GT

GT: Nissan wint 12U Bathurst na zinderende finale

IMG 8586
Voor het eerst sinds 1992 won er weer eens een Nissan op Mount Panorama

In een adembenemende finish behaalde het Nissan-team de overwinning in de 12 Uur van Bathurst. De race werd gekenmerkt door niet minder dan 20 safety-car-fases, veelal direct na elkaar. De laatste neutralisatie kwam negen minuten voor het einde, toen Ben Barker met de Grove-Porsche in de laatste bocht voor start en finish in de grindbak spinde. Met nog drie minuten te gaan werd de race weer vrijgegeven, wat resulteerde in een sprint over twee ronden naar de finish. Daarbij reden Matt Bell in de M-Sport-Bentley, Laurens Vanthoor in de Phoenix-Audi, Katsumasa Chiyo in de NISMO-Nissan en Stefan Mücke in de Craft-Bamboo-Aston Martin slechts seconden van elkaar. Bij de herstart stormde Chiyo naar voren, passeerde eerst Vanthoor en even later Bell en nam zo de leiding over. Die hield hij vast en reed zo de overwinning naar huis. De strijd om de tweede plaats werd pas in de laatste bocht van de laatste ronde beslist: Bell werd aan de buitenkant door Vanthoor en aan de binnenkant door Mücke gepasseerd. Zo stelde onze Zuiderbuur de tweede plaats voor het Phoenix-Audi-team veilig, werd Mücke derde voor Craft-Bamboo en moest Bell bij de première van Bentley in Bathurst uiteindelijk genoegen nemen met de vierde plaats. Het verschil tussen de top vier bedroeg aan de finish slechts 3,7 seconden, terwijl Jack LeBrocq in de Erebus-Mercedes twee tienden achter Bell als vijfde eindigde.

Tekst: René de Boer (vanuit Bathurst, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

Niet in de laatste plaats door de vele safety-car-fasen bleef de kopgroep in de race gedurende de volledige twaalf uren dicht bij elkaar. De hele top tien eindigde binnen twee ronden. Van de kanshebbers op de algehele overwinning uit de GT3-klasse haalden de VIP-Petfoods McLaren (Quinn/Quinn/Estre) na diverse problemen, de AF Corse-Ferrari (Wyatt/Rugolo/Rigon), de Skwirk-Audi (Salmon/Antunes/Gavin) na een aanrijding en de IMAK-Porsche (Macpherson/Campbell) de eindstreep niet. Ook twee van de drie Bentleys werden niet geklasseerd: de Flying-B-auto van Peter Edwards, John Bowe en David Brabham na een aanrijding met de Craft-Bamboo-Aston met Mücke achter het stuur en de M-Sport-Bentley met Soucek/Buhk/Primat na een technisch defect.

IMG 8478
Laurens Vanthoor kwam in de slotfase wat snelheid tekort

Eerste Nissan-zege in Bathurst sinds 1992
Voor de rest was de Phoenix-Audi gedurende de eerste helft van de race dominant, met de snelste ooit met een GT3-auto in een race gereden ronde voor Markus Winkelhock in de vroege ochtend. In de tweede helft van de race werd de concurrentie van de Nissan, de fabrieks-Bentley en de Erebus-Mercedes sterker en al deze auto's reden ook kortere of langere tijd aan de leiding. Uiteindelijk was het dus Chiyo in de Nissan die Vanthoor in de Audi versloeg. "Ik kwam topsnelheid tekort, dat speelde ons bij de herstarts na de vele safety-car-fasen telkens parten", zei Vanthoor. Chiyo zei: "Onze auto was fantastisch, dank aan het team die hem vannacht na mijn crash van gisteren weer helemaal hebben opgebouwd. Ik voelde dat ik na die laatste safety-car een kans zou hebben en die heb ik gepakt." Het succes voor Nissan is de eerste overwinning voor het Japanse merk op Bathurst sinds Mark Skaife en Jim Richards in 1992 met een Skyline GT-R de (vanwege regen verkorte) Bathurst 1000 wonnen. Dat was de beruchte race waarin eerst Deny Hulme vanwege een hartaanval overleed en na afloop winnaar Jim Richards het luid en afkeurend joelende publiek (vanwege de overwinning met een niet-Australische auto) als 'a pack of arseholes' betitelde.

IMG 8335
De MARC-Mazda reed tot aan de crash constant in de top drie in de klasse

Breukers ongedeerd na zware crash
Voor de Nederlandse deelnemers was er geen succes weggelegd. Ivo Breukers reed samen met zijn teamgenoten in de gerepareerde MARC-Mazda 3 V8 constant in de top drie in zijn klasse, maar werd in het tiende uur door Felix Baumgartner in de tweede Phoenix-Audi R8 bovenop Mount Panorama bij het snelle baangedeelte 'McPhillamy Park' geraakt, waarop de MARC-Mazda op hoge snelheid in de grindbak belandde en de betonnen muur raakte. De auto werd zwaar beschadigd, Breukers stapte ongedeerd uit. "Ik dacht dat ik onder de benzine zat, daarom sprong ik zo snel uit de auto, maar dat bleek water van mijn koelpak te zijn", verklaarde Breukers later. Voor de zekerheid liet hij zich in het ziekenhuis nog onderzoeken. "Daar waren ze overdreven bezorgd en hebben een heel uitgebreid onderzoek gedaan en foto's gemaakt, maar gelukkig heb ik niks. Ik kan vanavond gewoon weer de pub in", aldus de Limburger.



Van der Drift is beschikbaar
Chris van der Drift kwam zonder zitje naar Bathurst. "Ik besloot toch maar te komen en vertelde bij elk team dat ik beschikbaar was", vertelde hij. "Zo kon ik uiteindelijk rijden in de nummer 66-Porsche van het GT-Endurance-team, nadat vier rijders van dat team donderdag betrokken waren bij een verkeersongeval. We startten vanmorgen als derde en het ging eigenlijk best goed, zeker als je bedenkt dat ik nog nooit eerder met een Porsche-Cup-auto had gereden en ook nog niet eerder in Bathurst was. Daarna nam Frank (Lyons, RdB) het stuur over en die raakte betrokken bij een aanrijding met de IMAK-Porsche. Daarbij liep onze auto ook veel schade op. Door de reparatie verloren we wel 70 ronden en natuurlijk liep de auto daarna niet lekker meer. Maar goed, het was weer een ervaring." Gevraagd naar verdere plannen voor het lopende jaar zei Van der Drift: "Ik heb nog niks, dus ook hiervoor geldt: ik ben beschikbaar!"

IMG 7912
Chris van der Drift met de GT Endurance-Porsche

Overall-winnaars Nissan zegevierden ook in de amateurklasse, terwijl het Phoenix-team de Pro-klasse won. In de Porsche Cup-klasse ging de zege naar het Supabarn-Supermarkets-team, nadat Ben Barker de Grove-Porsche in het zicht van de overwinning in de grindbak zette. De Donutking-Lotus Exige won de GT4-klasse. In de toerwagenklasse eindigde de BMW 1-Serie M Coupé van het team Bruce Lynton BMW als eerste, in de internationale klasse won de nummer 93-MARC Focus V8.

IMG 8753
De winnaars met vlnr Florian Strauss, Katsumasa Chiyo en Wolfgang Reip

Uitslag:
1. Strauss/Chiyo/Reip, Nissan GT-R NISMO GT, 269 r. in 12.00:11,0280
2. Mapelli/Vanthoor/Winkelhock, Audi R8 LMS ultra, 269 ronden
3. O'Young/MacDowall/Mücke, Aston Martin Vantage, 269 ronden
4. Smith/Kane/Bell, Bentley Continental GT3, 269 ronden
5. LeBrocq/Muscat/Canto, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, 269 ronden
6. Simonsen/Montermini/Loberto, Ferrari 458 Italia, op 1 ronde
7. Lago/Russell/Owen, Lamborghini Gallardo, op 1 ronde
8. Mok/Vilander/Griffin, Ferrari 458 Italia, op 1 ronde

IMG 7542
Het eerste halfuur werd er in Bathurst nog in het donker gereden, daarna was er een prachtige zonsopkomst
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet