Diversen

Terugblik 2014: Het autosportjaar van Mattijs Diepraam


Eind maart weer een nieuwe ervaring: de 72e Goodwood Members' Meeting, de eerste in zijn soort na 71 eerdere edities in de jaren vijftig en zestig. Dit nieuwe derde evenement van de Goodwood-organisatie, voor en door leden van de Goodwood Road Racing Club, bleek een waarlijk genot. Onder een bleek voorjaarszonnetje werden de clubleden getrakteerd op een prachtige mengelmoes van autosport: van GT's uit de jaren vijftig tot toerwagens uit de seventies, van de mooiste Le Mans-prototypes tot de F1-auto's uit het eerste turbotijdperk.

grrcmembersmeeting14-sat-15

grrcmembersmeeting14-sat-5

md-72mm-1

Het circuitseizoen was inmiddels ook begonnen. Doorgaans bezoek ik vooral de grote internationale evenementen op de historische autosportkalender, maar nu moest ik toch ook eens mijn licht opsteken bij de nationale klasses – die trouwens bloeien als nooit tevoren, in tegenstelling tot veel van de moderne nationale autosport. Tijdens de Historic Zandvoort Trophy waren ze er allemaal: het NK HTGT, het NK GT&TC en de Youngtimer Touring Car Challenge, met 1966 en 1981 als grove scheidslijnen tussen de drie. Geen geluidsdag, dus je zag de gekste dempers... Een ontroerend moment was de terugkeer van de Formule Ford van Marcel Albers naar Zandvoort, ter gelegenheid van Nelson Valkenburgs eerste Marcel Albers Memorial Trophy. Het bezoek aan Jacques Albers en zijn vrouw Hennie voor een artikel in Octane over Marcel resulteerde in misschien wel de plezierigste ontmoeting van het jaar. Zo hartelijk wordt een mens zelden onthaald.

hzt14-13

hzt14-31

hzt14-23

Een week later zat ik in Monaco, voor de tweejaarlijkse Grand Prix de Monaco Historique. Eén GT-race op het programma, maar voor de rest monoposto's die de klok sloegen. Formule 3's uit de hoogtijdagen van de jaren zeventig, maar vooral Grand Prix-auto's uit alle tijdperken van de GP van Monaco. Alsof je je in de Formule 1-hemel waande. Wie twee weken later teleurgesteld was over het geluid dat de nieuwe F1-auto's voortbrachten, ook in de smalle straten van Monte Carlo, die had hier moeten zijn: nergens is een Matra V12 of een Ferrari-boxer zo oorverdovend als hier... Net als vorige keren genoot ik het meest op de plaats waar je het allerdichtst op een voorbijvlammende F1-auto kunt staan: het trottoir aan de binnenkant van de Fairmont-haarspeldbocht, v/h Loews of Station Hairpin.

gpmh14-sat-30

gpmh14-sat-117

gpmh14-sat-99

gpmh14-sun-66

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet