Racing Shows

Racing Shows: Saker primeurs op de Professional Motor Sport World Expo in Keulen

Dit weekend vindt in Keulen voor de negende maal de Professional Motor Sport World Expo plaats. Een vakbeurs voor alle technische benodigdheden die je in de racerij hebt. Maar er waren ook diverse primeurs en er zijn deze dagen ook de nodige workshops waarvan autosport.nl er twee bijwoonde.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

IMG 7019
Herbert Boender toont vol trots de Saker 340 die over een sterkere motor beschikt dan zijn voorganger.

Groeimarkten
De Formule 1 mag dan in crisis verkeren maar dit kan gelukkig niet gezegd worden van alle segmenten die zich daaronder bevinden. In de wandelgangen hoor je dat GT3 voor vele bedrijven de belangrijkste groeimarkt is. Ook een bedrijf als McLaren richt zich qua technische producten hierop. McLaren Applied Technologies levert diverse producten zoals software, interfaces, etc. Bij McLaren beschikt men over acht fabrieken die zich buiten de F1 met diverse aspecten van de autosport bezighouden. Bij Saker Cars uit Etten Leur had men zelfs twee primeurs. De Coupéversie ofwel de Saker 340 is nu geheel anders opgebouwd en beschikt over een 2L Turbo 340 pk motor en dit in combinatie met een sequentiële versnellingsbak en paddleshift.

2014 Saker LS De Saker LS werd speciaal voor Trackdays ontwikkeld.

Herbert Boender van Saker: "Afgelopen seizoen hebben wij deze versie uitgebreid getest en nu wordt hij te koop aangeboden. Wij zijn van 270 naar 320 pk overgestapt. Dit is een ideale auto voor 24 Uurswedstrijden zoals de 24H series Hier hebben we upgrading gedaan, maar anderzijds proberen wij met de spyderversie, de Saker LS, een gloednieuwe markt aan te boren, namelijk die van de Track Days die steeds populairder worden. Voor iets meer dan 36.000 Euro koop je al een spyderversie waarmee je tijdens de Track Days plezier kunt beleven. De running costs liggen dan ook vrij laag omdat je hier semi slicks gebruikt en omdat er niet mee geracet wordt, ben je niet afhankelijk van de FIA voorschriften qua brandstoftank." Overigens streeft Boender met Saker naar nog meer expansie. "Wij willen onze markt nu nog meer uitbreiden en zijn naar serieuze partners buiten de bestaande markten aan het kijken'' aldus Boender.

2014 Radical
Bij Radical presenteerde men de SR3 RSX. Het merk is natuurlijk nauw met Intrax van Henk Thuis verbonden.

Bij Radical presenteerde men de SR3 RSX waarin men de laatste twaalf maanden vele ontwikkelingen uit de laatste LMP-versie heeft verwerkt. Volgens de fabrieksspecificatie kost de Radical SR3 SRX ruim 66.958 Britse ponden.

2014 Toyota
Bij Toyota presenteerde men de lang verwachte CS RD3.

Bij Toyota Motorsport presenteerde men de langverwachte CS RD3, de achterwiel gedreven rallyversie van de TMG GT86. Bij Toyota mag men dan niet meer in de Formule 1 aanwezig zijn. Het merk is er nog steeds nauw bij betrokken. De windtunnel van TMG in Keulen behoort tot één van de beste ter wereld. En het was interessant om te horen dat zowel de F1 Teams van Ferrari als McLaren vaste klant bij Toyota zijn.

2014 McLaren 2
Een schaalmodelen van een Formule 1 achtig iets. "Het is een niet bestaande auto, met van alles een beetje wat" aldus een McLaren woordvoerder. Overigens bestaat McLaren tegenwoordig uit maar liefst acht bedrijven. En die houden zich niet allemaal met de F1 bezig.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet