Algemeen

Dragracing: DHRA leert in Las Vegas

Tijdens de kwalificaties van Pro Stock klasse gebeurde er een flinke crash. Dankzij de goede constructie van de wagen en de veiligheidsvoorzieningen was er met de rijder weinig aan de hand. De Safety Safari en technical inspection waren er razendsnel bij. De wagen en alle losse onderdelen werden daarna opgeladen en zo snel mogelijk bij de trailer van de technical inspection afgeleverd. Zij verwijderden de chassis-keuringssticker en deze werd op het keuringsformulier geplakt. Ook werden er foto's genomen van diverse delen en pas na overleg tussen meerdere technical inspectors werd de auto weer vrijgegeven aan het team.

dhra 01

Zondag was de eliminatiedag en mochten we met Mark Lyle bij de runs van de Pro klassen aan de start staan. Een heerlijke ervaring om twee 10.000 pk sterke Top Fuelers langs je te voelen en horen schieten. Eigenlijk kunnen we daar geen genoeg van krijgen en mochten gelukkig vele runs blijven staan. Tussen de bedrijven door kregen we ook nog enige vragen beantwoord van de start crew. Deze mannen reinigen tussen de runs de baan en daarbij wordt er ook nog rubber afgestoken en de baan opnieuw geprepareerd.

safety safari 01

Ondertussen waren Danny en Mandy hard aan het werk bij de Safety Safari op het einde van de baan. Ze hadden daarvoor brandwerende kleding en een helm gekregen en waren geïnformeerd over de regels en procedures. Met 28 graden en volle zon was dat best zwaar. Vooral tijdens de Fuel klassen stond iedereen in de hoogste staat van paraatheid. En terecht want in de eerste kwalificatieronde ging een Funny Car aan het einde van de baan de grindbak in en moest worden weggesleept. Uiteindelijk hebben we de auto met twaalf man uit het grind getrokken, dat bleek sneller te gaan dan met een sleepkabel en een sleepauto. Vervolgens werd de baan volledig geïnspecteerd op losliggende onderdelen en werd er voor de zekerheid geveegd. Binnen vijftien minuten was de baan weer volledig schoon en operationeel.

danny-safety-safari

Danny en Mandy hebben ook nog als spotter in het startvak gestaan. Mark Lyle gaf daarbij uitleg over de procedures in het startvak en samen met de Safety Safari werd het startvak schoongehouden en opnieuw geprepareerd. Ook voor Danny en Mandy was het een hele ervaring om op minder dan drie meter afstand bij de start tussen de topklassen te staan.

dhra 05

Al deze nieuwe ervaringen worden weer meegenomen binnen de procedures van de DHRA. We blijven dan ook stap voor stap en op alle vlakken streven naar het verbeteren van de dragrace-sport. Dat we deze ervaringen konden opdoen, hebben we mede te danken aan onze sponsor TRE.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet