Racing Shows

Racing Shows: Stille Formule 1 snelheid in Maastricht. Interclassics breidt uit naar Brussels Expo

Traditioneel vindt gedurende het tweede januari weekend in het Maastrichtse MECC de klassieke beurs Interclassics en Topmobiel plaats. Voor de autosportliefhebbers is het hoofdthema dit jaar de Grand Prix Classics en 80 Jaar Jaguar. Beiden in samenwerking met de HARC/Historic GP Zandvoort en de Jaguar Daimler Club Holland. Voor het eerst was er dit jaar eveneens een Preview/Press Day.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

2015 March 701 1
De unieke March 701 van het Tyrrell Team. Jackie Stewart won er in 1970 de Spaanse GP en de Race of Champions mee.

Stille Formule 1 snelheid in Maastricht. Interclassics breidt uit naar Brussel Expo
In samenwerking met de HARC/Historic GP Zandvoort vormden een groot aantal Historische F1 bolides het hoofdthema van de 22e editie. Het tweede thema omvatte 80 jaar Jaguar. Op een speciaal belegde persconferentie werd aangekondigd dat er tevens een editie van de Interclassics dit jaar op de Brussels Expo zal van 6 t/m 8 november zal plaatsvinden. Voor dit jaar zal het hoofdthema Bugatti zijn. Ook blijft het een klassieke autobeurs waarbij vele auto's van eigenaar zullen wisselen. Maastricht beschikt over 33.000m2 vloeroppervlak, 300 exposanten en 28.000 bezoekers.

2015 Presentatie
Officiële bekendmaking dat de Interclassics een tweede beurs op de Brussels Expo gaat organiseren. Naast de presentatrice vlnr. Eric Panis, business unit manager automotive MECCm MECC directeur Erik van de Wiel, Ereburgermeester in Brussel en erevooriztter van de Brussels Expo Frans Thielemans en Brussels Expo-directeur David Boon.

Omdat het MECC voor expansie geen ruimte meer biedt is er een partnership met Brussels Expo aangegaan. Voordat deze stap genomen werd is er ook gekeken naar mogelijkheden in Duitsland maar Brussels Expo leek voor de organisatie van Interclassics en Topmobiel de meest logische keuze. Erevoorzitter van BRUSSELS EXPO en ereburgemeester van Brussel Freddy Thielemans heeft het akkoord met MECC Maastricht geïnitieerd en is bijzonder verheugd met de overeenkomst: "We zijn ervan overtuigd dat we in Brussel een nieuw hoofdstuk kunnen schrijven in het succesverhaal van InterClassics & TopMobiel." aldus Thielemans. Vanwege de te verwachten belangstelling opende de Interclassics voor het eerst op donderdag haar deuren.

2015 Lotus 49 R2
De prachtig Lotus 49R3 die met de Ford Cosworth motor voor een revolutie in de F1 wereld zorgde.In 1968 kwam de Cosworth unit voor vrijwel elke Britse ''garagiste"' beschikbaar.

Grand Prix Classics Hoofdthema
In samenwerking met de HARC/Historic GP Zandvoort zijn de Grand Prix Classics dit jaar hoofdthema. Een aantal auto's kwam vorig jaar al tijdens de Historische GP op Zandvoort in actie. Onze aandacht ging vooral uit naar de bolides die in de zeventiger jaren autosporthistorie schreven. Ronduit uniek te noemen is de Tyrrell March 701 van Jackie Stewart, die het mark uit Bicester destijds in de Race of Champions op Brands Hatch de allereerste overwinning bezorgde. Met chassis 701/2 won Stewart ook de Grote Prijs van Spanje. March was destijds één van de commerciële fabrikanten die aan meerdere teams haar auto's verkocht. Een unicum in de geschiedenis van de F1 racerij. In de videoclip van Robbie Williams/Supreme zie je deze auto ook kortstondig in beeld. Van Lotus troffen wij twee revolutionaire auto's aan. Aan de Lotus 49 kun je eenvoudig niet voorbijgaan. Die maakte destijds met de befaamde Ford Cosworth motor zijn debuut tijdens de Nederlandse GP in 1967 en de legendarische Jim Clark schreef direct geschiedenis. Naast de Lotus 49 natuurlijk de legendarische Lotus 79 waarmee Mario Andretti in 1978 als tweede Amerikaan de wereldtitel behaalde.

2015 Ferrari F92 A 1
De Ferrari F92A van Jean Alesi uit 1992. Helaas geen overwinningen voor de Fransman.

Van Ferrari troffen we de F92A van Jean Alesi aan. De Fransman behaalde tweede en derde plaatsen maar wist nooit te winnen. En ook zagen we een unieke Ferrari F340F1 uit 1950 die slechts tweemaal werd ingezet. De auto was gewoonweg niet competitief genoeg. En uit het Cosworth tijdperk noteerden wij verder een Arrows, Ligier en een Surtees TS16/05. Het chassis waarmee BMW toerwagenlegende Dieter Quester zich in 1974 voor de laatste startplek in de Oostenrijkse Grand Prix op Zeltweg kwalificeerde. Naar hedendaagse maatstaven deed Quester het eigenlijk vanaf een laatste startplek nog niet eens zo slecht. Hij eindigde weliswaar als negende op drie ronden achterstand. Maar achteraf gezien toch wel een goede prestatie. De Ligier JS11 van Jacques Laffite/Didier Pironi staat gewoon in Gitanes kleuren op de display.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet