Sportscars

WEC: Porsche bepaalt tempo op eerste testdag Paul Ricard

IMG 2009
De Porsches (nr. 18 als snelste op de voorgrond, nr. 17 daarachter) eindigden bovenaan

Porsche kan terugzien op een geslaagde eerste testdag tijdens de 'Proloog' van het FIA World Endurance Championship (WEC) op het circuit van Paul Ricard. Zowel tijdens de ochtend- als tijdens de middagsessie eindigde de Porsche 919 Hybrid met het startnummer 18 (Dumas/Jani/Lieb) bovenaan de tijdenlijst, waarbij de tijd van de middagsessie van 1:37,965 minuten de snelste tijd van de dag was (de twee uur durende avondsessie niet meegerekend). De andere Porsche met het startnummer 17 (Bernhard/Webber/Hartley) completeerde het succes voor het merk met de op één na snelste tijd van de dag: 1:38,552 minuten. Alle andere auto's kwamen niet onder de grens van 1:39 minuten tijdens de testdag, waarop de in Zuid-Frankrijk beruchte Mistral extreme snelheden bereikte. "Zoveel wind hebben we zelfs op Zandvoort niet", grapten enkele aanwezigen, die ook het Nederlandse circuit kennen.

Tekst: René de Boer (vanuit Paul Ricard, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

IMG 2293
Snelste Audi was de nummer 7-auto van Fässler/Lotterer/Tréluyer

Met de beide Audi's op de plaatsen drie en vier (de nummer 7-auto met Fässler/Lotterer/Tréluyer als derde en de nummer 8-Audi van Di Grassi/Duval/Jarvis als vierde) en de beide Toyota's op de vijfde en zesde plek (nummer 1 Davidson/Buemi/Nakajima voor nummer 2 Wurz/Sarrazin/Conway) waren de eerste zes plaatsen op de ranglijst keurig onder de drie aanwezige fabrikanten verdeeld. Daarachter volgde met de nummer 36-Morgan Evo-Sard van het Team Sard Morand (Klien/Saga/Amberg) de snelste LMP2, voor de G-Drive-Ligier JS P2-Nissan (Rusinov/Canal/Bird) en de KCMG-Oreca-Nissan (Howson/Bradley/Tandy).

IMG 1797
Snelste tijd in LMP2 voor de nr. 39-Team Sard-Morand-Morgan Evo Sard

Ook in de GT-Pro-klasse bepaalde Porsche het tempo, met de nummer 91-Porsche (Lietz/Christensen/Bergmeister) voor de nummer 92-Porsche (Pilet/Makowiecki/Henzler). Daarachter volgde de nummer 77-Dempsey Racing.911 (Long/Seefried) als best geklasseerde auto uit de GT-Am-klasse, waarmee Porsche dus in drie van de vier klassen bovenaan eindigde.

IMG 2630
De Porsche van Lietz/Christensen/Bergmeister eindigde bovenaan in GTE-Pro

Niet voor alle teams verliep de dag probleemloos. Zo reed de OAK Racing-Ligie JS P2-Nissan (Nicolet/Merlin/Maris) in de ochtend helemaal niet en in de middag slechts drie ronden, waarbij de auto ook nog eens zo'n oliespoor achterliet, dat de sessie kortstondig moest worden onderbroken. Dat was ook gelijk de enige rode-vlagsituatie van de dag. Bij het G-Drive-team bleven beide auto's in de ochtend in de pits, terwijl de nummer 28-Ligier (Yacaman/Derani/Gonzalez) ook in de middag niet reed. De Larbre-Corvette (Ruberti) kwam gedurende de dag op een totaal van vijf ronden, allemaal in de ochtendsessie.

IMG 2842
Met de Dempsey-Proton-Racing-911 eindigde ook in GTE-Am een Porsche als eerste

IMG 2374
De beide HPD-ARX'en van Extreme Speed Motorsports, afgelopen zaterdag nog in Sebring

IMG 2121

Toyota eindigde op de plaatsen vijf en zes


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet