SEAT Cupra Cup

SEAT Cupra Cup: Kampioenskandidaten verdelen de prijzen (lang)

Met zes punten verschil vertrokken ze naar het Belgische Zolder, met drie punten verschil reden ze zondagavond weer terug naar huis. De prijzen in de Shell Helix Seat Cupra Cup werden op het vochtige Zolder eerlijk verdeeld tussen kampioenschapskandidaten Verschuur/Van der Sloot en Morien/Duivenvoorde. Met nog twee races te gaan – de Trophy of the Dunes en de Finaleraces, beiden op Circuit Park Zandvoort – ligt de strijd tussen de twee equipes nog volledig open.

Tekst: Daan Jeuken

 r1_startveldperikelen

Startveld perikelen
Tijdens de Masters of Formula 3 was het positieve nieuws rondom de Seat Cupra Cup dat er maarliefst vier extra auto’s aan de start stonden, wat een totaal van zestien auto’s opleverde. Helaas hadden vier equipes de weg naar Zolder niet gevonden, wat het totaal weer op twaalf auto’s zetten. Ten opzichte van de Masters had daarvan Mathijs Bakker in Mark Kroes een nieuwe teamgenoot gevonden. Kroes trad op als vervanger van Ferry van Leliveld die wegens privéomstandigheden tijdens de races op Zolder verschiet liet gaan. Arie Dekker stond er dit weekend in zijn eentje voor.

 r1_oranjes_afzeggen

Ook de Oranjes moesten verstek laten gaan, maar zij hadden in Arie Blokland en Michiel Willebrands goede vervangers gevonden. “Het is natuurlijk lastig om zo ineens in zo’n Seat te springen, maar dat neemt niet weg dat het erg leuk is”, reageerde invaller Willebrands. “Ik heb met Pasen voor het laatst in een Seat gezeten en het is al drie jaar geleden dat ik op dit moeilijke circuit van Zolder reed. Bovendien was dit pas mijn tweede sprintrace in de Seats ooit, na de Masters van 2004. Ik heb er echter van genoten; van mij mogen de Oranjes nog wel vaker afzeggen.”

Minimaal
Pak een stopwatch, zet hem aan en probeer hem 0,07 seconden later weer uit te drukken; het zal een onmogelijke opgave blijken. Dit minimale verschil was echter wat Equipe Morien/Duivenvoorde zaterdag van de pole position hield, die ze naar hun directe concurrenten zagen gaan.

 q_net_niet_pole

Het waren de landmachtdames Verschuur/Van der Sloot die de koe bij de horens vatten tijdens de kwalificatie. Met een 1:56.949 doken zij als eersten onder de 1:57. Morien/Duivenvoorde pareerden met een 1:56.908, maar van een 1:56.838 van de dames hadden de regerend kampioenen niet meer terug.

Achter de twee snelsten waren het de equipes Duits/Sarink, Bakker/Kroes en Hoekzema/Oudshoorn die nog een beetje in de buurt konden blijven, het verschil tussen de nummers vijf Hoekzema/Oudshoorn en de landmachtdames bedroeg slecht 0.659 seconden. Eenzelfde gat viel daarachter naar nummer zes Heuser/Van de Vendel.

 q_landmacht_van_boven

Kwalificatietraining Shell Helix Seat Cupra Cup,
Dutch Power Pack, Circuit Zolder, zaterdag 19 augustus 2006

1. Van der Sloot/Verschuur, 1:56.838
2. Morien/Duivenvoorde, op 0.070
3. Duits/Sarink, op 0.346
4. Bakker/Kroes, op 0.568
5. Hoekzema/Oudshoorn, op 0.659
6. Heuser/vd Vendel, op 1.333
7. Vincent vd Valk, op 1.824
8. Dekker/Dekker, op 1.879
9. Koster/Schilperoort, op 1.938
10. Arie Dekker, op 2.239
11. Bokland/Willebrands, op 3.525
12. Van Raamsdonk/Wigger, op 3.635
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet