's begonnen aan de test op Motorland, en niet allemaal werden ze bestuurd door dezelfde coureurs als op Jerez eerder deze maand. Bij Zeta Corse was Leiden namelijk in last: van Johnny Cecotto, die op Jerez nog reed, was geen spoor te bekennen, terwijl Facu Regalia gisteren wel aanwezig was, maar aan de kant stond. De Argentijn heeft wel vaker budgettaire problemen, dus de oorzaak kon opnieuw in die hoek worden gezocht. In plaats van die twee reed Roman Mavlanov in zijn eentje voor het Russische team van Italiaanse komaf. Mavlanov was vorig jaar nog de teamgenoot van Roberto Merhi bij Zeta. Een dag later was de kwestie-Regalia opgelost: toen nam de Argentijn het stuur over van Mavlanov

Het waren niet de enige problemen voor het team. Zeta heeft een deal met het Spaanse team Porfesa van Santiago Porteiro, waar de auto's worden opgeslagen zolang Zeta in Spanje actief is. Maar toen Zeta zich afgelopen vrijdag in Valencia meldde, waren de deuren op slot en de sloten veranderd... De lokale politie moest eraan te pas komen om de auto's de straat op te krijgen. Maar Zeta was er tenminste nog. Net als op Jerez was Comtec helemaal afwezig. Het verhaal gaat nu dat het team ook het hele kampioenschap afwezig is: net als Carlin vorig jaar heeft het geen coureurs kunnen vinden met voldoende budget.

vanbuuren

Van de teams en coureurs die er wél waren, hadden Lotus en Matthieu Vaxivière het ontegenzeggelijk het beste voor elkaar. De Fransman was voortdurend voorin te vinden en zette soms tijden die een halve seconde los waren van de rest van het veld. Zijn teamgenoot Meindert van Buuren Jr was ook aan een goed programma bezig. Er konden hier en daar nog wel wat tienden af, maar desondanks reed hij eenvoudig in de toptien. "We hebben ons vooral gericht op het raceweekend, dus maar kort op nieuwe banden gereden. Gisterenmiddag kwam het er niet helemaal uit, ik had de sectoren beter aan elkaar moeten plakken. Maar het potentieel is topvijf." In de laatste sessie zette Van Buuren geen tijd meer: hij besloot banden te sparen voor het eerste raceweekend, ook op Motorland over bijna vier weken.

De snelste van Jerez, Tio Ellinas, zat opnieuw goed voorin, terwijl Fortec-teamgenoten Rowland en Jaafar zich ook als titelkandidaten ontpoppen. Voor velen is Rowland zelfs de gedoodverfde favoriet, na zijn vorm van afgelopen jaar. Niet voor niets vormden Vaxivière, Ellinas en Rowland de topdrie van de ochtendsessie van vanochtend, de eerste van twee sessies met de low-downforce-afstelling die in bijna de helft van de races dit jaar verplicht is. Die sessie was een goede indicatie voor de vorm met die afstelling, aangezien diverse coureurs besloten om de middag niet af te maken en banden te sparen voor het eerste raceweekend.

visser

Beitske Visser lijkt haar voornemen waar te maken om dit jaar zo vaak mogelijk in de topvijf te rijden. "Gisteren ging niet zo goed, ik was zelf wat te veel foutjes aan het maken", zei ze na afloop. "Maar vandaag ging het super, vierde in de ochtend en vanmiddag hebben we een racesimulatie gedaan. Daarbij kon ik heel constant blijven." In de laatste sessie zette ze zelfs de tweede tijd, maar haar snelste ronde werd haar afgenomen nadat haar auto te licht werd bevonden. "Ja, op nieuwe banden tweede, wat super was. Alleen werd mijn tijd werd gedelete vanwege ondergewicht. Ik had een rondje meer gereden dan de planning was en toen kwamen we niet uit. Maar de snelheid is in ieder geval goed."

Nyck de Vries beleefde de test volgens eigen zeggen met pieken en dalen: hij begon met een negende tijd in de eerste sessie, kwam daarna een tijdje de toptien niet meer binnen, maar sloot af in de topvijf. "We begonnen hartstikke goed op de eerste dag, maar 's middags kwam het er met nieuwe banden niet zo uit", legde hij uit. "De tweede dag met low-downforce is gewoon goed verlopen. Om eerlijk te zijn is het verschil tussen low- en high-downforce niet zo groot, zeker niet op Motorland. Natuurlijk maak je bij het aanremmen makkelijker een foutje, maar je bent er zo aan gewend. We hebben ook veel geoefend op starts en pitstops, die toch anders gaan dan ik in de 2-liters gewend was, maar dat ging eigenlijk heel goed. De komende weken ga ik nog langs bij de McLaren-teamarts in Genève en waarschijnlijk ook bij McLaren zelf. Maar nu even ontspannen na toch wel een hectische tijd."

stoneman

De teamgenoot van De Vries, Dean Stoneman, reed intussen naar de snelste tijd in de laatste sessie. Wel een stuk langzamer dan Vaxivière in de ochtend, maar daar had de opgestoken wind veel te maken. De Fransman van Lotus reed niet eens op nieuwe banden, maar zette desondanks een tweede tijd.

Kersvers F1-coureur Roberto Merhi moet ook tot de favorieten worden gerekend, maar de Spanjaard kwam vers uit Maleisië overgevlogen. Zijn team gaf hem op de tweede dag bovendien geen verse banden en hield de Spanjaard lang binnen vanwege een probleem met het differentieel van diens auto.

merhi

FR3.5, Motorland Aragon, 2e collectieve test, 30-31 maart 2015

1e sessie
1. Matthieu Vaxivière - Lotus Charouz - 1'41"331 – 36 ronden
2. Jazeman Jaafar - Fortec - 1'41"559 - 37
3. Oliver Rowland - Fortec - 1'41"562 - 45
4. Tom Dillmann - Carlin - 1'41"698 - 37
5. Gustav Malja - Strakka - 1'41"771 - 36
6. Dean Stoneman - DAMS - 1'41"871 - 37
7. Tio Ellinas - Strakka - 1'41"883 - 45
8. Beitske Visser - AVF - 1'41"935 - 30
9. Nyck de Vries - DAMS - 1'42"031 - 36
10. Pietro Fantin - Draco - 1'42"119 - 35
11. Egor Orudzhev - Arden - 1'42"179 - 39
12. Meindert van Buuren - Lotus Charouz - 1'42"993 - 47
13. Alfonso Celis - AVF - 1'43"040 - 32
14. Roman Mavlanov - Zeta - 1'43"441 - 14
15. Aurelien Panis - Tech 1 - 1'43"529 - 52
16. Nicholas Latifi - Arden - 1'43"529 - 21
17. Roberto Merhi - Pons - 1'43"754 - 19
18. Sean Gelael - Carlin - 1'43"855 - 37
19. Roy Nissany - Tech 1 - 1'43"857 – 43
20. Bruno Bonifacio - Draco - 1'44"247 - 22
21. Patric Armand - Pons - 1'44"459 - 34

2e sessie
1. Matthieu Vaxivière - Lotus Charouz - 1'40"635 - 16
2. Dean Stoneman - DAMS - 1'41"152 - 28
3. Egor Orudzhev - Arden - 1'41"295 - 22
4. Jazeman Jaafar - Fortec - 1'41"452 - 25
5. Tio Ellinas - Strakka - 1'41"457 - 35
6. Tom Dillmann - Carlin - 1'41"509 - 25
7. Meindert van Buuren - Lotus Charouz - 1'41"525 - 23
8. Gustav Malja - Strakka - 1'41"545 - 41
9. Bruno Bonifacio - Draco - 1'41"615 - 20
10. Oliver Rowland - Fortec - 1'41"651 - 21
11. Pietro Fantin - Draco - 1'41"698 - 35
12. Beitske Visser - AVF - 1'41"851 - 21
13. Roberto Merhi - Pons - 1'41"867 - 40
14. Sean Gelael - Carlin - 1'42"281 - 29
15. Nicholas Latifi- Arden - 1'42"351 - 29
16. Alfonso Celis - AVF - 1'42"494 - 31
17. Nyck de Vries - DAMS - 1'42"526 - 31
18. Roman Mavlanov - Zeta - 1'42"597 - 25
19. Aurelien Panis - Tech 1 - 1'42"658 - 38
20. Roy Nissany - Tech 1 - 1'42"820 - 31
21. Patric Armand - Pons - 1'44"871 - 24

3e sessie
1. Matthieu Vaxivière - Lotus Charouz - 1'40"662 – 29
2. Tio Ellinas - Strakka - 1'41"083 - 39
3. Oliver Rowland - Fortec - 1'41"126 - 29
4. Beitske Visser - AVF - 1'41"245 - 21
5. Jazeman Jaafar - Fortec - 1'41"254 - 32
6. Dean Stoneman - DAMS - 1'41"479 - 41
7. Tom Dillmann - Carlin - 1'41"505 - 41
8. Meindert van Buuren - Lotus Charouz - 1'41"505 – 32
9. Gustav Malja - Strakka - 1'41"559 - 35
10. Pietro Fantin - Draco - 1'41"694 - 41
11. Nyck de Vries - DAMS - 1'41"723 - 31
12. Egor Orudzhev - Arden - 1'41"870 - 48
13. Patric Armand - Pons - 1'42"395 - 39
14. Nicholas Latifi - Arden - 1'42"544 - 44
15. Bruno Bonifacio - Draco - 1'42"676 - 44
16. Alfonso Celis - AVF - 1'42"766 - 33
17. Roy Nissany - Tech 1 - 1'42"830 – 39
18. Roberto Merhi - Pons - 1'42"939 - 28
19. Facu Regalia - Zeta - 1'42"956 - 35
20. Aurelien Panis - Tech 1 - 1'43"439 - 46

4e sessie
1. Dean Stoneman - DAMS - 1'41"273 - 18
2. Matthieu Vaxivière - Lotus Charouz - 1'41"474 - 34
3. Oliver Rowland - Fortec - 1'41"478 - 33
4. Jazeman Jaafar - Fortec - 1'41"521 - 37
5. Nyck de Vries - DAMS - 1'41"534 - 28
6. Tom Dillmann - Carlin - 1'41"803 - 35
7. Nicholas Latifi - Arden - 1'41"809 - 27
8. Pietro Fantin - Draco - 1'41"912 - 28
9. Facu Regalia - Zeta - 1'41"996 - 39
10. Egor Orudzhev - Arden - 1'42"028 - 40
11. Gustav Malja - Strakka - 1'42"143 - 23
12. Roberto Merhi - Zeta - 1'42"151 - 29
13. Beitske Visser - AVF - 1'42"196 - 39
14. Tio Ellinas - Strakka - 1'42"256 - 25
15. Meindert van Buuren - Lotus Charouz - 1'42"326 - 27
16. Alfonso Celis - AVF - 1'42"452 - 34
17. Bruno Bonifacio - Draco - 1'42"479 - 31
18. Roy Nissany - Tech 1 - 1'42"491 - 42
19. Aurelien Panis - Tech 1 - 1'42"840 - 41
20. Patric Armand - Pons - 1'42"898 – 29
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet