Diversen

Belcar: SRT Corvette wint 24 uren van Zolder, Eurotech Racing zorgt voor sensatie

Dat een Corvette de 24 uren van Zolder zou winnen stond eigenlijk al bij voorbaat vast. De zege ging naar de SRT Corvette, met onder meer David Hart. De tweede Corvette, met achter het stuur onder anderen Mike Hezemans, kampte met technische tegenslag. Eurotech Racing profiteerde en eindigde op een prachtige tweede plek, voor de GLPK Corvette.
Onze landgenoot Henk Haane greep de zege in de Klasse 3 met een Porsche 997 GT3 Cup, Tom Langeberg maakte deel uit van de equipe die met een Porsche 997 GT3 Cup de Klasse 4 won.


Tekst: Roy van der Laan

 BlijdschapDHart


Bij de start van de race nam de GLPK Corvette met de rijders Mike Hezemans, Kurt Mollekens, Antony Kumpen en Bert Longin de kop. Marc Goossens nam de start voor Eurotech Racing voor zijn rekening en nestelde zich al snel op de tweede plek, ten koste van de SRT Corvette met David Hart, Marc Duez, Maxime Soulet en Tom Cloet. De Marcos-equipe wist dit een kleine drie uur vol te houden, maar moest toen toch het hoofd buigen voor de SRT Corvette.

 Finish_Eurotech


Problemen

Na twaalf uur kwam er een einde aan de leidende positie van de GLPK Corvette. Het team had last van versnellingsbakproblemen, maar wachtte tot er twaalf uren voorbij waren tot ze een nieuwe bak monteerden. Tijdens de 24 uren van Zolder zijn er immers niet alleen op de finishlijn punten te verdienen, maar ook na zes en twaalf uur. Van een voorsprong van negen ronden op de SRT Corvette (na twaalf uur) viel de GLPK-equipe terug naar een achterstand van maar liefst tien ronden na dertien uur. Eurotech Racing had op dat moment de tweede plek in handen, met een voorsprong van acht ronden op de GLPK Corvette.
Eurotech Racing kon het gat ten opzichte van de leidende SRT Corvette lange tijd erg klein houden. Tussen het twaalfde uur en het zestiende uur bedroeg de marge van de leiders op de Nederlandse Marcos slechts twee tot drie ronden. Vanaf tweederde van de race zag de Eurotech-equipe de achterstand oplopen. De Marcos-coureurs klaagden over de extreem hoge temperatuur in de cockpit en kramp. De GLPK Corvette rook bloed en zette een serieus slotoffensief in, maar de achterstand van de favorieten was te groot om een kans te maken.

Mixed feelings

Bij Eurotech Racing was men uiteraard blij met de tweede plek, het beste resultaat van het team tot nu toe in Belcar. Aan de andere kant besefte het team dat er mogelijk een zege had ingezeten. “Qua snelheid deden we niet onder voor de winnende Corvette-equipe”, aldus teameigenaar Wim Noorman. “We hebben het onder meer verloren doordat we extra stops moesten maken om van rijder te wisselen.” De beslissing om met drie man deel te nemen (Marc Goossens, Danny van Dongen en Cor Euser) en dus niet met vier was achteraf gezien niet de juiste.
David Hart kende een vrij probleemloze race. “We hebben twee aanrijdingen gehad, dat is alles. Onze auto was geweldig.” Hij was goed te spreken over Eurotech Racing. “Het is geweldig wat zij hebben gepresteerd. Eigenlijk zijn zij de winnaars.”

Niet blij

Mike Hezemans was uiteraard niet blij. “Wij waren als team 24 uur lang de snelste. Je moet mij niet feliciteren met mijn derde plek, maar condoleren. Het is gewoon k... We hadden de beste auto en de beste rijders. Ik heb deze race in drie deelnames drie keer gewonnen, dit weekeinde wilde ik er vier uit vier van maken. Dat is niet gelukt.” Ook Mike was goed te spreken over het resultaat van ‘underdog’ Eurotech Racing. “Zij hebben de beste en knapste prestatie geleverd.”

 Podium


Uitslag 24 uren van Zolder: 1. David Hart, Marc Duez, Maxime Soulet en Tom Cloet (NL,MC,B,B), Corvette C5R, 828 ronden; 2. Marc Goossens, Danny van Dongen en Cor Euser (B,NL,NL), Marcos LM600, op 7 ronden; 3. Bert Longin, Anthony Kumpen, Mike Hezemans en Kurt Mollekens (B,B,NL,B), Corvette C5R, op 13 ronden; 4. Georg Severich, Mario Josten, Olivier Muytjens en Willie Moore (D,D,B,GB), BMW E46 GTR V8, op 48 ronden; 5. Steve van Bellingen, Armand Essers, Marnix Vandermaesen en Damien Coens (B,NL,B,B), BMW E46 Silhouet, op 51 ronden; 6. Guido Kenis, Michael de Keersmaecker; Guy Verheyen en Joel Schuybroek (allen B), Mosler MT 900 R, op 58 ronden; 7. Rudi Penders, Franz Lamot, Karl Jacobs en Kurt Dujardyn (allen B), Porsche 996 GT3 RS, op 58 ronden; 8. Koen Leyssens, Wim Lumbeeck, Bert Redant en Werner Moonens (allen B), BMW E46 Silhouet, op 62 ronden; 9. Henk Haane, Jean-Claude Meert, Peter van Delm en Guido Werckx (NL,B,B,B), Porsche 996 GT3 Cup, op 65 ronden; 10. Johan van Loo, Mark J. Thomas, Michel Decoster en Philippe Broodcoren (B,CDN,B,B), Porsche 996 GT3 Cup, op 66 ronden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet