IndyCar

Indycar: Chevrolet aerokits in het voordeel tijdens eerste testdag Barber Motorsports Park

De met Chevrolet aerokits uitgeruste Dallara bolides heersten tijdens de eerste officiële Indycar testdag op Barber Motorsports Park. Aan de test namen 23 auto's deel. Ganassi-coureur Sage Karam crashte frontaal tegen de muur maar bleef ongedeerd. Ook testte Indycar LED Displays aan de zijkant van de rolbeugel. Overall was Ganassi-coureur Scott Dixon met een tijd van 1.07.4805 de snelste coureur.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

2015 Dixon
Scott Dixon was tijdens de eerste testdag op Barber Motorsports Park de snelste man.

Chevrolet aerokits in het voordeel tijdens eerste testdag Barber Motorsports Park
De met Chevrolet aerokits uitgerust Dallara bolides heersten tijdens de eerste officiële Indycar testdag op Barber Motorsports Park. Op de eerste dag kwamen 22 auto's in actie. Ganassi-coureur Sage Karam crashte frontaal tegen de muur maar bleef ongedeerd. Ook testte Indycar LED displays aan de zijkant van de rolbeugel. In Europa en Amerika zagen we dit vorig jaar al in de diverse GT/SportscarKampioenschappen, de Supercarchallenge en ATS F3 Cup etc.

2015 Simon Pagenaud
Simon Pagenaud was in de ochtendsessie de snelste coureur.

Penske-coureur Simon Pagenaud snelste man in ochtendsessie
Tijdens de ochtendsessie was de Franse Penske-coureur Simon Pagenaud met een tijd van 1.min 7.7456 secs de snelste man op de baan en verbeterde daarmee het pole record van Will Power met 6/10e. Het officiële record van 1.06.7750 staat nog steeds nam van Scott Dixon die dit in 2013 tijdens de kwalificaties voor de wedstrijd op Barber Motorsports Park vestigde. Dixon was op de eerste dag de snelste man overall.

Scott Dixon: "Ik denk dat beiden(Chevrolet en Honda) totaal verschillend zijn en dit is goed voor de fans. Zolang een auto maar snel is interesseert het mij echt niet hoe dat hij eruit ziet. Qua bestuurbaarheid is het een aanmerkelijke verandering en ook qua downforce. Wij hebben veel aan de balans en de gewichtsverdeling gewerkt en proberen erachter te komen wat voor invloed die veranderingen op de aerokit hebben." Over de gehele dag genomen was Will Power de snelste derde man(1.07.495) met daarachter Montoya(1.07.6266) en Helio Castroneves(1.07.7703). Met 1.07.8494 was Ryan Hunter Reay de snelste Honda-coureur.

2015 RHR
RHR was de eerste snelste Honda-coureur.

Ryan Hunter Reay: "Bijna alsof je met een nieuwe auto begint. Maar tests bestaan uit ontwikkeling en vooruitgang. Als je in de auto zit is elke ronde kritisch omdat je telkens een stap dichter bij de seizoenstart komt. En als het seizoen begint is er geen ruimte voor testen meer." Het aerokitplan is overigens niet nieuw. Het stond vijf jaar geleden al op de agenda van Indycar maar de toenmalige financiële situatie van Indycar verhinderde de invoering ervan. Het team van Dale Coyne Racing testte gisteren met de 2014-configuratie. De verschillen waren schokkend. Carlos Huertas, die vorig jaar een wedstrijd voor het team van Dale Coyne won, heeft zijn contract met het team verlengd. In de eerste vier wedstrijden wordt Francesco Dracone, afkomstig uit de AutoGP wereld, zijn teamgenoot. Justin Wilson acht het onwaarschijnlijk dat hij voor mei in de Indycarwereld terugkeert en Conor Daly komt dit weekend op Sebring in de PC-klasse in actie.

2015 Franchitti Karam
Sage Karam(rechts) hier samen met Dario Franchitti had de twijfelachtige eer om de eerste seizoenscrash op zijn naam te schrijven.

Zware crash Sage Karam
Ganassi-coureur verloor op één van de snelste gedeeltes de controle over zijn bolide en ging keihard de muur in. Behalve een stijve schouder hield de 20-jarige coureur er weinig aan over. "Deze baan staat erom bekend dat je veel grip voelt maar je hebt het totaal niet" aldus de 20-jarige coureur.

03-16-Coletti-With-New-Timing-Display-Std
In Europa is dit systeem in de diverse klasses al niet nieuw meer maar Indycar gaat het na de sportscars in de VS nu ook toepassen.

LED Displays
Indycar experimenteerde gisteren eveneens met LED Displays op de auto's. In Europa kennen wij dit systeem al enkele jaren. Het geeft de fan een indicatie in welke positie zich de auto bevindt. Indycar werkt nu al een jaar aan dit systeem en het gaat waarschijnlijk binnenkort ingevoerd worden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet