Formula E

Formule E: Stijgende populariteit na Miami Eprix. Wereldsteden en Groenen in de startblokken!

Als diehard autosportman had ik dit persoonlijk niet voor mogelijk gehouden. Na slechts vijf races mag het FIA Formule E kampioenschap en het geesteskindje van de Spanjaard Alejandro Agag zich in een enorme populariteit verheugen en zowel de grote wereldsteden als de groenen staan te trappelen. Na de succesvol verlopen Miami Eprix afgelopen weekend, die door Nicolas Prost gewonnen werd, is de belangstelling alleen maar stijgende.

Tekst Willem J. Staat
Foto's FIA Formule E

2015 Miami Vice
De moderne versie van Miami Vice slaat toe in het FIA Formule E kampioenschap.

Stijgende populariteit na Miami Eprix. Wereldsteden en Groenen in de startblokken
Afgelopen weekend vond in Miami voor de eerste maal de Miami Eprix plaats en het evenement was andermaal voor initiatiefnemer Alejandro Agag een gigantisch succes. Drie auto's die in de laatste ronde om de eerste plek vochten brachten de TV/Livestreamkijkers andermaal op het puntje van hun stoel. En dit was niet de eerste maal. Uiteindelijk won Nicolas Prost maar Scott Speed bewees dat hij het eenzitter racen nog steeds niet verleerd is. Met alle respect een wedstrijdspektakel waar andere series soms alleen maar van kunnen dromen en bij het aanschouwen van de live beelden vergeet je toch even dat het met het geluid toch wat minder gesteld is. Autosport blijft entertainment en een showelement. Alejandro Agag heeft dit goed begrepen. Inmiddels staan Montreal en Zwitserland te trappelen om een race op Agag's kalender geplaatst te krijgen.

2015 Miami Start
Spektakel in de Miami Eprix afgelopen zaterdag.

Montreal en Zwitserland in de startblokken
Afgelopen weekend was Dennis Coderre, burgermeester van Montreal, in Miami aanwezig om onderhandelingen met Alejandro Agag te voeren. Beide partijen waren erg positief over de plaatsgevonden gesprekken. Mocht de Formule E een wedstrijd op de kalender geplaatst krijgen dan betekent dit nog niet dat er op het Circuit Gilles Villeneuve op Isles Notre Dame geracet gaat worden. In Zwitserland is het wettelijke verbod op "circuitwedstrijden" sinds gisteren door de overheid verlicht! Na de Le Mans ramp in 1955, waarbij ongeveer 90 doden te betreuren vielen, werden de wetten hiervoor aangepast.

Na een demo in Lausanne, enkele weken gelden,werd het proces om weer ''open circuitwedstrijden" te organiseren sinds vandaag versoepeld. Elektrisch autoracen is nu in Zwitserland officieel toegestaan. Zelfs de groenen zagen geen bezwaren. ''Indien dergelijke wedstrijden er toe bijdragen dat de Elektromobiliteit gepromoveerd wordt en door de bevolking maatschappelijk geaccepteerd wordt dan hebben wij geen enkel bezwaar" aldus een woordvoerster van de Zwitserse Groenen. Wel voegde zij er direct aan toe dat de Formule 1 in Zwitserland absoluut geen thema is.

2015 Branson
Richard Branson is een felle pleitbezorger van de Formule E. Zijn Virgin Racing neemt ook aan het kampioenschap deel.

Richard Branson doet van zich spreken
Virgin biljonair Richard Branson was in Miami hoogstpersoonlijk aanwezig om de verrichtingen van zijn team gade te slaan. Virgin Racing keerde met slechts vier punten naar huis. Maar volgens Branson draagt de Formule E er toe bij dat de techniek naar ongekende hoogte zal stijgen.

2015 Prost Podium
Nicolas Prost, winnaar in Miami.

Branson: "Het gaat veel tijd kosten om ervoor te zorgen dat we in 2050 in een CO2 vrije wereld gaan leven. Maar je kun dit alleen maar bereiken met een sport als de Formule E. Zonder Formule E kom je er niet. Deze klasse gaat voor de normale straatauto's als pionier fungeren. Ik hoop dat het inademen van uitlaatgassen binnen tien jaar tot het verleden behoort net zoals het roken in de restaurants. Met het elektroconcept is in de Formule E dit seizoen de eerste stap gezet. Voor volgend seizoen zijn er meer ontwikkelingen toegestaan en de teams zullen er alles aandoen om elkaar te verslaan en dit gaat voor de normale elektrische auto's een enorme doorbraak betekenen."

De verkopen van de elektrische auto's blijven in sommige landen beneden de verwachtingen vanwege het ontbreken van een oplaadbare infrastructuur waardoor bij potentiele kopers de angst bestaat dat zij onverwachts stranden. Branson denkt dat de ontwikkelingen in de Formule E er toe bij zullen dragen dat dit snel tot het verleden gaat behoren.

2015 Geluid
Er waren in Miami geen klachten over de geluidsoverschrijding.

En Nederland?
Het FIA Formule E kampioenschap is er duidelijk op gericht om niet op de reguliere circuits te rijden maar juist om het CO2 probleem in de wereldsteden centraal te stellen. Nu Canada en Zwitserland bij Alejandro Agag aan de deur hebben geklopt ben ik als auteur van dit artikel ervan overtuigd dat men in Nederland op termijn serieus naar de organisatie van een dergelijk evenement moet gaan kijken. In vergelijking met de reguliere racerij is de FIA Formule E een totaal nieuwe tak van autosport. Zowel de Nederlander zelf als zijn overheid pretenderen milieugek te zijn. Een parameter waarmee voor nieuwe doelgroepen zoals de groenen ingehaakt moet worden. De vijf tot nu toe verreden FIA Eprix-wedstrijden hebben nu al aangetoond dat dit kampioenschap over enorm veel potentieel beschikt. Voor dit land zou het enorm jammer zijn indien wij voor de toekomst voor een prestigieus evenement zoals de Eprix achter het net vissen. De Zwitsers hebben dit inmiddels begrepen.

2015 Fan Boosted
De fans worden door initiatiefnemer Alejandro Agag interactief bij de wedstrijden betrokken.Drie coureurs krijgen per wedstrijd extra fanboost. M.a.w. tijdelijk iets meer power.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet