Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Terugblik 2014 - René de Boer

Terugblik FIA Academy
Voordracht tijdens de selectie van de FIA Institute Academy

Eind september werd het niet China, zoals oorspronkelijk gepland, maar Zandvoort voor de voorlaatste ronde van de DTM. Dankzij de ervaring uit voorgaande jaren kon het evenement binnen zes weken worden gerealiseerd en de combinatie met de historische auto's uit de Vintage Revival Zandvoort bleek voor beide partijen goed te werken. Oktober startte voor mij met een bezoek aan de Autosalon van Parijs, gevolgd door de trip naar Boedapest voor de twaalf-uursrace van Hongarije. De week erna had ik weer de luxe van een nieuw circuit, Imola, nummer 87 op mijn lijst. Daar was ik weliswaar eerder langs gereden, maar nooit op het circuit geweest, wat nu wel het geval was voor het EK Formule 3. Een week later was er de seizoensfinale van F3 en DTM in Hockenheim, gevolgd door de eerste wedstrijden van de wereldbeker Alpineskiën op de gletsjer in het Oostenrijkse Sölden. De week daarna was ik vier dagen lang actief in de organisatie van de FIA Insititute Young Driver Excellence Academy-finale voor Noord-Oost Europa, die dit jaar in Nederland plaatsvond. Het aan elkaar praten van de diverse sessies en het voeren van gesprekken met alle deelnemers was een zeer plezierige ervaring. Hopelijk komt hieraan een vervolg!

Terugblik FIA Academy 2
Interviews met alle rijders



Afsluiting in de sneeuw
In november was er nog slechts één race-evenement voor mij, de als altijd bijzondere Grand Prix van Macau. Jammer dat het WTCC daar volgend jaar niet meer in actie komt In december was de twaalf-uursrace van Abu Dhabi mijn laatste autosportevement van het jaar, afgezien van wat eindejaars-festiviteiten van diverse fabrikanten, en na de Kerst (met de familie thuis) was ik in Oberstdorf voor het skispringen voor De Telegraaf. Afsluiting in de sneeuw. Zo kwam er weer een einde aan een goed gevuld jaar.

Terugblik skispringen
In de sneeuw tijdens het skispringen in Oberstdorf

Waren er verder nog zaken die opvielen? Allereerst moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat er bij Spyker een einde lijkt te zijn gekomen aan de activiteiten. Ik was (en ben) het lang niet altijd eens met Victor Muller, maar volgde wel altijd met plezier de races van het team (vanaf de allereerste wedstrijd, op Sebring in 2002, en zelfs daarvoor met een reportage over de bouw van de auto bij Reiter in het Zuid-Duitse Kirchanschöring). Dat dit spannende jongensboek nu definitief lijkt te zijn dichtgeslagen, was weliswaar iets dat er al lang zat aan te komen, maar is toch triest. En dan moest ik ook meemaken dat twee publicaties waarvoor ik werkte, de stekker eruit trokken: dagblad Spits in oktober en het Amerikaanse weekblad 'Motorsport Illustrated News' in juni. Ja, ik ben nog steeds een liefhebber van printmedia: een goed vormgegeven, mooi gedrukt artikel beklijft in mijn optiek toch nog altijd meer dan een publicatie op internet. Een boek of tijdschrift blader je nog eens door, maar hoe vaak lees je een oud verhaal op internet terug? Nou ja, gelukkig zijn er nog genoeg mogelijkheden over om mijn teksten kwijt te raken, digitaal of analoog, en hopelijk blijft dat nog lang zo. Ik hoop dat ik de lezers van AUTOSPORT.NL een klein beetje heb kunnen informeren met mijn diverse artikelen en kijk nu alweer uit naar het seizoen 2015. Mensen die zich gestoord hebben aan fouten in mijn berichtgeving of die op andere wijze negatieve gevoelens ondervonden door hetgeen ik geschreven heb, bied ik graag mijn excuses aan, en ik beloof nog beter mijn best te zullen doen. Alle lezers wens ik in ieder geval een prachtig nieuw jaar toe, en als u zelf actief bent in de sport: veel succes!

Terugblik 2014 Spyker Sebring 2002
Bij de eerste race van Spyker, in Sebring in 2002, was ik er al bij

Terugblik 2014 Spyker Reiter 2002
Mooie herinnering: bouw van de eerste Spyker-raceauto bij Reiter in Kirchanschöring

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet