ACNN

ACNN: Voor Michael Hermans is racen een feest

480 in auto

Michael Hermans racet sinds dit seizoen bij de ACNN in de Zilhouette Cup en is tot op de dag van vandaag blij met die keuze. "Het format met twee races van een uur sprak me erg aan. Daarbij vind ik de Zilhouette een mooie auto om te zien en het paste ook binnen mijn beschikbare budget. Ik heb als motto dat het leven een feest is, maar je moet wel zelf de slingers op hangen! Racen is voor mij één van die slingers!

Tekst en foto's: PR

480 portret

Michael Hermans, 43 jaar oud en 21 jaar getrouwd met Jojanneke is vader van twee zoons, Noah van 13 en Milan 11 jaar. De racende ondernemer is geboren Limburger, maar woont sinds zijn 20ste levensjaar in het mooie Deventer. In het dagelijks leven is Hermans eigenaar van een groot internationaal standbouwbedrijf wat wereldwijd opereert, genaamd The Inside bv. Het bedrijf is in 1996 opgericht op een zolderkamer. Nu is zijn bedrijf gevestigd in een pand van 10.000 m2 langs de A1. Als hobby kookt Hermans graag, dit is naast racen zijn passie. Verder speelt hij op zaterdag voetbal, vist hij sporadisch, kart hij met zijn beide zoons en in de winter racet hij op zijn snowboard!

Zijn 40ste levensjaar was voor Hermans een mijlpaal. Niet dat hij toe was aan een nieuwe vrouw, maar hij had toch een beetje last van een midlifecrisis. Het racen had hij altijd al op zijn bucketlist staan en dus heeft hij zichzelf als verjaardagscadeau getrakteerd op een racecursus bij Rensport School Zandvoort. Een driedaagse cursus, waarin hij met een gehuurde Porsche 944 zijn licentie heeft behaald. "Dat was drie dagen lang leren racen met een grote grijns van oor tot oor."
Al snel na het behalen van zijn licentie heeft Hermans een auto besteld die opgebouwd werd voor de 944 cup. In 2011, zijn eerste jaar, racete hij nog niet het hele seizoen en was het vooral veel leren. Met een achtste plek in het eindklassement was de debutant tevreden. Het jaar daarop heeft hij wel alle races gereden en een vierde plek overall behaald.

Eind 2012 werd vervolgens een BMW 123d aangeschaft en met deze auto heeft hij een aantal Endurance wedstrijden gereden. Het jaar 2013 was, zoals bij velen een jaar van crisis binnen zijn bedrijf, waardoor Hermans niet echt in een kampioenschap heeft gereden, maar een beetje van alles wat. Een paar races in de 944 cup en een paar races met de BMW bij DRDO.

Begin 2014 besloot Hermans de draad weer goed op te pakken en is hij zich gaan oriënteren op en nieuwe raceauto. Uiteindelijk is hij bij de ACNN uitgekomen en bij de Zilhouette-fabriek heeft Hermans een nieuw opgebouwde Zilhouette gekocht.

Met die keuze is de racende ondernemer nog steeds blij: "Ik reed in meerdere auto's met verschillende karakteristieken, wat het rijden niet ten goede kwam. Op aanraden van mijn vrouw heb ik besloten met één auto te rijden en mij daar volledig op te richten. Ik heb gezocht waar ik veel en ook lange races kan rijden. Zo kwam ik uit bij de Zilhouette Cup bij de ACNN van Peter Grondel. Het format sprak me erg aan, 2 x 1 uur racen! Daarbij vond ik de Zilhouette een mooie auto om te zien en het paste ook binnen mijn budget. Na een uitgebreide test ben ik overstag gegaan voor dit mooie Nederlandse product uit Haulerwijk."

480 actie zij 1816

Binnen korte tijd stond er een auto voor Hermans klaar en in maart heeft hij zijn eerste shake down gedaan op Circuit Park Zandvoort. Nu hij bijna aan het eind van het seizoen is vindt Hermans dat hij een goede keuze gemaakt heeft. "De Zilhouette Cup is leuk en goed groeiend dit jaar. Het team van Zilhouette-monteurs is betrokken bij je en ze ondersteunen je, dit heb je nodig zeker als je niet zo veel zelf kunt. Ook is de onderlinge band met de andere coureurs top. Waar ik het meest aan moest wennen is dat de snelheid van de ervaren mannen zo hoog is. Ik moet nog veel leren, maar dat is ook de uitdaging voor mij. Ik moet gaan rijden op de limiet van de auto. Ik heb respect voor de eigenaren van de Zilhouette fabriek dat ze hun merk stapje bij stapje uitbouwen. Hielke, Jan & Roel bedankt! De prijs-prestatieverhouding is uitstekend en de running costs vallen mij mee. Ik heb in de andere jaren veel zelf gedaan met een eigen monteur maar alles uitbesteden bij de Zilhouette fabriek bevalt me uitstekend! De auto wordt voor mij gecontroleerd en is elke race weer klaar om te starten. Mijn zwager is teambaas en runt voor mij het werk aan de kant als ik rijd. Hij zorgt tussen de races door dat de auto weer klaar is, dit samen met het team van Zilhouette."

Dit jaar was voor Hermans een goed leerjaar, hij heeft alle plekken van het podium al gezien maar ook al wat pech gehad door gereden schade en te veel geluid op Zolder. "Ik had mezelf ten doel gesteld het eerste jaar een top 5 te rijden, dit gaat zoals het er nu uit ziet wel lukken, misschien kan ik zelf plaats 4 vasthouden met nog 1 race te gaan heb. Ik kijk in elk geval terug op een geslaagd seizoen."

480 start zandvoort 2172

Komende winter wil Hermans hard trainen om snellere tijden te realiseren en meer wagenbeheersing te krijgen. Ook is hij van plan met de Zilhouette het Winter Endurance Zandvoort te rijden, drie wedstrijden van 4 uur met twee rijders. "We willen graag de Zilhouette meer op de kaart zetten, ook in Zandvoort. Mijn auto is hier voor aangepast om er helemaal klaar voor te zijn, zo hebben we Air-jacks gemonteerd, monteren we versnellingsbak koeling en er worden lampen ingebouwd voor de Nieuwjaarsrace welke grotendeels in het donker verreden wordt. De WEK-races vinden plaats op 8 november, 3 januari en 7 maart."

Maar er staat meer op het verlanglijstje van Hermans, zo wil hij volgend jaar naast de ACNN Zilhouette Cup ook nog een aantal wedstrijden op Spa-Francorchamps rijden met de Supercar Challenge.
Hermans vindt het format van de ACNN erg goed, veel tracktime voor het inschrijfgeld. "De sfeer is erg gemoedelijk en dat is waar ik van hou, coureurs van verschillende raceklassen kletsen met elkaar en als je wat vraagt wordt er serieus aandacht aan besteed. Aangezien het economisch de laatste jaren niet zo best gaat is het knap dat Peter Grondel en zijn medewerkers de racedagen goed gevuld krijgen. We kennen op Assen ondanks de volle klassen en drukke schema's weinig vertraging en dit jaar heb ik niet meegemaakt dat racetijden werden ingekort vanwege een te druk schema. Ook Bobbe Veldkamp als wedstrijdleider verdient mijn respect. Stuur ze maar aan, die mannen met adrenaline in hun lijf die je moet vertellen dat ze zich moeten gedragen op de baan. Top! Tot ziens op het circuit!"

De laatste races van de ACNN Zilhoette worden aankomende zondag 26 oktober verreden op TT Circuit-Assen.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet