GT

GT: Drie uit vier voor AF Corse-Ferrari in Abu Dhabi, Jeroen Bleekemolen tweede

IMG 3685
De winnende AF Corse-Ferrari van Steve Wyatt, Michele Rugolo en Davide Rigon

Voor de derde keer in de vier tot nu toe gehouden edities ging het Ferrari-team AF Corse met de overwinning in de Gulf 12 Hours aan de haal. Zelfs de afwezigheid van teambaas Amato Ferrari kon niet verhinderen dat Michele Rugolo de Ferrari 458 Italia GT3 met het startnummer 3 na een totaal van 315 ronden als winnaar over de eindstreep stuurde en daarmee de zege voor zichzelf en teamgenoten Steve Wyatt en Davide Rigon veiligstelde. Ondanks een safety-car-fase met nog 40 minuten te gaan bleef een spannende eindstrijd uit, want in de nog resterende raceminuten kon Bernd Schneider in de Abu Dhabi Racing Black Falcon-Mercedes-Benz SLS AMG GT3 geen vuist meer maken tegen de Ferrari. Per ronde verloor de Duitse routinier tijd op Rugolo en zo moesten Schneider en teamgenoten Jeroen Bleekemolen en Khaled Al Qubaisi na de overwinning van vorig jaar nu genoegen nemen met de tweede plaats, op 3,058 seconden van de winnaar. De McLaren van Alvaro Parente, Kevin Estre en Rob Bell eindigde op de derde plaats. Voor Ho Pin Tung en zijn Chinese teamgenoten in de Absolute Racing-Audi R8 LMS was er de negende plaats algemeen en de zesde plek in de Pro-Am-klasse. Peter Kox en Nico Pronk eindigden samen met Gilles Vannelet in de andere McLaren 650S GT3 als twaalfde algemeen en als negende in Pro-Am.

Tekst: René de Boer (vanuit Abu Dhabi, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

De start van het tweede deel van de race was een kopie van de eerste: Bleekemolen nam opnieuw de leiding en probeerde een gat te slaan naar de McLaren. Dat lukte, zodat Bernd Schneider de Black Falcon-SLS met het startnummer 1 als leider kon overnemen en de leiding in de wedstrijd kon vasthouden. Daarna klom Bleekemolen opnieuw in de auto, waarmee de tactiek van het team duidelijk werd: Bleekemolen en Schneider, de beide snelle rijders van het trio. zoveel mogelijk laten rijden, zodat het verlies met Khaled Al Qubaisi, die per ronde twee tot vier ronden verloor, zo beperkt mogelijk kon worden gehouden. Al Qubaisi reed tussen 21.45 en 22.45 uur een stint van precies een uur, de minimale tijd per rijder in elke helft van de trace, waarna Bernd Schneider met nog een uur en twaalf minuten op de klok het karwei mocht afmaken.

IMG 2781
Na de overwinning van vorig jaar ditmaal tweede: Bleekemolen, Schneider en Al Qubaisi in de Abu Dhabi Racing Black Falcon-SLS

MotoGP-coureur zorgt voor safety-car in slotfase
Na de laatste pitstop kwam de Mercedes als derde achter de nummer 3-AF Corse-Ferrari en de nummer 59-McLaren weer de baan op, maar die beide auto's moesten nog een pitstop maken. De Ferrari kwam vijf minuten later binnen, waarbij Michele Rugolo het stuurwiel overnam van Davide Rigon. In Rugolo's 'out-lap' had hij Schneider gelijk op de achterbumper en bij het uitaccelereren van de laatste bocht aan het eind van ronde 286 nam Schneider de tweede plaats over. Op dat moment had de Duitser een achterstand van 45,595 seconden op Kevin Estre in de leidende McLaren. Vier ronden later nam Rugolo de tweede plaats weer over van Schneider. Tien minuten later crashte MotoGP-coureur Jorge Lorenzo met de nummer 99-Kessel-Ferrari in de laatste bocht. Lorenzo stapte uit zijn beschadigde auto, waarop de wedstrijdleider voor vijf ronden de safety-car de baan op stuurde. Estre profiteerde direct door binnen te komen voor de laatste stop met de McLaren, waarbij hij het stuur overgaf aan Alvaro Parente.

IMG 2641
De nieuwe McLaren eindigde bij zijn racedebuut als derde

In de weg rijdende Ferrari
Toen de race weer werd vrijgegeven, bedroeg het verschil tussen de leidende Rugolo en Schneider op de tweede plaats een halve seconde, maar tot een direct duel kwam het niet meer. Eerst verloor Schneider al drie seconden achter de hevig in de weg rijdende Monegask Cedric Sbirrazzuoli in de nummer 77-AF Corse-Ferrari, die eerder al Estre in de McLaren rondenlang had opgehouden. Vervolgens verloor Schneider binnen vier ronden nog eens vijf seconden, waarmee alle kansen op een nieuwe Mercedes-overwinning in Abu Dhabi verkeken waren. Rugolo maakte geen fouten en reed vervolgens de zege naar huis, Bleekemolen, Schneider en Al Qubaisi werden als tweede geklasseerd. Voor het Black Falcon-team was er wel de overwinning in de Pro-Am-klasse dankzij Abdulaziz Al Faisal, Hubert Haupt en Richard Muscat in de tweede SLS.

IMG 2712
Ho Pin Tung werd met de Absolut Racing-Audi R8 negende algemeen en zesde in Pro-Am   Ho Pin Tung eindigde met zijn beduidend langzamere Chinese teamgenoten toch nog in de top tien algemeen en als zesde in de Pro-Am-klasse. Peter Kox en Nico Pronk werden daarin met de tweede McLaren, duidelijk nog met meer kinderziekten dan het oranje exemplaar, twaalfde algemeen en negende in Pro-Am. De zege in de Cup-klasse ging naar de MRS-Porsche met de Duitsers Ralf Bohn, Siegfried Venema (ook bekend als 'Sigi Sorglos') en Christian Engelhart en de Rus Ilya Melnikov. Ondanks dat hij niet finishte won Jorge Lorenzo samen met zijn teamgenoten Liam Talbot, Marco Zanuttini en Jacques Duyver un de Monster-Kessel-Ferrari toch nog de Gentlemen-klasse. De CN2-divisie werd gewonnen door Simon Stoller, Gianluca Pizzuti en Fabui Emanuela in de Avelon-Wolf GB08.


IMG 3703
Nachtelijke impressie van het Yas Marina-circuit

Uitslag:
1. Wyatt/Rugolo/Rigon, Ferrari 458 IGT3, 315 ronden
2. Al Qubaisi/Bleekemolen/Schneider, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, op 3,058
3. Parente/Estre/Bell, McLaren 650S GT3, op 5,741
4. Al Faisal/Haupt/Muscat, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, op 2 ronden (1e Pro-Am)
5. Barreiros/Perazzini/Cioci, Ferrari 458 GT3, op 4 ronden
6. Jawa/Walkinshaw/Grogor, Ferrari 458 GT3, op 4 ronden
7. Flohr/Castellacci/Rizzoli, Ferrari 458 GT3, op 5 ronden
8. Vasiliyev/Asmer/Al Azhari, Mercedes-Benz SLS AMG GT3



 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet