Diversen

Terugblik 2014: Het autosportjaar van Mattijs Diepraam


No rest for the wicked, want anderhalve week later zat ik alweer in een vooroorlogse Bentley. Dat gebeurde tijdens de eerste Rit om de Hertzberger Trofee, na de ondergang van de 100 Mijlen van Amsterdam de enige rally in Nederland die exclusief voor vooroorlogse auto's wordt verreden. Ik was schuldig aan de naam van het evenement, dus ik moest er wel bij zijn. In 2013 had ik voor Octane een reportage gemaakt over Eddie Hertzberger, een van de drie Nederlandse vooroorlogse GP-coureurs en de enige Nederlander die ooit een GP won. Zijn kleindochter Gwendolyn – die zelf begin deze eeuw coureur was – bracht ik in Chimay samen met een MG van hetzelfde type als waarmee opa destijds de GP des Frontières won. Dat verhaal sloeg zo aan bij organisator Arno Blokland dat hij de familie vroeg of hij zijn rit naar Eddie Hertzberger mocht vernoemen. Het was een extra eer dat ik in de auto met startnummer 1 zat, waarmee Gwendolyn het evenement opende.

hertzbergertrofee14-don-17

hertzbergertrofee14-vrij-38

En toen... for something completely different: World Series by Renault op Spa. Tijd om bij te praten met de Nederlandse hoofdrolspelers Meindert van Buuren Jr, Beitske Visser, Steijn Schothorst en Nyck de Vries, in een jaar waarin de laatstgenoemde en Carlos Sainz Jr de dienst uitmaakten in de monopostoklassen van het reizende Renault-circus. Het was mooi om te zien hoe populair de Nederlanders in hun 'thuisrace' waren. Vooral Beitske moest de fans van zich afslaan...

wsr-spa-14-fri-34

wsr-spa-14-sun-13

wsr-spa-14-sat-19

wsr-spa-14-sun-7

md-wsrspa14-1

Anderhalve week later stapte ik in de auto voor de eerste keer van twee keer Le Mans. Eerst de moderne versie, de 'echte' 24 Uur, de Le Mans Classic zou later volgen. Zoals gebruikelijk was ik voor AUTOSPORT.NL belast met het maken van de sfeerverslagen. Het leuke werk dus! Zeker als je daarvoor mag meefeesten op de camping. Maar ook de paddockreportage en het museumbezoek waren leuk om te doen, net als het kijkje in de Group C-paddock en het interview met de Nederlanders van Toyota. Niets ging echter boven de sfeer na de traditionele parade, toen de binnenstad van Le Mans steeds meer oranje kleurde en de avond werd afgesloten met het vieren van een klinkende 5-1-overwinning op Spanje. Op de terugkeer deed ik gewoontegetrouw Rouen-les-Essarts aan, het stratencircuit dat in de jaren zestig de GP van Frankrijk op bezoek had. Het blijft treurig om te zien: niets is er meer over van wat nog enigszins aan het circuit doet denken. Behalve de naam van de bushalte...

lm14-don-12

lm14-zat-36

lm14-zat-69

lm14-vrij-65

rouen-les-essarts

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet