DNRT

DNRT: Strijd om ego’s barst los, Vivienne Geuzebroek versus de mannen

portret 1988

Vivienne Geuzebroek is een leuke en opvallende verschijning tussen de wat oudere kerels in de B18 Cup van het DNRT. Al meerdere malen bleek de snelle dame veel rijders in deze klasse te snel af te zijn. Het 28-jarige racemeisje, vriendin van de in de rallysport bekende Hans Weijs, is een alleskunner en dat bewijst zij niet alleen op het circuit, maar ook tijdens rallysprints, rallyracing en driftdagen staat ze haar "mannetje". Alles waarmee zij zich qua wagenbeheersing kan verbeteren pakt ze aan, waardoor ze steeds beter en sneller wordt. Logischerwijs zorgt dit in deze stoere mannenwereld voor opspelende ego's.


Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Gerrie Hoekstra en PR

"De mannen vinden het leuk dat ik meedoe, maar als ik ze ga verslaan geeft dat toch wat minder vrolijke gezichten. De twee kanjers in mijn klasse zijn Nico Koetsveld en Gerard Vleming die nog iets te snel voor me zijn. Maar zij dagen mij voor de races steeds meer uit en jutten me op.

tegenstanders 1992
Nico Koetsveld en Gerard Vleming zijn nog iets te snel, maar zijn gewaarschuwd

We hebben het in onze klasse zo naar onze zin. Er wordt veel afgelachen, maar ik vind het wel jammer dat het startveld relatief klein is. Zo zou ik ook graag wat meer meisjes aan de start willen zien om de strijd met de mannen aan te gaan. Vrouwen durven nog niet echt om de stap naar het racen te maken. Als dat eenmaal gebeurd is ben je echt verkocht. Ik heb wel gehoord dat de dochter van Gerard het ook wel eens wil proberen. 11 oktober is er een goede kans dat we met drie vrouwen aan de start staan!"

micra1
Vivienne Geuzebroek genavigeerd door Renaldo Lier poseren voor de 4e RallyPro Circuit Short Rally op Zandvoort



Het begin
"Mijn vader was voordat ik geboren werd een fervent rallyrijder. Ook mijn broer werd besmet met het snelheidsvirus en deed mee in het Nederlands kampioenschap karting. Ik ging als klein meisje zoveel mogelijk mee om hem aan te moedigen en hield zijn kart schoon. Ik was hartstikke trots op hem, maar vond het allemaal wel een beetje eng. Mijn vader nam mij later mee naar diverse rallywedstrijden en op een gegeven moment werd er gevraagd of ik zelf eens wilde rijden op Zandvoort. Dat vond ik super gaaf en het duurde niet lang voordat ik mijn racelicentie haalde. Daarna ging het snel. Vanaf 2010 ging ik racen in een BMW E30 in de toerklasse van de DNRT. In de loop van de jaren heb ik me qua wagenbeheersing veel dingen aangeleerd in diverse snelheidsecties. Ik race nu in de B18 Cup in een BMW 318 Ti. Wij hebben een aparte start in de toerklasse, maar onze klasse kan best wel wat meer deelnemers gebruiken".

portret 1987

Betaalbaar
"Om te racen in onze klasse kun je het zo duur maken als jezelf wilt. Ik heb het geluk dat Hans Weijs Motorsport mij natuurlijk ondersteunt. Ook de hulp van Molenaar Autosport is onmisbaar. Ik ben per racedag 260 euro aan inschrijfgeld kwijt, inclusief een vrije training, een kwalificatie en drie races. Ik verbruik ongeveer 100 euro aan benzine en een setje banden kost mij ongeveer 700 euro, maar die gaan wel vier races mee. Het blijft natuurlijk wel autosport en dat kost geld maar het geeft zo'n enorme voldoening om jezelf elke keer weer te overtreffen. Ik verheug me nu alweer op de volgende evenementen."

Voor meer inlichtingen over deze klasse en viviennegeuzebroek:
b18cup.nl en www.viviennegeuzebroek.nl

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet