Formula E

Formule E blijkt ondanks aanvangskritiek een grote hit!

Ik kan het niet ontkennen maar het nieuwe FIA Formule E Kampioenschap blijkt ondanks de aanvangskritieken van velen een grote hit. Vier spectaculaire wedstrijden met telkens een zinderend slot. De z.g. "Brand Exposure" van het Formule E product bedroeg na drie wedstrijden al 150 miljoen dollar, zo maakte intiatiefnemer Alejandro Agag vrijdagmiddag in Buenos Aires bekend.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Formule E

2015 1 minuut stilte Buenos Aires
1 minuut stilte in Buenos Aires voor de slachtoffers van de aanslagen in Parijs. Het FIA Formule E kampioenschap had de twijfelachtige eer om als eerste sportevenement een herdenking voorafgaande aan een wedstrijd te houden.

Formule E blijkt ondanks aanvangskritiek een grote hit!
Ik kan het niet ontkennen maar het nieuwe FIA Formule E kampioenschap blijkt ondanks de aanvangskritieken van velen een grote hit. De z.g. "Brand Exposure" van het Formule E product bedroeg na drie wedstrijden al 150 miljoen dollar, zo maakte intiatiefnemer Alejandro Agag vrijdagmiddag in Buenos Aires bekend. Persoonlijk heb ik altijd zeer sceptisch tegenover het elektrische racen gestaan maar het bezoeken van een aantal workshops op de PMW in Keulen en confrontaties op persoonlijk vlak hebben mijn mening toch wel enigszins beïnvloed. Geluid zal voor de diehard fan altijd een issue blijven maar als je afgelopen weekend naar het TV spektakel/livestream hebt gekeken dan wordt dit door het spektakel op de baan volledig naar de achtergrond verdrongen. Vanwege het terugdringen van het CO2 gehalte heeft Agag bewust voor de grote steden en een nieuw publiek gekozen. Na vier races kun je stellen dat hij daarin geslaagd is. Niet het traditionele circuitpubliek maar een volledig nieuwe groene doelgroep wat je als autosport fan toch als winst mag beschouwen.

2014 Agag Buenos Aires
Alejandro Agag de stuwende kracht achter het FIA Formule E kampioenschap heeft een perfect businessmodel.

Automotive platform
Voorlopig kun je het elektrische racen nog niet als een concurrent voor de traditionele autosport op de circuits zien. Het is een evolutie of revolutie waarvan de toekomst zal moeten uitwijzen of het automotive development zich in deze richting zal gaan ontwikkelen. Als je niets doet gebeurt er ook niets. De afgelopen twee jaar hebben bezoeken aan de PMW in Keulen mij geleerd dat het volledige automotive platform binnen veertig jaar volledig veranderd zal zijn. Hoe dit eruit komt te zien kan niemand voorspellen maar duidelijk is dat overal de duurzaamheid/levensvatbarheid voorop zal staan. Wat dit betreft is Agag duidelijk pionier. In de F1 hebben wij met de hybride turbo's natuurlijk de nodige veranderingen gezien. En toegegeven daar wordt je als diehard F1 fan met minder geluid niet echt vrolijk van. Tijdens een milieuworkshop voorafgaande aan het WTCC in Zolder 2010 werd er door een aantal FIA sleutelfiguren ook al de volgende boodschap uitgedragen. "In de toekomst zullen de lokale overheden gaan bepalen hoe dat we gaan autorijden c.q. racen." Ik kan niet bepalen hoe de toekomst van de racerij eruit gaat zien maar duurzaamheidsprocessen zullen ervoor zorgen dat er onontkoombare veranderingen op komst zijn. "Het is dit of straks helemaal geen racen meer" was de boodschap die ik al enkele jaren geleden meekreeg.

Nieuwe vorm van autosport
Persoonlijk zie ik het FIA Formule E kampioenschap als een nieuwe snel groeiende vorm van autosport die voor de huidige circuitexploitanten nog geen concurrentie vormt. Het blijft een eendaags gebeuren voor een totaal nieuwe doelgroep. Ook kunnen Formule E-coureurs zich niet voor een F1 Superlicentie kwalificeren.

2015 Buenos Aires Race
Geen concurrentie voor de huidige autosport. Het is een totaal nieuwe vorm van autosport.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet