Formule 1

Formule 1: Bianchi heeft zwaar hersenletsel, toestand kritiek maar stabiel

Bianchi portret

Jules Bianchi heeft bij zijn ongeluk op Suzuka afgelopen zondag zwaar hersenletsel opgelopen. Het letsel wordt omschreven als een 'diffuse axonale beschadiging', ofwel letsel aan de verbindingen tussen de hersencellen. De toestand van de Fransman wordt momenteel beschreven als kritiek maar stabiel, de kansen op volledig herstel zijn nihil.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Marussia

Neuropsycholoog
Het Algemeen Dagblad vroeg neuropsycholoog Henk Eilander om uitleg: "Het betekent dat door een heel harde klap het brein alle kanten op is geschud. De hersenen zullen hiervan nooit helemaal herstellen. Dit hersentrauma laat littekens achter, maar de effecten laten zich pas later zien. Dat kan soms jaren duren. In het ergste geval komt hij niet meer uit zijn coma."

Veiligheidsdiscussie
Het ongeluk van Jules Bianchi mag omschreven worden als botte pech: hij ging van de baan op precies dezelfde plek als Adrian Sutil en vloog bovendien precies tegen de shovel aan die de Sauber aan het bergen was. De klap was dermate hard dat de shovel de lucht in ging en de Marussia eronderdoor schoot.

Uiteraard barstte na het ongeluk de discussie om de veiligheid flink los. Waarom was de safetycar niet op de baan? Hoe kon Bianchi ondanks dubbel geel hier van de baan vliegen? Zijn de hoofden van coureurs wel genoeg beschermd? Zowel de FIA als Bernie Ecclestone heeft een uitgebreid onderzoek aangekondigd. In de tussentijd kunnen we alleen maar hopen op goed nieuws uit het ziekenhuis.

Bianchi

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Erik de Fotograaf 07 oktober 2014 21:59

    MEDIA INFORMATION │ 7 October 2014 A Statement from the family of Jules Bianchi Yokkaichi, Japan 7 October 2014, 23.00hrs local/15.00hrs BST The following statement is provided by the family of Jules Bianchi, in conjunction with the Mie General Medical Center, and is distributed on their behalf by the Marussia F1 Team. “This is a very difficult time for our family, but the messages of support and affection for Jules from all over the world have been a source of great comfort to us. We would like to express our sincere appreciation. Jules remains in the Intensive Care Unit of the Mie General Medical Center in Yokkaichi. He has suffered a diffuse axonal injury and is in a critical but stable condition. The medical professionals at the hospital are providing the very best treatment and care and we are grateful for everything they have done for Jules since his accident. We are also grateful for the presence of Professor Gerard Saillant, President of the FIA Medical Commission, and Professor Alessandro Frati, Neurosurgeon of the University of Rome La Sapienza, who has travelled to Japan at the request of Scuderia Ferrari. They arrived at the hospital today and met with the medical personnel responsible for Jules’ treatment, in order to be fully informed of his clinical status so that they are able to advise the family. Professors Saillant and Frati acknowledge the excellent care being provided by the Mie General Medical Center and would like to thank their Japanese colleagues. The hospital will continue to monitor and treat Jules and further medical updates will be provided when appropriate.”

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 08 oktober 2014 09:35

    Ik denk niet dat het onderzoek van de FIA tot veel nieuwe inzichten zal komen. Als je voor iedere auto die naast de baan staat de safetycar moet laten uitrollen dan kun je beter stoppen met auto racen. Een ongeluk is altijd een samenloop van omstandigheden en domme pech. Ik denk dat de FIA daar ook allang achter is maar nog aan het puzzelen is hoe het persbericht er exact uit komt te zien.

    • 4
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 08 oktober 2014 17:05

    Niet voor iedere auto uiteraard, maar bij deze omstandigheden had een SC simpelweg gemoeten! En hoe harder de FIA roept dat de wedstrijdleiding geen schuld heeft, hoe minder waarde ik daaraan hecht...

    • 4
    • 2
     
    Nylz 08 oktober 2014 17:49

    Als de safety car wel meteen zou zijn ingezet, dan was het nog maar de vraag geweest of Bianchi er meteen achter had gereden. Het duurt meestal best wel lang voordat iedereen in een mooi lint achter elkaar rijdt. En tot die tijd hebben alle rijders nog net zoveel haast als zonder safety car. Zeker omdat er nog een hoop plaatsten te winnen of verliezen waren met de veranderende baanconditie en de daarbij horende pitstops. Rijders moeten er in geval van een dubbele gele vlag op bedacht zijn dat de baan geblokkeerd kan zijn en dat er mensen op de baan aan het werk kunnen zijn. De verantwoordelijkheid voor een ongeluk onder dubbel geel ligt eigenlijk altijd bij de rijder. En niet bij de marshals, de FIA of de wedstrijdleiding. Dat maakt het natuurlijk niet minder triest allemaal.

    • 2
    • 0
     
    Bokkie 10 oktober 2014 15:41

    Als Massa, zoals hij zelf zei, 5 ronden ervoor al riep dat het onverantwoord was om door te rijden, moeten de coureurs zelf de hand in eigen boezem steken. Ipv van vol door te rijden kun je ook van je gas af gaan!!!! Wie zijn 'schuld' het ook is of achteraf blijkt te zijn, het is en blijft de rijder die zelf de inschatting maakt om zich wel of niet aan te passen aan de omstandigheden. Als Bianchi dit had gedaan had het waarschijnlijk niet gebeurt. Verder hoop ik dat men hier lering uittrekt en dat Bianchi er zo goed en kwaad als het zal gaan, hier redelijk boven opkomt....

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 oktober 2014 13:23

    In de indy car series is het al jaren gebruikelijk, ongeluk dan safetycar, geen aarzeling. En het hele veld is weer lekker bij elkaar, veilig en het geeft m.i. een mooi schouwspel.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet