Sportscars

Sportscars: Porsche ook op tweede testdag Paul Ricard het snelst

IMG 3020
De nummer 17-Porsche sloot de tweede testdag op Paul Ricard als snelste af

Ook de tweede en afsluitende testdag van het FIA WEC op het circuit van Paul Ricard eindigde met de snelste tijd van een Porsche. In de ochtendsessie reed Timo Bernhard in de Porsche met startnummer 17 (Bernhard/Webber/Hartley) een tijd van 1:39,157 minuten, waar de concurrenten noch in de resterende tijd voor de lunchpauze, noch in de laatste uren in de middag meer in de buurt kwamen. In de middagsessie, die na een ongeval van Mike Conway in de nummer 2-Toyota (Wurz/Sarrazin/Conway) een kwartier eerder dan gepland werd gestaakt en niet meer werd hervat, reed Neel Jani in de nummer 18-Porsche (Dumas/Jani/Lieb) met 1:39,321 minuten de snelste tijd. Daarmee was de nummer 18-Porsche de enige van de fabrieksauto's die in de middagsessie sneller was dan in de ochtend. Toyota-rijder Conway was in de slotfase in bocht vier bij het uitwijken voor een Ferrari wat te hard over de kerbstones gereden, waarna zijn Toyota met een flinke klap weer neer kwam en olie verloor. De rijder zelf stapte ongedeerd uit, maar dat betekende wel het einde van de test.

Tekst: René de Boer (vanuit Paul Ricard, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

IMG 2290
Snelste van de beide Audi's in handen van Marcel Fässler

Met een totaal van 175 ronden op de tweede testdag legde de nummer 17-Porsche de langste afstand af. Anders dan bij Porsche, dat ook aan een kwalificatie-afstelling werkte, concentreerde Audi zich met name op zogeheten 'long-runs', waarbij beide auto's al reden in de specificatie waarmee ze over twee weken ook bij de WEC-seizoensstart in Silverstone aan de start zullen komen. Snelste van de beide Audi's was de auto nummer 7 (Fässler/Lotterer/Tréluyer), waarmee Marcel Fässler in de ochtend een tijd van 1:39,513 minuen reed. De nummer 8-Audi van Di Grassi/Duval/Jarvis volgde daarachter met een rijd van 1:39,513 minuten, eveneens in de ochtendsessie.

IMG 2441
Toyota nummer 2, vandaag de snelste van de beide TS040's, maar ook oorzaak van een voortijdig einde

Toyota had net als vorig jaar op Paul Ricard één set bodywork met veel downforce en een 'low-downforce' meegenomen. Vandaag reed de nummer 1-Toyota (Davidson/Buemi/Nakajima) in de 'high-downforce'- en de nummer 2-auto (Wurz/Sarrazin/Conway) in de 'low-downforce'-configuratie. De nummer 2-Toyota was met een tijd van 1:40,819 minuten in de ochtendsessie de snelste van de beide TS040's en achter de Porsches en de Audi's de vijfde auto algemeen, al is iedereen ervan overtuigd dat de Toyota's nog niet hun volledige potentieel hebben laten zien.

IMG 2614
De G-Drive-Ligier was het snelst in de LMP2-klasse

De LMP2-auto's hielden zich net als vorig jaar voor wat betreft het aantal gereden ronden een stuk rustiger, omdat ze het hele seizoen met maximaal drie motoren moeten doen en daarom niet teveel kilometers wilden maken. Om overigens van die drie motoren (in plaats van twee) gebruik te kunnen maken, moesten ze tijdens de 'Proloog' op Paul Ricard wel tenminste 50 ronden rijden. De snelste tijden van de dag werden in deze categorie in de ochtendsessie gerealiseerd, met de nummer 26-G-Drive-Ligier JS P2-Nissan (Rusinov/Canal/Bird) als snelste dankzij de tijd van 1:47,760 minuten, die Bird in de ochtend reed.

IMG 1677
Tweede tijd in LMP2 voor de Signatech-Alpine

Daarachter eindigde de Signatech-Alpine (Panciatici/Chatin/Capillaire) en de snelste van de beide Team-Morand-Morgan-Sards, de auto met het nummer 43 (Ragues/Webb/Vautier). De beide HPD-ARX'en van Extreme Speed Motorsports bleven vandaag in de garage, daarentegen kregen de beide ESM-coureurs Scott Sharp en Ed Brown wel de gelegenheid om kilometers te maken met de Oak Racing-Ligier-Nissan. ESM-teameigenaar Brown heeft een tweetal van deze gesloten LMP2's gekocht bij Oak-eigenaar Jacques Nicolet. Diezelfde Oak was ook de reden van een rode vlag en een onderbreking in de ochtendsessie, nadat Eric Maris eenmaal van de baan was geraakt.

IMG 3029
De snelste van de beide SARD-Morand-Morgans eindigde als derde in de LMP2-klasse

Successen voor Aston Martin bij de GT's
Wat Porsche gisteren lukte met de snelste tijden in de GTE-Pro- en de GTE-Am-klasse, lukte vandaag Aston Martin. De blauw/gele nummer 99-Aston Martin (MacDowall/Rees) eindigde met een tijd van 1:57,331 minuten uit het begin van de ochtendtraining als snelste GTE-Pro-auto van de dag, voor de AF-Corse-Ferrari (Bruni/Vilander) en de snelste van de beide fabrieks-Porsches, de nummer 92-auto van Pilet/Makowiecki/Henzler. In de middag was de 'Dane Train'-Aston Martin nummer 95 (Marco Sørensen) de snelste GTE-Pro-auto, maar de tijden lagen boven die uit de ochtendsessie.

IMG 2017
De nummer 99-Aston Martin was het snelst in de LMGTE-Pro-klasse

In de GTE-Am-klasse completeerden Castellacci/Goethe/Hall het succes voor Aston Martin door in de nummer 96-auto de snelste tijd van de dag te rijden, voor de nummer 66-JMW-Ferrari (Avenati/Giermaziak) en de Dempsey Racing-Proton-Porsche (Long/Seefried).

IMG 2794
De Aston Martin van Castellacci/Goethe/Hall eindigde bovenaan in LMGTE-Am

IMG 1749
De CLM P01/01-AER van het Team ByKolles beleefde dit weekeinde zijn première

IMG 2215
Tweede tijd in LMGTE-Am voor de JMW-Ferrari

IMG 2670
De prachtige KCMG-Oreca-Nissan in de LMP2-klasse
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet