DNRT

DNRT: MDM Motorsport laat resultaten spreken

broers-1

'Geen woorden maar daden'; een stokoude slogan, die op het lijf van MDM Motorsport geschreven lijkt. Niet van de daken schreeuwen hoe goed je bent, maar 'gewoon' de resultaten laten spreken en de klant, de coureur, tevreden stellen. "Misschien zouden we inderdaad iets meer met onze resultaten naar buiten moeten treden, per slot van rekening hebben we alleen al vijf keer het Winter Endurance Kampioenschap gewonnen. Maar aan de andere kant, de mensen waar het om gaat, die weten ons te vinden", aldus de bescheiden opstelling van Mark en Dennis Bus, drijvende krachten achter MDM Motorsport.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Co van der Gragt, Remco Scheelings, MDM Motorsport

'Aandacht voor de klant' en 'het leveren van kwaliteit' lopen als een rode draad door het verhaal van Mark en Dennis Bus. En dat het geen loze kreten zijn, blijkt wel uit het feit dat MDM het al meer dan 16 jaar volhoudt in de slangenkuil die autosport heet en 'MDM-rijders' het team zonder uitzondering vele jaren trouw blijven. "Eigenlijk zijn we met onze rijders meegegroeid en wat klassen betreft steeds een stapje omhoog gegaan", stellen de broers vast. Als hobby begonnen, is MDM Motorsport uitgegroeid tot een professionele full-service autosportorganisatie.

bellen

Hobby wordt bedrijf
'Eigenlijk is het begonnen toen we met Willem Burger mee naar Zandvoort gingen. Van het een kwam het ander en uiteindelijk zijn we zelf ook aan het racen gegaan. Eerst met een Ascona, toen met een Sierra Cosworth en vervolgens een BMW M3. Budget om allebei te rijden was er niet, dus reden we om en om een race. Op een gegeven moment kwam er iemand naar ons toe. Hij vond de door ons zelf opgebouwde auto zo mooi en netjes, dat we dat voor hem ook maar moesten doen. Zo is het eigenlijk begonnen, want na die eerste, volgde er al snel een tweede", herinneren de broers zich nog goed. Voor Dennis kwam al snel het moment dat hij zijn baan bij een schadeherstelbedrijf ervoor moest opzeggen, terwijl broer Mark zelfs direct van school in de rijdende MDM-trein stapte. "Ik was al aangenomen bij Donkervoort, maar nog voor mijn eerste werkdag moest ik al bellen dat het niet doorging", klinkt het bijna verontschuldigend uit de mond van Mark. Dat aan het ontstaan van MDM Motorsport ook geen uitgebreide marketingplannen ten grondslag lagen, blijkt wel uit de totstandkoming van de naam. "We hebben daar geen seconde over nagedacht. We moesten iets op de papieren invullen en omdat er toen een Mark bij ons werkte werd het Mark, Dennis, Mark."

Plastic nog om de stoelen
De kwaliteiten van MDM in het bouwen van raceauto's bleef ook bij Huub Vermeulen niet onopgemerkt. "In 2002 kwam Huub naar ons toe met de mededeling dat hij een nieuwe raceklasse met BMW's ging opzetten en dat wij die auto's gingen bouwen. Zonder daar verder over gesproken te hebben en zonder enige afspraak stond er hier opeens een trailer met zes nieuwe BMW's voor de deur. Het plastic zat nog om de stoelen. Uiteindelijk hebben we 22 BMW's voor het DNRT omgebouwd tot circuitauto's. Vervolgens was er op het circuit natuurlijk ook service nodig. Dat deden we dus ook en ik denk dat wij daarmee de eerste waren met het 'Arrive & Drive' principe. Door onze contacten met rijders als Michel Schaap, Tom Coronel en Jan Joris Verheul boden we ook rijderscoaching aan", aldus Dennis.

pand

Meegroeien
Ook wat huisvesting en transportmiddelen betreft werd het jasje na verloop van tijd te klein. "We begonnen in de schuur achter de boerderij van onze vader. In de winter moesten zandzakken de sneeuw die onder de deuren doorwaaide buiten houden." Inmiddels beschikt MDM, overigens nog steeds op dezelfde plaats in Badhoevedorp, over een nieuwbouwloods met daarin vijf garagebruggen, eigen rollenbank en ruime opslagcapaciteiten. Het bestelbusje met aanhanger maakte plaats voor een heuse racetrailer en ook die is inmiddels ingeruild voor een modern, van DB Motorsport overgenomen exemplaar. "Eigenlijk zijn we met onze klanten meegegroeid en met de meeste rijders werken we dan ook al heel lang samen. Vanuit het DNRT wilde iemand de VLN Langstrecken Meisterschaft op de Nürburgring gaan doen en zo zijn we daar terechtgekomen.

broers-2

Hetzelfde gaat op voor Tristan en Yorick Boorsma. Die wilden na de DNRT-competities hogerop en zo rijden we nu samen in de Supercar Challenge met de BMW M3 GT4. Jan Storm rijdt al vanaf de oprichting in 1998 voor MDM, eerst Zomeravondcompetitie en nu met zijn zoon in de BMW Z4 GT3 in de Supercar Challenge. We streven naar een langdurige relatie met een klant. Daarom timmeren we misschien ook niet zo aan de weg. We willen de klant persoonlijke aandacht blijven geven en willen daarom ook niet verder groeien. Nieuwe klanten werven is leuk, maar als dat ten koste gaat van de aandacht voor de bestaande klanten, dan lopen die weg. Hoewel we zelf rijden nog steeds heel leuk vinden, doen we dat in principe nooit in de klasse waar ook een klant rijdt. Als je zelf achter het stuur zit, kun je de klant nooit de aandacht geven die hij verdient. Een uitzondering was de 24 uur van Barcelona, maar toen wilde de klant dat zelf. Die lange relatie komt wellicht ook omdat we klanten tegen zichzelf in bescherming nemen. Iedere coureur wil altijd meer, zeker als het goed gaat. Dan moet je ze wel eens afremmen, want als door allerlei extra races, of plotselinge schade, aan het eind van het seizoen de begroting ver overschreden blijkt, is de lol er gauw af en stoppen ze. Wij zeggen gewoon dat het beter is om een keer een race over te slaan en als dan aan het eind blijkt dat ze binnen het budget zijn gebleven, vinden ze dat mooi en is het een extra stimulans om door te gaan. Onze prijsopgaven zijn ook altijd all-in. Een rijder komt daardoor gedurende een seizoen niet voor verrassingen te staan", leggen Dennis en Mark de werkwijze van MDM uit. Naast het runnen van auto's voor klanten heeft MDM in de loop der jaren ook een eigen wagenpark opgebouwd. Zo beschikt het team voor de verhuur over twee van Schubert Motorsport overgenomen en in het WEK zeer succesvolle WTCC BMW's 320D, BMW's Compact 318ti en 325ti en een VW Golf V 2.0 TDI 16V.

kampioenen

Internationaal
Naast zakelijk succes, leverde de werkwijze van MDM Motorsport het team ook sportief gezien de nodige resultaten op. En dat dat juist in de endurance-racerij was, waar teamwork extra belangrijk is, kan haast geen toeval zijn. In de afgelopen jaren werd alleen al vijf keer de titel in het Winter Endurance Kampioenschap in de wacht gesleept. Maar ook runde MDM afgelopen jaar het team van DB Motorsport in de ADAC GT Masters en werden met de combinatie Simon Knap / Jeroen den Boer een overwinning en vijf podiumposities gescoord. Naast alle DNRT en Supercar Challenge activiteiten levert MDM Motorsport dit jaar ook technische ondersteuning aan Ekris Motorsport, dat in de GT4 European Series twee BMW's M3 GT4 inzet. "Per jaar werken we met zo'n twintig verschillende rijders. We hebben slechts twee vaste medewerker in dienst, maar bij een WEK-wedstrijd waar we soms vijf auto's hebben rijden, kan dat oplopen tot wel zestien. We werken uitsluitend met gekwalificeerde mensen, die we goed kennen en waarvan we weten wat ze kunnen. Kwaliteit gaat ook daarin boven kwantiteit."

pitstop

Plezier in de sport
Er is nog wel een tendens in de autosport waar de inmiddels 40-jarige Dennis en twee jaar jongere Mark zich zorgen over maken. "Mensen moeten het plezier in de sport niet vergeten. Men moet het vooral niet te belangrijk gaan vinden. Na de verslagen op internet en heel misschien een stukje in de krant van maandag, gaan zelfs de diehard fans gewoon weer over tot de orde van de dag, laat staan hoe het de gewone Nederlander vergaat. Politiek is te belangrijk geworden. De uitslag van een race moet als de finish gepasseerd is vaststaan. Nu weet ik wel dat de techniek in de autosport een complicerende factor is, maar de uitslag van een voetbalwedstrijd wordt ook niet meer na afloop aangepast. Kijk naar de series van Huub Vermeulen en Dick van Elk, die zijn daar goed in geslaagd, plezier en duidelijkheid voor iedereen. Het kan geen toeval zijn dat juist die series succes hebben. Daarom heb ik ook bewondering voor Luc Braams, die zijn schouders onder het Europese GT4-verhaal heeft gezet. Ook daar wil men die weg bewandelen."

pitstop2

Doen waar je goed in bent
Intussen blijven Dennis en Mark doorgaan op de ingeslagen weg. "Je moet doen waar je goed in bent en niet alles willen. Formulewagens houden we ons dan ook niet mee bezig. Omdat we in diverse klassen werken, is het risico gespreid en hebben we misschien makkelijk praten, maar met investeren van tijd en geld in onze bestaande relaties, komen we naar ons idee verder dan met streven naar groei", aldus de wijze woorden van de broers tot besluit.

pitstop3

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet