Retro diversen

Retro: Sportwagenbouwer Brian Lister overleden

goodwood-revival-2014-fri-106

De legendarische sportwagenbouwer Brian Lister is op 88-jarige leeftijd overleden. De Brit richtte zijn bedrijf in 1954 op en kende korte tijd zijn gelijke niet, vooral met de wonderbaarlijke Archie Scott Brown achter het stuur. Na het dodelijk ongeluk van Scott-Brown verloor Lister al gauw zijn passie, maar het merk zag in de jaren negentig opnieuw het licht, toen de Lister Storm een graag geziene gast was in GT-kampioenschappen.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Lister volgde zijn technische opleiding bij de RAF en kocht na de oorlog al snel zijn eerste auto: een oude politie-MG. Daarna volgden een Morgan 4/4 en een Cooper-MG, waarna zijn belangstelling voor de autosport was gewekt. Hij richtte mede de Cambridge 50 Car Club op en ontmoette daar Archie Scott Brown, een uiterst kleine Schot met verkorte benen en een zwaar misvormde rechterarm, als gevolg van verkeerd afgelopen mazelen. De twee raakten vervolgens bevriend met motortuner Donald Moore.

Ondanks zijn handicap was Scott Brown een fenomeen achter het stuur. Toen Lister weer eens was verslagen, stelde Donald Moore hem voor om diens Tojeiro maar aan Scott Brown te geven en zich toe te leggen op het bouwen van auto's. In 1954 zag de eerste Lister-MG het licht en met Scott Brown aan het stuur werd de eerste race meteen gewonnen.

grrcmembersmeeting14-sun-62

Een 'Costin' en een 'Knobbly' met elkaar in gevecht op de Goodwood Members Meeting van 2014. Boven en onder twee 'Knobblies' op de Goodwood Revival van dit jaar.

Er volgde gedoe, want Scott Brown werd vanwege zijn handicap tijdelijk zijn licentie ontzegd – dat kon toch niet veilig zijn? Later zou Scott Brown – die het talent had om het in de Formule 1 ver te schoppen – ook geen eerlijke kans worden gegund in de monoposto's. Maar nadat hij twee maanden zijn licentie had teruggekregen, vierde hij samen met Lister volop successen in de sportwagens. De Listers kregen Bristol- en Maserati-motoren, waarna in 1957 de vermaarde Lister-Jaguar van het model 'Knobbly' volgde. Die auto won 12 van de 14 races waaraan hij meedeed, wat leidde tot een golf aan bestellingen voor 1958, vooral uit Amerika, waar de 'Knobbly' geregeld een Chevrolet-motor kreeg.

Maar in mei 1958 verongelukte Scott Brown op Spa. Dat sloeg de bodem uit zijn autosportpassie. Heel even ging Lister nog door, maar in 1959 gaf hij zijn eigen racebedrijf eraan, al bleef hij zijn klanten tot 1964 ondersteunen. Ook hielp hij de Rootes Group nog op Le Mans met hun Sunbeam Tiger. Lister Engineering werd een bedrijf dat verpakkingsmachines ging bouwen, al gaf hij in de jaren negentig zijn zegen aan Laurence Pearce om Lister Cars opnieuw op te richten. Pearce deed met de Lister Storm succesvol mee aan BPR Global GT en FIA GT, waarbij in 2000 de FIA-titel werd veroverd. Daarna volgde nog een LMP-project.

goodwood-revival-2014-fri-108

Tegenwoordig zijn de Listers graag- en veelgeziene gasten op de grote historische evenementen. Vooral de 'Knobbly' is niet te ontlopen, maar ook de 'Costin' zien we nog vaak. De rechten op de originele ontwerpen werden vorig jaar overgenomen door een bedrijf dat elk jaar zes nieuwe auto's wil bouwen aan de hand van die ontwerpen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet