Algemeen

Dragracing: DHRA leert in Las Vegas

kop

Na het succes van 2013 reisde afgelopen oktober opnieuw een delegatie van de Dutch Hot Rod Association in het kader van een 'werk- en leerstage' richting Amerika voor een bezoek aan een wedstrijd van de NHRA. Dit keer bestond de afvaardiging zelfs uit vier personen om tijdens de voorlaatste wedstrijd van de NHRA Mello Yello Drag Racing Series mee te kijken en mee te werken met de officials van de National Hod Rod Association. Een unieke ervaring die het viertal graag wil delen.


Tekst: DHRA (m.m.v. Remco Scheelings)
Foto's: DHRA

Afgelopen oktober was het de beurt aan Jaap Blom, Kees van der Meij, Danny Sanders en Mandy van der Meij om in Las Vegas 'van binnenuit' meer te weten te komen over het werk en de werkwijze van de NHRA-officials. Daaronder ook de Safety Safari, de ploeg NHRA-medewerkers die verantwoordelijk is voor de baanpreparatie en veiligheid. Een verslag van een unieke en leerzame ervaring.

algemeen

Na een paar dagen de toerist uitgehangen te hebben, was het donderdag eindelijk zover; we mochten meekijken bij de NHRA tijdens de NHRA Toyota Nationals op The Strip at Las Vegas Motor Speedway, de voorlaatste wedstrijd van de NHRA Mello Yello Drag Racing Series. Op de baan werden we warm onthaald door de NHRA-medewerkers en nadat we de juiste shirts en kleding in ontvangst hadden genomen, konden we meteen in de toren bij race-control kijken. Terwijl er gestart werd met de kwalificaties van de sportsman klassen, kregen we uitleg over de procedures in de toren. Vervolgens gingen Kees en Jaap naar de technical inspection, terwijl Mandy en Danny mee mochten naar de Safety Safari.

brandstof

Bij de technical inspection kregen Kees en Jaap uitgebreide uitleg over het testen en controleren van de diverse brandstoffen waarmee wordt gereden. Naast de diepgaande kennis van zaken bij de technical inspectors, viel vooral de discipline van de rijders op. Uiteindelijk mochten we ook zelf metingen uitvoeren, waarbij tevens methanol en nitromethaan werden behandeld. De controlemethode op fraude door het mengen van de verschillende brandstoffen, werd ons duidelijk gemaakt en ook hoe je dit door middel van tests kunt detecteren.

fc 02

Tussendoor kwam er een splinternieuwe Funny Car van Kalitta Motorsports voorbij. Deze pas afgemaakte body moest worden gecontroleerd. De wagen moet daarvoor in een speciaal frame worden geplaatst, waarna er met mallen zorgvuldig metingen worden uitgevoerd. De eerst gemaakte body is ooit door de NHRA ingemeten en dient als maatgevend. De nieuwe body mag niet meer dan een paar procenten van die gehomologeerde maten afwijken.

fc 01

Jaap en Kees mochten vervolgens mee om de Alcohol Dragsters en Alcohol Funny Cars te keuren. Hier kon ook met rijders worden gesproken over hun ervaringen voor wat betreft veiligheid en kregen we tips over deze zaken. De rijder is zelf verantwoordelijk voor het invullen van alle gegevens en moet alle SFI info, zoals bijvoorbeeld nummering van onderdelen, zelf op het keuringsformulier schrijven. De technical inspector kijkt dit tijdens de inspectie na en kan zo relatief snel een grondige keuring uitvoeren. Ook hier valt de discipline bij de rijders op.

keuring 01

Het tweede deel van de dag hebben we meegekeken bij de spotters van de Safety Safari en hierbij hun ervaringen gedeeld. Spotters kijken op diverse plaatsen langs de strip of de baan nog in orde is en er geen vloeistoffen of onderdelen liggen.

keuring 02

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet