Sportscars

WEC: Porsche kiest voor 8MJ-klasse, retro-kleuren voor nieuwe 919 Hybrid

IMG 1113
De 919 Hybrids, nog afgedekt voor de presentatie

Na Toyota presenteerde ook Porsche zijn nieuwe LMP1-auto voor het komende seizoen. Na een afwezigheid van 16 jaar keerde het Duitse merk afgelopen seizoen terug op het hoogste niveau in de lange-afstandsracerij en wist daarbij direct een overwinning te behalen. Voor 2015 is de 919 Hybrid op diverse punten aangepast, terwijl Porsche ook voor een hogere energieklasse heeft gekozen: als enige fabrikant start het merk uit Stuttgart in de 8-Megajoule-klasse. Bovendien kwam Porsche met een verrassing in de uitmonstering: met de rood-witte kleuren voor de auto van Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber herinnert het team aan de Porsche 917 van Porsche Salzburg, waarmee Hans Herrmann en Richard Attwood in 1970 voor de eerste Le Mans-overwinning van Porsche zorgden. De echte kenners ontdekken bovendien een paar roze kleuraccenten, die doen denken aan de 917/20 van Reinhold Joest en Willi Kauhsen uit Le Mans 1971, die als bijnaam 'het varken' meekreeg.

Tekst: René de Boer (vanuit Paul Ricard, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

IMG 1137
Bestuurslid Wolfgang Hatz (l.) kondigde de opstap naar de 8MJ-klasse aan

"Dat we in het eerste jaar al gelijk een overwinning konden behalen, kwam zelfs voor ons een beetje als een verrassing", erkende Dr. Wolfgang Hatz, als lid van de raad van bestuur van Porsche AG verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling en als zodanig ook voor het autosportprogramma van het merk. "Het was verheugend om te zien hoe we ons in de loop van het seizoen steeds konden verbeteren. In Silverstone was het nog een lastig begin, want daar was echt alles nieuw voor ons. Toch behaalden we daar al onze eerste podiumplaats, wat zeker meer was dan wat we hadden verwacht. Bij de volgende race in Spa hadden we onze eerste podiumplaats. Le Mans liep natuurlijk heel goed: we reden lange tijd aan de leiding, maar helaas duurde de race voor ons twee uur te lang... Na Le Mans verliep het seizoen ook goed, met dus zelfs de eerste overwinning. In Sao Paulo hadden we echt een goed weekeinde, want in de races daarvoor hadden we eigenlijk altijd de eerste vrije training nodig om aan het circuit te wennen, maar in Sao Paulo zaten we er vanaf de eerste sessie vooraan bij."

IMG 1132
Rijders en LMP1-management van Porsche

Na het debuutjaar zet Porsche voor 2015 een stap hoger: als enige fabrikant start het merk in de hoogste energieklasse, waarmee op een volle ronde in Le Mans acht Megajoule energie mag worden gerecupereerd. "We geloven in hybride-energie en hebben al drie hybride-sportwagens in onze serieproductie", aldus Porsche-topman Hatz. "Vandaar dat we ook in ons LMP1-programma een nog grotere rol aan de hybride-technologie hebben toebedeeld. Dan praten we niet alleen over het KERS, dat de energie die bij het remmen vrijkomt, opslaat en weer afgeeft, maar ook over het hergebruik van de energie uit de uitlaatgassen. Vorig jaar zaten we qua gewicht van de auto nog wat te hoog, dus toen was dat nog geen optie, maar nu dankzij de inspanningen van onze technici is het gewicht van de auto voor dit seizoen aanzienlijk verminderd, dus daarmee werd de start in de hogere energieklasse, die ook met meer gewicht gepaard gaat, voor ons haalbaar."

IMG 1181
Frontpartij van de 2015-auto

Visueel zijn er in de 919 Hybrid voor het seizoen 2015 niet al teveel wijzigingen ten opzichte van de versie van het afgelopen jaar herkenbaar, maar natuurlijk heeft ook Porsche, net als de concurrentie bij Audi en Toyota, elk onderdeel binnenstebuiten gekeerd op zoek naar mogelijke punten ter verbetering van kwaliteit en duurzaamheid en ter reductie van het gewicht. Zichtbaar zijn een iets andere constructie van de voorpartij en andere openingen in de wielkasten achter en een wat andere vorm van de luchtinlaat boven de voorruit.

IMG 1182
Frontpartij van de 2014-uitvoering (die in de kleur van 2015 gespoten is)

Voor het eerst zet Porsche dit jaar tijdens de zes-uursrace van Spa-Francorchamps in mei en de 24 Uur van Le Mans in juni een derde auto in. De auto met het startnummer 19 wordt uitgevoerd in een identiek kleurenschema als de 919's van het afgelopen jaar, dat voornamelijk wit is. De auto wordt bestuurd door Force India-Formule 1-coureur Nico Hülkenberg plus Earl Bamber en Nick Tandy, die uit het GT-programma van Porsche komen. Daarnaast heeft Porsche twee permanente inschrijvingen voor het WEC: de nummer 17-auto in het rood/wit/rose voor Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber en de nummer 18-auto in het zwart en wit voor Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb.

IMG 1163
Porsches in 2015 in het zwart, wit en rood

IMG 1184
Opening in de wielkast achter en andere luchtinlaat op het dak bij de 2015-uitvoering

IMG 1185
Gesloten wielkast achter en iets andere luchtinlaat op het dak bij de 2014-uitvoering

IMG 1189
Romain Dumas, Marc Lieb en Neel Jani, de bemanning van Porsche nr. 18

IMG 1205
Timo Bernhard, Mark Webber en Brendon Hartley, de bemanning van Porsche nr. 17

IMG 1208
Opening in de wielkast achter in de 2015-versie

IMG 1211
Gesloten wielkast achter bij de 2014-versie
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet