Formule 1

Formule 1: Hamilton wint pole (en psychologische strijd) in Maleisië, Verstappen zesde

F12015GP02MAL HZ5080

De eerste tekenen van psychologische oorlogsvoering tussen de F1-teamgenoten van Mercedes zijn al in het tweede raceweekend zichtbaar geworden. Hamilton en Rosberg waren in Q3 van de kwalificatiesessie voor de GP van Maleisië meer met elkaar bezig dan met een tijd, waardoor Sebastian Vettel bijna de pole pakte. Rosberg werd uiteindelijk slachtoffer van zijn eigen trucs, want Hamilton bleef met zijn vroege Q3-tijd nét op pole, terwijl de Duitser niet verder kwam dan P3. Max Verstappen verbaasde in de natte omstandigheden van Q3 met een schitterende zesde tijd, waardoor Nederland morgenochtend ongetwijfeld op het puntje van zijn stoel zal zitten.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG F1, Scuderia Ferrari, Scuderia Toro Rosso

Q1 begon met alle 20 auto's een paar minuten wachtend in de pits, totdat Max Verstappen als eerste naar buiten kwam. Op zijn eerste snelle ronde verremde hij zich echter in de laatste bocht. Rosberg en daarna Hamilton waren de eersten die vervolgens een tijd zetten – waar uiteraard niemand meer overeen kwam. Wel meteen op de options, wat opmerkelijk was, want doorgaans spaar je die tot op het laatst. Zou Mercedes de prime nodig hebben om de hitte van de race door te komen? Vettel sloot zich vervolgens op een halve seconde achterstand aan, gevolgd door Bottas, Räikkönen, Sainz, Massa, Hülkenberg, Nasr en Grosjean.

527734283 CM 6734 3236B1D29F91D98F4C644500678B8E1E

Verstappen bleek lang niet de enige die zich verkeek op de laatste bocht. Ook Button en Grosjean hadden er problemen mee, Merhi zagen we ook naast de baan. Diens teamgenoot Stevens kwam niet eens naar buiten, vanwege een benzinedrukprobleem. Terwijl het onweer dichterbij kwam, schoof Verstappen op naar de zevende plaats (wel ten koste van een extra setje) en daarna Ricciardo naar P6. Maar Sainz wilde het voortouw bij Toro Rosso houden en reed naar een verbluffende vierde tijd.

Pérez reed naar P11, met Verstappen nog steeds negende en de laatste van de auto's die al in de pits stonden. Maldonado, Ericsson en Grosjean pakten kort na elkaar P6, en Kvyat vervolgens de twaalfde tijd, waardoor de Nederlander terugzakte naar de 13e plaats. Toch was hij ruimschoots veilig, want Nasr en de twee McLarens kwamen niet in de buurt. Samen met de twee Manor vielen zij af.

P-20150327-00293 News

Voor Q2 stond iedereen vanwege de aankomende storm wel meteen te trappelen, met Vettel voorop. Terwijl de wind steeds meer opstak en het steeds donkerder werd, moesten ze het in déze ronde doen – de eerste druppels vielen al achter op het circuit. De mannen die zich in de pitstraat de kaas van het brood hadden laten eten, waren de klos. Vettel was natuurlijk even snelste, maar Rosberg ging daar al snel onderdoor. Hamilton zat echter helemaal klem achter Räikkönen en Ericsson en kwam niet verder dan de vijfde tijd, die enkele tellen later een achtste tijd werd.

Toch was hij daarmee veilig, in tegenstelling tot de man die hem in de weg reed: Kimi was een van de slachtoffers. Samen met Maldonado, de twee Force India's en Sainz lag de Fin eruit. Ericsson was wél door, waarmee hij voor de eerste keer niet alleen Q2, maar nu ook Q3 bereikte. Dat laatste gold evenzeer voor Verstappen, die ook op tijd zijn garage verliet en naar een zevende tijd reed.

150013 mal

En zo tikte de klok van Q2 verder zonder dat er nog iets gebeurde, behalve dat het circuit inmiddels zowat onder water stond. Daardoor werd Q3 met een halfuur uitgesteld. Vettel, Ricciardo en de Mercedessen kozen voor inters in plaats van full wets toen ze uiteindelijk naar buiten gingen. Dat leek de beste keus, want met de Maleisische temperaturen was de baan zo opgedroogd. Vettel was even de snelste, daarna Rosberg, maar Hamilton ging maar liefst 1,2 seconden harder, daarmee zijn regenreputatie bevestigend.

En opeens stond daar Max Verstappen als derde, sneller dan Vettel! Herinneringen aan de woordencombinatie 'Verstappen, Maleisië, regen' doken meteen op. Vettel stelde meteen orde op zaken, maar Ricciardo kwam er niet onderdoor. Intussen zagen we de eerste onderlinge Mercedes-psychologie met Rosberg die een vliegend rondje van Hamilton saboteerde. Kvyat verdrong Verstappen vervolgens van de vierde plaats.

 R3T2641

Nu was iedereen toe aan zijn laatste rondje. Vettel reed naar een tijd die maar zeven honderdste langzamer was dan die van Hamilton, terwijl de Williamsen tegenvielen met een zevende (Massa) en negende tijd (Bottas). Rosberg kwam óók niet aan die tijd van Vettel, wat goed uitkwam voor Hamilton die zijn laatste rondje aan verkeer ten onder zag gaan. Verstappen verbaasde helemaal aan het eind nog maar eens door de zesde startplaats veilig te stellen. Bij zowel Mercedes als Toro Rosso was het dus een kwestie van 'wie het laatst lacht'...

F1, GP Maleisië, kwalificatie, 28 maart 2015

1. Lewis Hamilton (Mercedes W06) - 1'49"834 - Q3
2. Sebastian Vettel (Ferrari SF15-T) - 1'49"908 - Q3
3. Nico Rosberg (Mercedes W06) - 1'50"299 - Q3
4. Daniel Ricciardo (Red Bull-Renault RB11) - 1'51"541 - Q3
5. Daniil Kvyat (Red Bull-Renault RB11) - 1'51"951 - Q3
6. Max Verstappen (Toro Rosso-Renault STR10) - 1'51"981 - Q3
7. Felipe Massa (Williams-Mercedes FW37) - 1'52"473 - Q3
8. Romain Grosjean (Lotus-Mercedes E23) - 1'52"981 - Q3
9. Valtteri Bottas (Williams-Mercedes FW37) - 1'53"179 - Q3
10. Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari C34) - 1'53"261 - Q3
11. Kimi Räikköen (Ferrari SF15-T) - 1'42"173 - Q2
12. Pastor Maldonado (Lotus-Mercedes E23) - 1'42"198 - Q2
13. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM08) - 1'43"023 - Q2
14. Sergio Pérez (Force India-Mercedes VJM08) - 1'43"469 - Q2
15. Carlos Sainz (Toro Rosso-Renault STR10) - 1'43"701 - Q2
16. Felipe Nasr (Sauber-Ferrari C34) - 1'41"308 - Q1
17. Jenson Button (McLaren-Honda MP4-30) - 1'41"636 - Q1
18. Fernando Alonso (McLaren-Honda MP4-30) - 1'41"746 - Q1
19. Roberto Merhi (Marussia-Ferrari MR04) - 1'46"677 - Q1
20. Will Stevens (Marussia-Ferrari MR04) - no time - Q1
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet