Formula E

Formule E: Circuitsport binnenkort mogelijk weer toegestaan in Zwitserland!

Na de Le Mans ramp in 1955 waarin bij de crash van Pierre Levegh maar liefst 90 mensen de dood vonden werd de autosport m.a.w. de circuitsport bij referendum in Zwitserland verboden. Anderzijds werd Zwitserland een belastingparadijs voor vele F1 rijders omdat ze in dit land hun beroep niet kunnen uitoefenen.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Formule E

2015 Simona Start

Het lijkt nog maar een kwestie van tijd en formaliteit voordat de circuitsport weer serieus dankzij de Formule E weer terugkeert naar Zwitserland.

Circuitsport binnenkort mogelijk weer toegestaan in Zwitserland
Na de rampzalig verlopen 24U van Le Mans in 1955 werd de circuitsport in Zwitserland via een volksreferendum verboden. Rallyesport en Heuvelklims konden echter zestig jaar lang zonder problemen plaatsvinden. De allerlaatste autorace vond in 1954 op het circuit van Bremgarten plaats. Dankzij een motie van het parlementslid Fathi Derder keert de professionele autosport mogelijk zestig jaar later weer terug in Zwitserland. De wet moet door de verschillende kanton districten nog bevestigd worden geldt alleen voor de Formule E, maar maakt het mogelijk dat de professionele autosport weer in dit land terugkeert.

Vanmiddag vond in de straten van Geneve een demonstratie van Simona de Silvestro in de Spark Renault SRT 01 E plaats. Het evenement werd georganiseerd door hoofdsponsor TAG Heuer, de officiële tijdnemer van het kampioenschap, en Global Partner Julius Baer.

Simona vertrok bij de kersvers geopende Tag Heuer boetiek richting Quai-du-General-Guisan en reed vervolgens langs het kantoor van Julius Baer in Geneve. Daar werd zij door Nick Heidfeld opgewacht. Vervolgens ging het in de richting van de Pont Du Mont Blanc brug en bij de Quai du Mont Blanc eindigde haar ritje.

Simona demo
De Spark Renault SRT 01E op de bruggen van Geneve.

Simona de Silvestro: "Het was voor mij een heel bijzonder moment om op de dag van de terugkeer van circuitsport in Zwitserland door de straten van Geneve te rijden. Het was voor mij de eerste keer dat ik met de Spark Renault 01 E reed en het eerste gevoel was dat er ook geen geluid was. Voor een coureur is elke uitdaging een grote ervaring. Dit was zeker het geval met de acceleratie want die is bijzonder goed. Ik heb ervan genoten. Ik ben er zeker van dat de Amerikaanse fans in Miami en Long Beach over een paar weken ervan zullen genieten."

2015 Simona Portret
Geen Formule 1 maar Formule E en Indycar voor Simona de Silvestro?

Formule E CEO Alejandro Agag: Zonder de constante steun van Tag Heur en Claude Biver hebben wij er nooit van gedroomd dat we ooit een Eprix in Zwitserland zouden krijgen. Wij zijn er bijzonder trots op dat TAG Heuer als partner bij de oprichting betrokken was en erg dankbaar dat zij ons in deze opwindende uitdaging ondersteunen. Als de race gaat plaats vinden zal TAG Heuer onze titelsponsor zijn. De ePrix zal de nauwe banden met dit land versterken. Het is ook de thuismarkt van onze Globale Partner Julius Baer. Vanaf de eerste wedstrijd in Beijing hebben zij ons ondersteund."

Deze maand vindt ook het Autosalon van Geneve van 5 t/m 15 maart plaats. Daar valt de Spark Renault O1E op de Renault stand te bewonderen.

2015 Simona 1
Mooier kan niet toch?

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet