Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Massa bekroont droomweekend met eerste overwinning

Gisteren scoorde Felipe Massa zijn eerste pole position, vandaag wist de Braziliaan deze om te zetten in zijn eerste Formule 1-overwinning. Achter Massa won Alonso het rechtstreekse duel met kampioenschapsrivaal Michael Schumacher.

Tekst: Daan Jeuken

 Felipe Massa
Een overgelukkige Felipe Massa na het behalen van zijn allereerste F1 overwinning voor het team van Ferrari. Foto: Ferrari

Ondanks de overwinning van Massa ging de meeste aandacht na afloop van de race uit naar het titanengevecht tussen Alonso en Schumacher, die in de laatste tien ronden van de race een directe strijd om het kampioenschap uitvochten. Op het spel stonden virtueel vier punten: twee punten uitlopen of twee punten verliezen. Schumacher leek de snellere van de twee, maar het lukte de Duitser niet om op het Turkse circuit zijn Ferrari echt naast die van Alonso te zetten. Enkele speldenprikjes waren het maximale dat Schumacher kon geven, waardoor Alonso redelijk gemakkelijk op de been bleef. “Ik speelde wat met de motorafstelling om het gat met Schumacher comfortabel te houden”, reageerde de wereldkampioen. “Ik had er alle vertrouwen in dat ik hem achter me zou houden. Tegen het einde zat ik nog te wachten op een laatste actie van hem, maar ik had genoeg voorsprong.”
Dat Schumacher achter Alonso terecht was gekomen was te danken aan Vitantonio Liuzzi. In de openingsfase van de race reden de Ferrari’s gemakkelijk weg bij Alonso, maar toen Liuzzi spinde en daarmee een safetycarsituatie veroorzaakte gooide dat de verhoudingen overhoop. Ferrari koos ervoor om beide coureurs hun pitstop te laten maken, maar het gevolg daarvan was dat Michael Schumacher even moest wachten op zijn pittende teamgenoot. Alonso profiteerde hiervan door zijn auto net voor zijn rivaal weer de baan op de krijgen.
De safetycarsituatie gaf de marshalls de mogelijkheid om Liuzzi’s bolide weg te takelen, maar ook de andere marshalls hadden werk aan de winkel, want de tumultueuze openingsfase zorgde voor een respectabele hoeveelheid rotzooi op de baan. In de eerste bocht was het eerst Fisichella die spinde en daarmee de rest van het veld aanstak. Onder andere Heidfeld en Ralf Schumachers bolides raakten daarbij beschadigd en moesten voor reparatie naar de pits, Kimi Räikkönen liep een lekke achterband op en sukkelde terug naar de pits. Räikkönen kreeg een nieuwe achterband aangemeten, maar had daar maar kort plezier van; in de eerste de beste ronde bleek zijn McLaren dusdanig beschadigd dat hij rechtdoor van de baan schoot en redelijk hard de bandenstapel toucheerde.
Na de safetycarsituatie was het veld door mekaar gehutseld, omdat niet iedereen ervoor gekozen had om te stoppen. Het gevolg hiervan was dat over het gehele veld veel actie te beleven was. Formule 1 wordt wel eens verweten een saaie optocht te zijn; het Istanbul Park Circuit bewees zich uitermate goed te lenen voor inhaalacties. Onder andere Ralf Schumacher, Rubens Barrichello en Mark Webber hadden het verschillende keren aan de stok met collega’s, maar het was goed te zien dat de heren de strijd op een faire manier uitvochten.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet