IndyCar

Indycar: Chevrolet toont als eerste haar nieuwe aerokit voor de Dallara DW12

In 2015 komt er in Indycar zoals voorzien een diversificatie. Na drie jaar mag er van het standaard Dallara-chassis afgeweken worden en een eigen aerodynamicapakket beschikken. Indycar toonde gisteren als eerste het Chevroletpakket.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

2015 Testing Circuit of the America
Aerokit testing op het Circuit of the Americas afgelopen winter. 

Chevrolet toont als eerste de nieuwe aerokit voor de Dallara DW12
Voor de Chevrolet aangedreven Dallara's werden de afgelopen winter maar liefst 120 onderdelen ontwikkeld. Onderhuids blijft de Dallara DW12 eigenlijk wel hetzelfde. Tussen 6 oktober en 18 januari konden de fabrikanten testen. 18 januari was ook de datum dat de homologatie eindigden. Zowel de Honda als Chevrolet-teams krijgen per 1 maart de beschikking over de gehomologeerde onderdelen. Pas vanaf 13 maart mogen de teams de windtunnel in.

CHEVROLET AERO KIT VS DW12
Geheel links de standaard Dallara-versie. Rechts de "Chevrolet-versie.

De eerste keer dat we de gemodificeerde Indycars in actie gaan zien is op 16/17 maart op Barber Motorsports Park. Opvallend is dat op de voorvleugel nog twee extra voorvleugeltjes zijn aangebracht. De motorkap is hertekend evenals de sidepods die vergeleken met het originele design een slankere vorm heeft gekregen. Dit vanwege een gewijzigde turbo en lay-out. Ook de achterbumpers zijn totaal veranderd. Deze aerokits moeten ervoor zorgen dat er nog meer spektakel op de baan komt. Honda introduceert haar aerokits op 15 maart op Barber Motorsports Park.

Chevrolet achterbumper
De Chevrolet-achterbumper. De achterzijde van de Dallara DW12 is totaal anders geworden. Ook zal er bij bepaalde wedstrijden nog een achtervleugeltje aan worden toegevoegd.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet