IndyCar

Indycar: 21 coureurs verbeteren 2014 poletijd tijden aerokit test op Barber Motorsports Park

Penske-coureur Will Power sloot de tweedaagse test op Barber Motorsports Park met een tijd van 1. 07.3118 sec als snelste af. Scott Dixon was een volle seconde sneller dan zijn poletijd uit 2014 maar zijn record van 1.06.7750 uit 2013 werd niet benaderd.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

2015 Power
Ondanks de introdcutie van de aerokits blijven de teams van Penske en Ganassi aan elkaar gelijk. Regerend kampioen Will Power was uiteindelijk de snelste man.


21 coureurs verbeteren 2014 poletijd tijdens aerokit test op Barber Motorsports Park
Penske coureur Will Power sloot de tweedaagse test op Barber Motorsports Park met een tijd van 1.07.3118 sec als snelste af. Aan de test op Barber Motorsports Park namen 23 coureurs deel en in totaal werden er de afgelopen twee dagen 2322 ronden afgelegd.

Will Power: "De aerokit produceert zoveel downforce en er is bijzonder veel grip. De auto's zullen overal snel zijn en ik denk dat we overal records gaan verbreken. Ik denk dat we voor de wedstrijd op St. Petersburg wel wat leuks gevonden hebben. Zeker als we hier op 26 april terugkomen."

2015 Kimball
Afstellingen aan de aerokit bij Charlie Kimball die voor het team van Chip Ganassi uitkomt.

In de afgelopen vijf wedstrijden op Barber Motorsports Park eindigde Scott Dixon als twee of derde en liet uiteindelijk een tijd van 1.07.3996 noteren. Graham Rahal was met een tijd van 1.07.6203 de snelste Honda-vertegenwoordiger voor het team van Mi Jack Rahal Letterman Lanigan Racing. Van de vier Rookies was de Monegask Stefano Coletti met een tijd van 1.07.5224 voor het team van KV Racing Technology de snelste man. Overall liet hij de derde tijd noteren.

2015 Hinchcliffe
James Hinchcliffe vindt dat je wel wat meer moed moet hebben om sommige bochten te nemen.

Weinig aanpassingen vereist
Volgende week gaat er op twee circuits met de roadcourse/stratencircuit configuratie verder getest worden. Maar qua rijden werden er weinig aanpassingen vereist.James Hinchcliffe(in 2013 winnaar op Barber Motorsports Park): In sommige bochten kun je wat moediger zijn maar ik niet dat ik vernieuwingen aan moet brengen in hetgeen ik doe. Het is niet zoals bij de overgang van de IR-03 Dallara naar de DW12. Dat was een compleet andere rijfilosofie. Er is een prachtige vooruitgang geboekt op het gebied van meer grip, meer downforce en meer rijplezier. Er moet nog wel e.e.a aan ontwikkeling gedaan worden. Gedurende het eerste jaarsgedeelte gaat de auto steeds beter worden totdat we hem volledig begrijpen. Als je de tijden onder warme baancondities ziet geeft dit veel vertrouwen voor St. Petersburg waar de records gaan sneuvelen."

De Speedwaykits worden vanaf 1 april aan de teams geleverd.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet