Belcar

Belcar: Nederlanders succesvol in 24 uren van Zolder (lang)



 jos_menten

Jos Menten

Pech, pech en pech
Veel Nederlandse deelnemers kenden veel pech. Jos Menten, uitkomend met een Porsche 911 GT3 RSR van CEO Racing, verdeelde zijn aandacht tussen de Le Mans Series op Donington en de 24 uren van Zolder. De race in België eindigde in een teleurstelling; door versnellingsbakproblemen kwam de equipe niet verder dan de achtste plek in de Klasse 2 (20ste algemeen).

 jandewit

Jan de Wit

Jan de Wit, vorig jaar nog derde algemeen met de Belgium Racing Ultima GTR, eindigde dit jaar in de achterhoede. “We moesten eerst de versnellingsbak vervangen en vervolgens de koppelingscilinder. Later ging er ook nog een computerkabel stuk”, somde hij op. Het uiteindelijke resultaat: negende in de Klasse 3 en 26ste algemeen.

 van_riet

Pim van Riet

Het Nederlandse viertal Peter van Hoepen, Robert den Otter, Pim van Riet en Meindert van Buuren leek in de beginfase op weg naar een goed resultaat. De Porsche 996 GT3 Cup lag op kop in de Klasse 3 en was de snelste. Een uitstapje naast de baan, met als gevolg een meer dan een uur durende reparatie in de pits, en later een defecte koppeling kostte de equipe veel tijd. Het viertal werd uiteindelijk niet geklasseerd.

 uljee_actie

Gaby Uljee

Gaby Uljee haalde de finish niet met de BMW 120 diesel, bestuurd door een viertal dames.

 kuus_actie

Ook Menno Kuus en Helmert Jan van der Slik moesten voortijdig de strijd staken met hun Porsche 996 biturbo.

 grouwels

Rudolph Racing

Rudolph Racing, met Roger en Edward Grouwels, René Wijnen en Bruno Cloet, vielen uit met hun Dodge Viper. Voor allen geldt: volgend jaar beter?


Uitslag 24 uren van Zolder:
1. David Hart, Marc Duez, Maxime Soulet en Tom Cloet (NL,MC,B,B), Corvette C5R, 828 ronden;
2. Marc Goossens, Danny van Dongen en Cor Euser (B,NL,NL), Marcos LM600, op 7 ronden;
3. Bert Longin, Anthony Kumpen, Mike Hezemans en Kurt Mollekens (B,B,NL,B), Corvette C5R, op 13 ronden;
4. Georg Severich, Mario Josten, Olivier Muytjens en Willie Moore (D,D,B,GB), BMW E46 GTR V8, op 48 ronden (winnaars Klasse 2)
5. Steve van Bellingen, Armand Essers, Marnix Vandermaesen en Damien Coens (B,NL,B,B), BMW E46 Silhouet, op 51 ronden;
6. Guido Kenis, Michael de Keersmaecker; Guy Verheyen en Joel Schuybroek (allen B), Mosler MT 900 R, op 58 ronden;
7. Rudi Penders, Franz Lamot, Karl Jacobs en Kurt Dujardyn (allen B), Porsche 996 GT3 RS, op 58 ronden;
8. Koen Leyssens, Wim Lumbeeck, Bert Redant en Werner Moonens (allen B), BMW E46 Silhouet, op 62 ronden; 9. Henk Haane, Jean-Claude Meert, Peter van Delm en Guido Werckx (NL,B,B,B), Porsche 996 GT3 Cup, op 65 ronden (winnaar2 Klasse 3);
10. Johan van Loo, Mark J. Thomas, Michel Decoster en Philippe Broodcoren (B,CDN,B,B), Porsche 996 GT3 Cup, op 66 ronden;
13. Stefaan Tavernier, Guy Kersten, Tom Langeberg en Frank Hahn (B,B,NL,B), Porsche 997 GT3 Cup, op 96 ronden (winnaars Klasse 4)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet